Jag köpte ett defekt slutsteg och felet visade sig vara potentiometrarna. Det är en typ med splines på axeln, den sorten brukar vara ganska vanlig i hemelktronikprylar.
Måtten överenstämmer förutom placeringen av styrpinnen och anslutningarna, med den här från Bourns typ K.
Hör med ställen som säljer gitarrdelar (http://www.gmf.se till exempel). För mig ser det ut som en pot från denna värld.
Edit: http://www.tubesandmore.com/ är ett bra ställe för grejer som detta. Ligger visserligen "Over There", men de har det mesta för reparation av stärkare.
Senast redigerad av Illuwatar 15 mars 2008, 22:59:39, redigerad totalt 1 gång.
Styrpinnen kan man slipa bort eller så borrar man ett nytt hål.
Ben vinklade åt fel håll är lite ovanligt; Ta en med raka ben och bocka.
Enklast är nog att ta en pot med lödöron och dra korta trådar mellan öronen och kortet.
10k Lin med öron sitter ofta i klockradio.
Elfa 64-252-76 har öron och 6mm splinesaxel.
Jag har 3 nya (surplus) och några lätt beg. med öron, tabben sitter i rät vinkel mot mittavtappningen.
Kvalitetsmässigt samma som i klockradio.
Skicka PM om du vill ha dem.
Jag tittade på ELFA och jag kan inte hitta några med splines. Det viktiga är att axellängden är rätt samt diametern på axeln. Styrpinnen kan man alltid göra ett nytt hål för.
Tittade du på 64-252-76?
Enl. bilden har den splines, verkar dock vara fler splines än på din.
Axeln är längre men av plast så det är ju bara att klippa.
Mina potar har 15mm lång axel, Dia. 6mm.
3nya, 3lätt beg. (labbat)
toleransen måste vara 20% för alla ligger runt 8k.
Nja, det verkar vara avbrott på både ena yttre anslutningen och linan till vipern, det känns inte som att en fixning blir särskilt tillförlitlig. Den hela är också bytt dock till fel värde.
Kolla om det står någon bokstav på den någonstans, typ A, B eller C. Ofta står det en bokstav i stället för log eller lin. Är det en volympott så är det troligtvis log om den inte är kopplad på något speciellt sätt.
Det är nog som du säger, jag lyckades mäta på den med fel värde och den verkar vara log. Den tålde tydligen inte att tas bort, eftersom den glappar nu.
För min applikation är det iofs bättre om jag får utspänningen som en linjär funktion av vridningen.