Stegmotordrivare klarar bara en motor åt gången!? [Löst]
Stegmotordrivare klarar bara en motor åt gången!? [Löst]
Har byggt en krets med 6st NJM3717 stegmotordrivare. Den driver 3st stegmotorer av den största typen som kjell o company säljer. Varje motor går på ca 0,83A vid ca 36V. Som styrning har jag en PIC.
Alla motordrivare fungerar då man kopplar in endast en motor, men såfort man kopplar in 2st så hackar en av dem.
Strömförsörjningen ser ut såhär (NOTERA: Kondensatorerna på 10 000µF är egentligen på 15 000µF):
http://img265.imageshack.us/img265/3401/transfvr7.jpg
Och motorstyrningen består av 3st av denna koppling:
http://img265.imageshack.us/img265/6321/motorix2.jpg
Vad kan felet bero på? För dålig avkoppling? Problemet verkar ju inte ligga i mjukvaran eftersom det fungerar då man endast kopplar in en motor åt gången. Jag får samma hackningar även fast den ena motorn står still på tomgång och den andra kör.
Edit: glömde nämna att det kommer ett högt brusande ljud från motorerna då flera är inkopplade.
Alla motordrivare fungerar då man kopplar in endast en motor, men såfort man kopplar in 2st så hackar en av dem.
Strömförsörjningen ser ut såhär (NOTERA: Kondensatorerna på 10 000µF är egentligen på 15 000µF):
http://img265.imageshack.us/img265/3401/transfvr7.jpg
Och motorstyrningen består av 3st av denna koppling:
http://img265.imageshack.us/img265/6321/motorix2.jpg
Vad kan felet bero på? För dålig avkoppling? Problemet verkar ju inte ligga i mjukvaran eftersom det fungerar då man endast kopplar in en motor åt gången. Jag får samma hackningar även fast den ena motorn står still på tomgång och den andra kör.
Edit: glömde nämna att det kommer ett högt brusande ljud från motorerna då flera är inkopplade.
Senast redigerad av Rocky_AL 15 mars 2008, 12:03:15, redigerad totalt 1 gång.
Det verkar fungera något bättre när jag istället kopplar in labagget. Om jag ställer in agget på ca 30V så verkar det fungera med alla tre motorerna och de drar ca 1,6A. 5V får jag ur ett annat speciellt urtag på agget. Men om jag börjar med en låg spänning eller 0V, slår på 5V och sedan ökar spänningen till mototrerna så stiger strömmen upp till 2,9A och agget måste börja begränsa strömmen och ibland börjar motorerna även att brusa, samma fenomen händer ibland då man ställt in på 30V och slår på strömmen. Verkar helkonstigt. Börjar jag med spänningen på ca 30V och sänker lite så ökar strömåtgången också.
Edit: all fakta ovan var då PIC-processorn inte var inkopplad alls. Alltså gick alla motorer på tomgång.
En annan sak som jag har noterat är att så fort jag kopplar in PIC-processorn till motorerna så börjar de brusa något enormt. Grejen är bara det att processorn inte gör något, hela porten är inställd på logisk 0.
Edit: all fakta ovan var då PIC-processorn inte var inkopplad alls. Alltså gick alla motorer på tomgång.
En annan sak som jag har noterat är att så fort jag kopplar in PIC-processorn till motorerna så börjar de brusa något enormt. Grejen är bara det att processorn inte gör något, hela porten är inställd på logisk 0.
Hmmm... Nu provade jag att koppla in mitt eget nätagg igen, verkar vara precis lika bra som labagget. Men som sagt, så fort PICen kopplas in så brusar det en hel massa.
Edit: Även om PICen inte är inkopplad så brusar motorerna, men inte lika mycket.
Edit2: När PICen kopplas in till en av motorerna och de övriga två går på tomgång så blir den som är inkopplad till PICen betydligt svagare. Även om den står helt stilla.
Edit: Även om PICen inte är inkopplad så brusar motorerna, men inte lika mycket.
