IRFZ44N transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jon4277

IRFZ44N transistor

Inlägg av Jon4277 »

Hej! Håller på med ett projekt och tänkte bygga en motorstyrning, använder mig av likströmsmotorer som kommer dra ca 15-20A vid belastning. Undrar då om det är någon som vet om det räcker med en transistor av typen IRFZ44N eller om man borde ha flera parallelkopplade? Sen undrar jag om det är någon som har ett schema eller kan tipsa om var man kan skaffa fram en motorstyrning för likströmsmotorer som gör att man kan köra både framåt och bakåt :?: Datablad för transistorn http://www.elfa.se/pdf/71/07117542.pdf
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den blir bra. Lite knapphändigt med info bara. Vill du bara köra full fart fram och back eller vill du styra steglöst hastigheten. Du kan leta på PWM samt titta i wikin så finns det mycket information. Leta lite och specifiera mera vad du vill göra.
Jon4277

Inlägg av Jon4277 »

Jag vill kunna köra både full fart framåt och kunna cruisa sakta 8) :P Som det är tänkt nu så ska jag kopiera Den här motorstyrningen som säljs på Kjell & Co. Den klarar inte i sitt grundutförande så höga strömmar. Tänkte ersätta transistron som sitter på med IRFZ44N. Klarar den strömmen även när man håller på vrider. Är inte själv så van att läsa datablad men jag tycker det verkar så iaf.

Sen undrar jag om det är nån som har tips på nån styrning för DC-motorer så man kan köra den åt båda hållen, nån med typ en H-brygga. Det skulle vara mycket bättre än det jag tänkt mig just nu. Har tänkt mig nu att man ska behöva dra ned spänningen med motorstyrningen och sen slå om några relän. Är ganska ful och dålig lösning enligt mig själv men saknar kunskapen. Är intresserad av både nån man kan göra själv och färdiga grejjer.
Skriv svar