Windows XP, gamla konti efter ominstallation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Windows XP, gamla konti efter ominstallation

Inlägg av Icecap »

Scenario:
Win XP Home edition
FujitsuSiemens PC med återställningsdisk. Krashad i OS.

jag skakade då fram en OEM installationsdisk (utan fusk, har ju legalt nummer) och den installerade kanonenkelt, inget strul.

Uppdatering fungerar osv. MEN... jag var ju så "smart" att upprätta de gamla konton direkt vid uppstart.

Problemet är nu som följer:
De nya konti fungerar men de gamla filerna kan vi inte komma åt pga. lösenordskyddet. Hur kombinerar man ett konti med en viss mapp under "Documents and settings"?
Alternativt: hur öppnar man dessa skyddade mapper?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skyddade?
Är mapparna krypterade?
Starta upp från en linux livecd är nog det enklaste, gissar jag.

Om mapparna är krypterade är det i princip kört.

å andra sidan borde du som administrator kunna komma åt alla mappar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mapperna är lösenordsskyddad via de "försvunna" kontis lösenord.

Nu vill jag först se om jag kan läsa dom den hårda väg via en USB<->IDE och min laptop.

Edit: Jahopp... den gick inte, det var SATA disk och min USB-mojäng är en PATA.

Men jag var lite kortfattat:
Det finns alltså 2 installationer av WinXP home på datorn, den ena ballar ur när man kör den och den nya fungerar men då är det inte möjligt att öppna mappen som hör till de gamla konti pga. lösenordsskydded av dessa användarekonti.

Självklart har vi tillgång till lösenorden men det kommer ingen fråga upp om lösenord och då börjar det bli besvärligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ser att jag har varit lite fel i min beskrivning:
Vad som hände var att en kompis' dator startade OK fram till att man loggade in sig. De är 5 (mamman + 4 tjejer) i familjen och har var sitt konto på stackars datorn.

När man loggade in sig (oberoende på vilket konto) kom BSOD fram (illegal handling, skyddar vid att dumpa minnet och låsa allt).

De hittade ingen installations-CD men jag hittade den åt dom: Fujitsu-Siemens systemsåterställningsdisk. Den hade varit grejen om inte det hade varit så att speciellt en av tjejerna inte har säkerhetskopierat sina bilder osv.

Jag tog då en XP Home OEM-CD med, det finns ju licensnummer så det var lugnt. Jag satte i skivan o startade datorn och då jag kollade till den en liten stund senare höll den på att installera för fullt och jag tänkte att den ju installera över den gamla installation så den får köra på.

Sedan skrev jag in deras namn igen när den frågade efter användare och allt fungerade.

MEN 2 saker finns:
Under "Document and settings" finns de gamla konti-foldare PLUS de nya. Att byta namn på dessa foldrar vore ju det enklaste men självklart har de 2 tjejer som har allting på datorn lösenordsskyddad deras inloggning.

Vi har självfallet tillgång till deras lösenord men jag kan inte för min död få lov att öppna mappen eller ändra något då de är skyddad.

Så nu undrar jag: kan man gå andra vägen och byta vilken mapp som förknippas med ett konto?

Jag vill bara ha det så att vi kan öppna skiten och tanka ut på en annan USB-hårddisk, sedan ska datorn rensas med återställningsdisken och tjejerna ha lärt lite om säkerhetskopia osv.

Jag är inte så väl bevandrat i detta XP-träsk då min situation är ganska annorlunda: jag har 1 användare på 3 datorer.
Men tjejerna är bra kompisar och jag vill hjälpa dom om jag bara kan.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om du loggar in som administrator kan du kolla vem som är "owner" till mapparna? Eller möjligen ändra "permissions" till everyone eller något sådant?

Du kan behöva ändra under "folder options"->View->Use simple file sharing
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det kan vara så att du behöver XP-Proffessional för att lösa detta problemet.

Vill minnas att Home är lite handikappat när det gäller rättighetshantering.

Enklaste är nog att boota datorn ifråga från en ubuntu-cd eller nått liknande och kopiera över alla foldrar till en FAT-disk, då försvinner all extrainfo om ägare, skydd mm.

OBS det måste i detta fall vara en FAT-disk du kopierar till, annars behålls skyddsinformationen.

Förhoppningsvis är inte foldrarna krypterade, Home saknar väl den möjligheten gissar jag, om så skulle vara fallet så är det nog helkört (vet av egen erfarenhet)
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Tyvärr så måste jag säga att TomasL sätt är nog det enklaste du har att tillgå då det är ett rent h*** att ändra ägare av kataloger och filer i winxp home.

En live dist och kopiering till en fat disk bör lösa problemen om inte det är krypterat för då är det ganska kört.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, jag ska testa med en live-dist men jag är ganska nollad på Linux så var hittar jag den?

Alltså en CD/DVD jag kan tanka hem och som jag kan boota på utan att behöva göra en massa kompilering osv.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Ubuntu finns, men snart kommer det nog någon och slår mig på fingrarna och pekar vidare till något annat bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ubuntu duger alldeles utmärkt, det enda "strulet" är väl egenteligen den idiotiska diskhanteringen i linux, där man altsomoftast måste "monter" diskarna.

I vilket fall som helst, tanka ned "Live-CD'n/DVD" bränn den, och bota maskinen med CD'n.
Sedan kommer du åt alla diskar i maskinen, och kan kopiera över de foldrar du vill till USB-Disken.
Plocka ur skivan, boota om.
Klart.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Montera" diskar måste man göra i i princip alla OS jag har sett.
Undantaget olika Windows/DOS versioner kanske, men där behöver
man kanske inte den utökade funktionallitet man får via monteringen.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Starta i felsäkert läga så kan du logga in som admin och ändra rättigheterna på mapparna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Felsäkert läge medgav ingen tillgång till mapparna men Ubuntu-CD'n gjorde susen!

Det vara bara att bränna ISO'n och boota på den, leta upp de filer jag ville ha och kopiera till drive D: som fanns i PC'n, efter omboot till XP kunde man läsa dom utan problem.

Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Hm, jag läste rubriken som "Windows XP mala till konfetti efter ominstallation" Men det var tydligen fel. :(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag funderade faktisk på att lägga in Ubuntu men de 5 tjejer är inte så pass kunniga att det skulle fungera + att de spelar SIMS till förbannelse.
Skriv svar