Pic18F4320 med PBP hjälp!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

sodjan skrev:> Om jag råkade ställa en knepig fråga...

Nejdå, det gjorde du inte, du frågade ingenting.
Du bara sa att det var något som inte fungerade,
utan att ge någon som helst information om det.

Men hur som helst, är det löst nu ?
Om inte så får du gärna återkomma med lite
mer info så får vi se.

> Fel:
> En massa olika.. cannot open , symbol not previosly...

Det där är inga fel, det är något du har skrivit själv.
Vi behöver veta vad dina verktyg skrev på riktigt.

> Andy var väl den mest seriösa.

Andy gissade vilt, och jag tror inte att han har rätt.

Jag brukar undvika att gissa, dels är det onödigt job,
dels finns det risk att den som har problem kommer
in på fel spår. Så det finns ingen anledning att varken
gissa eller spekulera innan du har kompletterat det hela.

Det finns ju ingen som helst anledning att försöka gissa
ved som "cannot open..." eftersom det säkert är solklart
om man får resten av meddelandet !

Så, det är ditt problem, du har bollen och du får bjuda till
om du vill ha hjälp.
Du har helt rätt på dom punkterna Sodjan!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, och i så fall:
*Vad* är det som "cannot open" ?
*Vilka* symboler är det som "symbol not previosly..." (..."defined" *gissar* jag) ?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Icecap skrev:Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma...
Jag tror att du kan PBP lika dåligt som jag kan asm! :D

Ta inte illa upp men eftersom jag först försökte lära mig asm men sedan kom på att man kunde göra samma saker med PBP så föredrar jag det.
Den stora skillnaden som jag ser det är att det som kräver flera sidor skrivande i asm gör man på ett par rader med PBP. :wink:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Patrick: Läs här. Noga. Många gånger. Och sen en gång till.

Sen skriver du ut innehållet och lägger under huvudkudden.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"Webbsidan kan inte visas"
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Här är hela error filen:

Error[105] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 19 : Cannot open file (Include File "P18F4320.INC" not found)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 20 : Symbol not previously defined (_CONFIG1H)
Error[126] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 20 : Argument out of range (not a valid config register address)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 21 : Symbol not previously defined (_CONFIG2H)
Error[126] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 21 : Argument out of range (not a valid config register address)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 22 : Symbol not previously defined (_CONFIG4L)
Error[126] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\18F4320.INC 22 : Argument out of range (not a valid config register address)
Error[113] C:\PROGRAM\MECANI~1\MCS\DS.ASM 34 : Symbol not previously defined (PORTB)
Error[113] C:\PROGRAM\MECANI~1\MCS\DS.ASM 35 : Symbol not previously defined (PORTC)
Error[113] C:\PROGRAM\MECANI~1\MCS\DS.ASM 36 : Symbol not previously defined (TRISB)
Error[113] C:\PROGRAM\MECANI~1\MCS\DS.ASM 37 : Symbol not previously defined (TRISC)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 6235 : Symbol not previously defined (WREG)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 6238 : Symbol not previously defined (C)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 6238 : Symbol not previously defined (STATUS)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 580 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 588 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 588 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 951 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 580 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 953 : Symbol not previously defined (PORTA)
Error[113] C:\DOCUME~1\PATRICK\MINADO~1\MINAMO~1\PBP250\PBP\PBPPIC18.LIB 953 : Symbol not previously defined (PORTA)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Inte kan jag något om PBP, men jag har en känsla av att
>Include File "P18F4320.INC" not found
ger upphov till mer eller mindre alla andra fel.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Right, varför i jösse namn var det där inte med i *första* inlägget... :roll:

Det ser ut som meddelanden från MPASM, eller hur ? Hur körs det ? Du får ingen rad i stil med :

Kod: Markera allt

Executing: "C:\Program Files\Microchip\MPASM Suite\MPAsmWin.exe" /q /p16F886 "HD44780_16F886.asm" /e"HD44780_16F886.err" /d__DEBUG=1 /c-
Körs det från PBP ? Har PBP en egen MPASM version ?

Error[105] : Var har du P18F4320.INC ? Kolla så att ditt verktyg (t.ex PBP eller hur det nu körs) även kollar där efter INC filer.

Error[126] : Vad finns det på rad 20 i 18F4320.INC ? Sannolikt har det dock med Error 105 ovan att göra...

Error[113] : Alla dessa beror på ovanstående fel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Andy: "Jag tror att du kan PBP lika dåligt som jag kan asm! Ta inte illa upp men eftersom jag först försökte lära mig asm men sedan kom på att man kunde göra samma saker med PBP så föredrar jag det. Den stora skillnaden som jag ser det är att det som kräver flera sidor skrivande i asm gör man på ett par rader med PBP."

Nejdå, jag tar inte illa upp men jag får nog göra dig besviken: jag kan på mycket kort tid sno ihop ett PBP-program om jag vill! Faktisk har jag långtgående kunnande och erfarenhet av asm, basic, pascal, C, C++, CiCode, "SioX-språk" och lite andra som jag har glömt namnen på och det är därifrån jag har min erfarenhet: ALDRIG MER BASIC!!!

Att du tycker att det är mumma är kanske för att du inte har prövat ett "riktigt" språk och insett fördelarna MEN det kan likaväl vara att du helt enkelt inte har "gått i taket" på PBP och att det passar ditt nivå.

Min senaste uppdatering på ett projekt har gjort att den samlade källkod nu är uppe i 405kB, det medger att man kan välja 6 olika språk, ett antal PID-styrningar och ett "säkerhetstänkande" som gör att enheten inte krashar okontrollerat, faktisk har denna version mjukvara inte krashad på ett par veckor, den förra version utlöste Watch-Dog timern 2-4 gg/veckan vilket dock inte märktes i funktionen.

