Vanlig PC som regulator och I/0 enhet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html

ÄR nog en bra sida att börja på...

Själv kör jag owfs på linux, funkar fin fint, än så länge är dock 1 wire nätet inte så stort än!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

@Kretskort:

Med risk för att bli beskjuten; En medelväg är Wisp, PIC och PicBasicPro då får man alla fördelarna med hastighet och kapacitet o s v och ändå en relativt låg inlärnings tröskel!

8)
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Sidan om tempen var jättebra :)

Nu vet jag vad det är jag vill göra. Jag ska begränsa mig dels till en indikering som visar om en switch är till/från, dels till temperaturmätningarna. Detta ska kunna gå att ordna utan någon mikrokontroller.

Utmaningen kommer bli att programmera ett någotsånär snyggt program till detta. Jag tänker dom närmsta 8 månaderna lära mig programmera så bra att jag klarar det har jag tänkt:)

VB och C++ är dom språk jag kikat på. Vilket är mest värt att lära sig?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det beror på, vill du bara meka lite hemma och mer intresserad av annat hade jag rösta på VB, vill du lära dig programmera på "riktigt" satsa på C++...

Tänker du köra owfs som kommunikation mellan onewire och din mjukvara har jag en mycket simpel klient (i enkel c) som pratar med en webserver programvara jag har som man kan bygga upp enkla flödesbilder i... Idagsläget kan den bara hantera en anläggning, men tanken är att bygga in ett multiuserstöd.

www.andli.com/main.php
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Nu har jag tittat lite mer på olika lösningar och hittat programmet LabView. Ni som använt detta, är det värt att satsa på det för detta ändamål?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du är altså inne på PC spåret...

Jag har lite dålig erfarenhet av LabView, fast om det är labview eller utvecklarens fel vill jag ha osagt...
peter555

Inlägg av peter555 »

Labview är väl inget större fel på, men kan man klara sig utan deras svindyra hårdvara ?

Jag hade satsat på VB eller Delphi för GUI-delen.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Nu är jag på gång igen!

Sitter just nu och försöker få igång min DS18S20 sensor, men datorn kan inte hitta den.

Jag kör med en extern kraftkälla på 5 volt (gammalt nätagg), har kopplat jorden på sensorn till jorden på nätagget och har kopplat in DQ på sensorn till pin 4 (DTR) på serieporten. Detta måste väl vara rätt? Eller ska DQ kopplas till en annan PIN?

Är rätt amatör på sånt här och hittar ingen som helst information i manualen till denna sensor rörande just serieportar.

EDIT: Eller jaha! Kan digitemp bara användas om man byggt en parasite power adapter?
Hittar ingen information om det heller varken på Digitemps hemsida eller i Readme.
Senast redigerad av Kretskort 10 september 2008, 12:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men... menar du på fullt allvar att du har kopplat signalen från en serieport direkt till en DS18S20?

Och du är fullt medveten om att de signal växlar mellan +12V och -12V?

Eller är det så att du faktisk har en ritning med lite komponenter som du har glömt att länka till?

För EN sak är säker: du kan INTE koppla en DS18S20 direkt till en serieport och tro att det fungerar, och du kan med mycket stor sannolikhet anta att den är trasig efter det också.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Oj då, det hade jag ingen aning om :o

Då måste man alltså bygga en sådan här adapter för att det ska fungera då eller?
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html

Eller kanske räcker det med att sätta ett seriemotstånd (spekulerar lite) ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Måste och måste... om du vill att det ska fungera kan det vara en bra idé.

Först och främst är kommunikationen med en DS18S20 INTE seriell på samma sätt som en COM-port "förstår det", den är tidsstyrd på ett annat sätt. Signalnivåerna är inte heller lika vilket gör att en seriemotstånd är rent av löjligt att tänka på.
Skriv svar