Vanlig PC som regulator och I/0 enhet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Kretskort

Vanlig PC som regulator och I/0 enhet?

Inlägg av Kretskort »

Jag funderar på att bygga en solfångare. På denna solfångare hade jag tänkt sätta en temperatursensor på utgående vätska och en på ingående. Jag hittade sensorer på denna sida som verkar gå att använda.
http://www.maxim-ic.com/

I datorn hade jag tänkt att skriva ett program som jämför dessa temperaturer, och tillsammans med ett värde på flödet genom solfångaren visar effekten jag får ut.

Till solfångaren ska jag nog ha en cirkulationspump. Denna hade jag tänkt ska styras av en termostat i datorn. Går det att få datorn att ge ström (från någon av ledarna i COM eller printerporten?), till t.ex. ett halvledarrelä som sedan drar igång pumpen, vid ett givet värde på ingångstemperaturen?

En annan tanke är en varvtalsmätning till ett vindkraftverk. Skulle man kunna använda någon form av induktiv givare (kanske från en cykeldator) på någon port i datorn, och sedan få datorn att räkna pulser?

Programmera kan jag faktiskt inte ännu, men jag vill lära mig :D Som jag har förstått det är det enklare att använda VB än C++ då man är nybörjare? Jag har programmerat lite i PLC tidigare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med "i datorn" antar jag att du menar en PC eller liknande och det är i mitt tycke alldeles fel! Använd en mikrocontroller (µC) och kommunicera med den via serieporten t.ex., då kan din PC krasha utan att solfångarna överhettas osv.

Det samma med varvtalet, du kan INTE lita på Windows' förmåga att göra vissa saker på bestämda tider, alla tider blir "lite sådär", har du däremot en µC kan DU styra allt och lita på timing och mätningar, den drar även mycket mindre ström och för att interface de olika mätningar till PC'n behövs den likaväl...
pern

Inlägg av pern »

"Rätt" sätt är nog att använda en mikrocontroller som sagt.

Enklast som nybörjare är nog att använda en enkel och garanterat fungerande hårdvara som t.ex. Vellemans K8055 USB IO-kort och VB6. Då kan du du testa att all din hårdvara mm fungerar som den skall enkelt.

Jag hadde börjat där, men sedan när allt fungerat som det skall ev flyttat över det till en mikrocontroller.

Edit:
Det är sant att man inte kan lita helt på Windows att göra saker på bestämda tider. Men vi talar om milli eller micro-sekunder här så frågan är om det spelar så stor roll. Ett viktigare argument för att använda en mikrocontroller som jag ser det är att en vanlig konsumet PC är inte konstruerad för att stå på dygnet runt. Så du får en garanterat mer driftsäker konstruktion med en µC.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man ska nog fundera lite över energieförbrukningen i reglersystemet med, det är ju dumt om reglersystemet tar mer energie än panelerna ger....

pern: jag skulle inte garantera att man får det driftsäkrare med en uC, det är ganska mycket att tänka på för att få dem stabila. Hur många trådar ser man inte här med problem som härleds till störningar? Men visst gör man det rätt så blir det stabilare och energiesnålare!
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Intressant :P Jag har läst lite om mikrokontrollers, och det låter ju väldigt bra. Utöver detta skulle jag vilja ha någon form av logger, från vilken jag kan ladda över information till datorn. Det allra ballaste vore ju en logger/mikrokontroller inkopplad i nätverket så man skulle kunna ansluta till loggern när man ville så fort datorn är igång. Men det kanske är väl ambitiöst?

Den här Basic Stamp mikrokontrollern är dyr, men förmodligen värd att satsa på i första hand.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Basic Stampen är VÄLDIGT lätt att komma igång med!

Visst den är långsam, dyr, den programeras i basic och 75% av forumet kommer avråda dig från att börja med den....

Men, den är grymt lätt att komma igång med, en serieportskabel och matningsspänning.

