Isolations- och krypavstånd för CE-märkning
Isolations- och krypavstånd för CE-märkning
Finns det någon som har koll på det här med isolations- och krypavstånd för att man ska kunna CE-märka en produkt som är tänkt att sitta i ett elskåp? Tanken är att det ska kopplas in fyra stycken par 230 Vac kabel på skruvplint brevid varandra, skruvplinten i sig är fastlödd på vanligt 1.6 mm mönsterkort. Frågan är alltså vilket avstånd som krävs mellan anslutningarna på plinten samt hur pass nära ledningsbanorna på mönsterkortet får gå.
Vet faktisk inte men det är enl. de nya regler som gäller 2008-1-1 efter vad jag har förstådd.
Vi fick göra om ett produkt för att SP skulle ge OK på det, resten var OK.
Det KAN vara så att de 5mm gäller mellan skyddsjord och fas/noll, jag CAD'dade om det likaväl till att uppfylla 5mm åt alla håll och kanter.
De 5mm gäller dock inte vid t.ex. en TRIAC som släpper igenom en fas eller inte så det bör nog vara skyddsjord som ska ha 5mm...
Edit: Nu när jag tänkar efter ordentligt var det 5mm mellan fas, noll och skyddsjord, ingen av dom fick vara närmre en an dom andra än 5mm.
Vi fick göra om ett produkt för att SP skulle ge OK på det, resten var OK.
Det KAN vara så att de 5mm gäller mellan skyddsjord och fas/noll, jag CAD'dade om det likaväl till att uppfylla 5mm åt alla håll och kanter.
De 5mm gäller dock inte vid t.ex. en TRIAC som släpper igenom en fas eller inte så det bör nog vara skyddsjord som ska ha 5mm...
Edit: Nu när jag tänkar efter ordentligt var det 5mm mellan fas, noll och skyddsjord, ingen av dom fick vara närmre en an dom andra än 5mm.
grym>>> det är tillåtet att summera isolationsavstånd så ja du kan ta vart annat för att öka avståndet.
blueint>>> Exakt, mera smuts större avstånd. Av någon anledning så är det samma krypavstånd på både pullution degree 1 och 2 när det gäller PCB. Värsta enl IEC61010 (pullution degree 3 och CTI > 100) är 4.7mm för enkel (basic) isolation.
blueint>>> Exakt, mera smuts större avstånd. Av någon anledning så är det samma krypavstånd på både pullution degree 1 och 2 när det gäller PCB. Värsta enl IEC61010 (pullution degree 3 och CTI > 100) är 4.7mm för enkel (basic) isolation.