Och just radern "...att det som kräver flera sidor skrivande i asm gör man på ett par rader med PBP" visar att du knappast har koll på hur mycket det egentligen kräver i ASM.

Visst är produktiviteten högre i ett högre nivå språk men det som just denna tråd handlar om visar med all oönskat tydlighet att den basala kunnande om programmering inte har nått detta nivå till att börja med.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Icecap;

För dig som kan alla språk inklusive Basic så låter det jäkligt dumt och nedlåtande att uttala sig som du gjorde: ”Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma...”.! Det är direkt felaktigt och vilseledande, det duger till betydligt mycket mer! I synnerhet eftersom de flesta som söker sig till EF är hobbyister som har mer nytta av (kul med) att kunna skriva t ex ett Basic program på 4 – 5 rader som mäter temperaturen och skriver ut resultatet på en LCD i stället för att först lära sig asm (vilket tar lång tid jämfört med PBP) och sedan skriva samma program på 2st A4! Låter overkill tycker jag om man ändå inte bestämt sig för en karriär inom området förstås.

I professionella sammanhang är det något helt annat, all respekt åt dem som ÄR proffs!
Sen kan några ”proffs” rynka på näsan och titta ner på Basic nissarna och konstatera att ”prova ett RIKTIGT språk så funkar allt”.
Fel igen! Det är inte programmeringen (språket) som ställer till de flesta problemen, det är andra bitar runtomkring som står för majoriteten.

Det handlar inte så mycket om produktiviteten när man är hobbyist, mycket mer om tillgången till ett verktyg som man kan lära på rimlig tid.

Sett från andra hållet kan jag konstatera att många (inkl jag själv) är ibland dåliga på att få med viktiga fakta när man söker hjälp, det är tråkigt! Då får man stå ut med lite gliringar så klart! :wink:
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Skall kolla över lite på allt.
Pga av att jag kör programmering på en annan dator som är vid labbet.
Brb

Återkommer med svar men skickar iallafall ut en kopia av INC filen:

;****************************************************************
;* 18F4320.INC *
;* *
;* By : Leonard Zerman, Jeff Schmoyer *
;* Notice : Copyright (c) 2006 microEngineering Labs, Inc. *
;* All Rights Reserved *
;* Date : 06/05/06 *
;* Version : 2.47 *
;* Notes : *
;****************************************************************
NOLIST
ifdef PM_USED
LIST
"Error: PM does not support this device. Use MPASM."
NOLIST
else
LIST
LIST p = 18F4320, r = dec, w = -311, w = -230, f = inhx32
INCLUDE "P18F4320.INC" ; MPASM Header
__CONFIG _CONFIG1H, _XT_OSC_1H
__CONFIG _CONFIG2H, _WDT_ON_2H & _WDTPS_512_2H
__CONFIG _CONFIG4L, _LVP_OFF_4L
NOLIST
endif
LIST
EEPROM_START EQU 0F00000h
BLOCK_SIZE EQU 8
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Andy:
[”Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma...”.! Det är direkt felaktigt och vilseledande...]

Nu tar du väl ändå i ordentligt! Faktisk börjar det likna fula saker i det blåa skåpet tycker jag för läs vad jag skrev:
”Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma...”

Du påstår alltså att vad jag tycker är direkt felaktigt? Du kan alltså bättre än jag bestämma vad jag ska känna och tycka?
Nehej... trodde väl det!

Jag har i övrigt gjort ett program som läste av temperaturen och visade den på ett LCD och det var gjort i assembler. Vad DU glömmer är att dessa PBP (och liknande) språk har "trevliga" funktioner som läser t.ex. 1-wire enheter och som formaterar utskrifter, dessa är egentligen programstumper som någon har gjort åt användaren.

Dessa funktioner har jag också liggande i olika filer och jag vill då påstå att dessa ska räknas bort i det hela, du har ju inte gjort dessa funktioner i PBP heller eller hur?

Och när man kokar ner det på det vis blir ett ASM program som läser t.ex. en DS18S20 och presenterar detta på ett LCD inte ett antal sidor, det blir kanske 1 sida på ett A4 och då är det mesta definitioner och header, själva programmet blir kanske på 30-40 rader.

Så jag fasthåller att jag tycker att BASIC är skit(!), DU kanske tycker att det är guld och det är bra för dig då men jag har testat skillnaden och egentligen tycker jag att strukturen är "identisk" på C och Pascal men jag föredrar C pga. utskriftformateringen och min erfarenhet är likaväl att BASIC suger hundpung när man väl har förstådd skillnaden och prövat på.

Och att man kan göra avancerade saker i BASIC är nog helt sant, jag har aldrig påstått annat, vad jag påstår är att hela strukturen i BASIC gör det oanvändbart till att underhålla, utöka funktioner och dylikt.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag testade att kompilera din kod för 18F4320 och det fungerade utan problem med PBP v2.47 Den inc-fil du bifogade är PBP's inc-fil som i sin tur inkluderar P18F4320.INC (notera P i början på filnamnet) och det är den filen som den inte hittar på din dator - verkar det som.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp, korrekt.
Sannolikt finns det någon inställning i PBP för "include directories" eller
liknande. Eller så får man flytta P18F4320 till ett ställe där den hittas...
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

H.O skrev:Jag testade att kompilera din kod för 18F4320 och det fungerade utan problem med PBP v2.47 Den inc-fil du bifogade är PBP's inc-fil som i sin tur inkluderar P18F4320.INC (notera P i början på filnamnet) och det är den filen som den inte hittar på din dator - verkar det som.
Jag hittar då ingen P18F4320.INC på hela min burk=O
Har du tid att skicka denna till min mail?
Skriv svar