Problem med Analog in An0 samt AN1

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra att du fångade den själv. Jag blev lite förvånad då jag såg frågan men du hade ju svarat själv så jag gick vidare.

En sak som kan vara svårt för nybörjare är att förstå att ett register/en minneslokation inte kan bli "tomt", det finns inget som heter "tomt" i den värld.

Värdet kanske är 0 men det är ett värde likaväl, precis som de 255 andra värden en byte kan ta är 0 lika användbart som alla de andra.

Inom C är värdet 0 = falsk och "allt annat" är sant, alltså är just 0 ett mycket viktigt värde!

Inte sällan kollar man förekomsten av vissa saker och inkrementerar en variabel om kollen visar vad-man-nu-kollar. Sedan kollar man variablen och ser: har det hänt alls (variabel > 0) och även där är 0 ett mycket viktigt värde.

I statusregistert på "alla" mikroprocessorer finns det en Z-flagga eller Zero-flagga om du vill, det finns ingen 3-flagga eller annan värdersflagga heller.

Alltså kan man konkludera att påstå att värdet 0 == "tomt" nog är mycket fel, det är kanske en av de viktigaste värden i datorvärlden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Clrf,F ---> Töm,F (F blir tomt)

Glöm det där omdelbart !! Det är totalfel.
Du kommer att få massor av problem om du tror att "noll" = "tomt"...
Skriv svar