Hjälp med att hitta en DC motor.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
POMAH

Hjälp med att hitta en DC motor.

Inlägg av POMAH »

Tja har letat upp ett gammalt leksakståg från 50-60 talet. Jag prövade med att köra igång det men det vill inte fungera, kom fram till att motorn har gått sönder i det. Jag har försökt leta efter en ny motor men hittar ingen som passar riktigt, har kollat både Classe, kjell och Elfa men inte hittat någon motor som har samma dimensioner. Nu unrdrar jag om ni har något förslag på vart man kan få tag på en sådan här motor? Har tyvärr inga fler leksaker att plocka isär heller =/

Här kommer lite bilder:
BildBild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oj den gamla sorten, kan kanske kanske ha någon i gömmorna skall ta en titt. Annars hade Hobbex innan har jag för mig men det var många år sedan jag var inne på deras sida och nu när jag tittar har dom visst blivit mer moderna inom detta då dom hade visst borstlösa typer nu.

Vet att jag sett någon som haft denna motortyp kommer dock bara inte ihåg men det var något år sedan så det kan förstås ha blivit uttaget ur sortimentet nu.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ut på eBay och leta! :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du tittat inuti?
Det kanske går att laga den, ibland har det bara kommit lite fett/olja på kollektorn eller på plåtbitarna som ska föreställa borstar.

Det går att linda om en sådan motor om det behövs, bara man är stadig på handen och har tålamod! :wink:

Den är ganska lätt att öppna om man är lite försiktig.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Den är väldigt lik motorerna i Scalextric's simplaste bilar.
Tex de som följde med när jag köpte min "8:a" någon gång på 80-talet.
Användarvisningsbild
POMAH

Inlägg av POMAH »

Andy skrev:Har du tittat inuti?
Det kanske går att laga den, ibland har det bara kommit lite fett/olja på kollektorn eller på plåtbitarna som ska föreställa borstar.

Det går att linda om en sådan motor om det behövs, bara man är stadig på handen och har tålamod! :wink:

Den är ganska lätt att öppna om man är lite försiktig.
Det låter som om du har väldigt rätt i det du säger, när jag plockade ur den så var det fett/olja över allt, ska pröva med att plocka isär den och torka bort lite av den. Fanns inga sådana på Hobbex heller =(

UPDATE: Har plockat isär motorn, kan inte säga att jag ser några spår på att den har brunnit upp dock så är det en massa fett på "locket"
Bild
Användarvisningsbild
POMAH

Inlägg av POMAH »

Tack vare er på forumet har jag fått igång tåget igen, tack så mycket för hjälpen.

Kan avsluta med ännu en bild:
Bild
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

He he.... det tåget såg inte ut som jag hade tänkt mig det :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det ser ut som om någon har smort den lilla bussningen i gaveln ganska ordentligt! :lol:
Skriv svar