Edit2: När PICen kopplas in till en av motorerna och de övriga två går på tomgång så blir den som är inkopplad till PICen betydligt svagare. Även om den står helt stilla.
problemet är att jag valde att jobba med elektronik som projektarbete i skolan. Ännu värre är att det ska vara färdigt nu på tisdag, så snabb hjälp är något jag verkligen skulle uppskatta.
Men problemet verkar nästan ha med komunikationen mellan PICen och styrningen att göra eftersom det verkar fungera då PICen inte är inkopplad, men så fort den kopplas in så blir det en massa brus och motorn blir svagare trotts att den inte ens rör sig. Är det möjligt att signalkvalitén är för dålig? Hur skulle man i så fall få en snabb lösning på detta?
Men problemet verkar nästan ha med komunikationen mellan PICen och styrningen att göra eftersom det verkar fungera då PICen inte är inkopplad, men så fort den kopplas in så blir det en massa brus och motorn blir svagare trotts att den inte ens rör sig. Är det möjligt att signalkvalitén är för dålig? Hur skulle man i så fall få en snabb lösning på detta?
frihjulsdioderna är väl ändå i sin ordning?
Jag har gjort en ny upptäckt nu. Jag provade att sätta PICen till logisk 1 istället, vilket betyder att motorerna är helt avstängda innan de börjar köras, då funkar det. Men så fort PICen sätts till logisk 0 så börjar motorerna att brusa. Det verkar som om signalerna inte riktigt blir 0 utan flyter mellan 1-0. Hur fixa?
Jag har gjort en ny upptäckt nu. Jag provade att sätta PICen till logisk 1 istället, vilket betyder att motorerna är helt avstängda innan de börjar köras, då funkar det. Men så fort PICen sätts till logisk 0 så börjar motorerna att brusa. Det verkar som om signalerna inte riktigt blir 0 utan flyter mellan 1-0. Hur fixa?
Jag har kört den kretsen utan frihjulsdioder och det funkade ändå men man vet aldrig, det beror väl på övriga faktorer oxå.
Kan du prova att koppla ingångarna direkt till matningen och koppla bort Picen?
Annars så borde R4 och C2 kunna ge det fenomenet om det är helt fel värde på dessa.
Motorn kommer förmodligen alltid ge ifrån sig en högfrekvent ton, det är alltså inget fel.
Hoppas du löser det.
Kan du prova att koppla ingångarna direkt till matningen och koppla bort Picen?
Annars så borde R4 och C2 kunna ge det fenomenet om det är helt fel värde på dessa.
Motorn kommer förmodligen alltid ge ifrån sig en högfrekvent ton, det är alltså inget fel.
Hoppas du löser det.
Nu fick jag ändå det konstigaste resultatet någonsin. När kretsens ingångar är direkt kopplade till 5V så är mycket riktigt motorn av och när man inte har motorn inkopplad alls så är den på. Nu till det konstiga, när jag kopplar ingångarna direkt till GND så brusar motorn massor och motorn är till viss del påslagen, dvs. den är påslagen men inte riktigt lika trög att snurra på.
Vad är det för konstigt problem egentligen?
Vad är det för konstigt problem egentligen?

Jag tror du helt enkelt har glömt pull-down-motstånd på logiken, de går inte ned till noll eftersom pic bara släpper kontakten med pinnen när den sätts i noll-läge.
Jag har haft exakt samma problem med flytande värden när jag satte logik till 0 en gång i tiden
Tog ett tag innan jag fick reda på att det var så.
En del kretsar kräver istället pull-up motstånd.
Jag brukar köra med 10K och det brukar fungera utmärkt, snygga rena signaler i oscilloskopet.
Är iofs lättare o hitta sådana fel med oscilloskop än med multimeter.
Jag har haft exakt samma problem med flytande värden när jag satte logik till 0 en gång i tiden

Tog ett tag innan jag fick reda på att det var så.
En del kretsar kräver istället pull-up motstånd.
Jag brukar köra med 10K och det brukar fungera utmärkt, snygga rena signaler i oscilloskopet.
Är iofs lättare o hitta sådana fel med oscilloskop än med multimeter.