Är du mer intresserad av att meka solfångare än att lära dig mikrokontrollers så är det ett bra sätt... Tänker du i framtiden göra massor av olika mikrokontrollerbaserade saker, gärna i större kvantiteter(termostater till alla dina element eller så) så kan det vara värt att titta på billigare lösningar. Men det du vinner i pengar förlorar du i tid...

Jag har ett värmesystemsloggningssystem på gång, där är själva insamlingsenheten byggd runt en linksys NSLU2 körandes debian. Denna kommer sen 1 gång i minuten leverera mätvärde till en server på internet (www.andli.com/main.php),
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Basic Stamp är knappast värd att satsa på alls.

Den har förvisso låg inlärningströskel men å andra sidan har den låg funktionalitet också, du kommer snabbt att "gå i taket" med den.

Använd heller pengarna till en WISP648 + en PIC från sodjan, det blir billigare och ack så mycket mer effektivt. Sedan kan du återanvända WISP'en "i evighet" och bara pröjsa nya processorer som kostar runt 20-80 spänn beroende på storlek.

Inlärningströskeln är tyvärr lite högre MEN du får det mångfalt tillbaka i form av mycket snabbare exekveringshastighet, mycket billigare hårdvara, extremt intressant hobby (hoppas att ditt dygn har många timmer) och en massa "häftigt... jag grejade det faktisk!".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

icecap:
Vi pratar om några st tempgivare, en utgång till en cirkpump och en varvtalsräknare till ett vindkraftverk.

Även om vi slänger på shuntregleringen och resten av styrningen av hela värmesystemet så kommer stampen räcka till med marginal...

Det är ju inte så att man behöver läsa av temperaturerna direkt ofta, 1 gång i minuten räcker länge...

Inlärningströskeln är inte liten, den är STOR, se bara hur många trådar som handlar om problem med att läsa databladen... Men visst är man mer intresserad av att programmera uC än att bygga värmesystem är väll Pic:en rätt väg. Är man däremot mer ute efter ett verktyg för att lösa ett specefikt problem, i detta fall att styra ett värmesystem tycker jag att stampen är rätt väg att gå. Detta kommer vi aldrig bli överrens om :)

Lite som att borra fyra hål i en planka med en CNC maskin, istället för att ta borrmaskinen. ...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lite åt andra sidan till, en standardkort med viac3 i kostar ca 11w i energi, helt ok

det finns saker jag föredrar pc som styroch regler, långsamma förlopp, udda saker
kör i qb så man lätt modifierar programmen till nya mät uppsättningar,
en generisk mätmaskin som är lättprogamerad, bara ändra en rad i programmet och köra, jag gillar detta,

så det går att göra, en µC är bättre för statiska uppdrag, då man vet vad som skall göras och man bara har den gåendes

bara för att kontra lite :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grym: det är ju därför det kommer att sitta en NSLU2 i mitt system, allt för att det ska vara enkelt att meka och testa lite när man får en stund över. :)

Sen kommer jag ju inte köra systemet så att jag är beroende av det för att få värme, det ska alltid gå att köra manuelt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle påstå att med en WISP, en lämplig PIC + t.ex. gratisversionen av MikroC har du samma inlärningströskel som med BS... enda skillnad är lägre pris och mycket större effektivitet och exekveringshastighet.

Men visst... gillar du att köra 3-hjuling ska du ha lov.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

icecap: Vänligt av dig :)

Är trehjulingen tidseffektiv för att göra det jag vill så kör jag den, varför gå och ta C körkort för tung lastbil när jag bara ska transportera mig själv? Varför skjuta mygg med granatkastare?

Förutom då att det säkert är KUL att skjuta granatkastare, och det är kul att köra tung lastbil... Men effektivt? Handlar ju om hur mycket tid man har att lägga på hobbyprojekt...

Nu tycker jag vi kommit väldigt långt bort från vad som borde vara fokus i ett projekt..
Det man vill åstakomma!! Hur man åstakommer det är egentligen ganska ointressant...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Håller med: resultatet är det viktigaste!

Att lägga ner mycket jobb som blir till >ingenting< är inte speciellt effektivt.

Om ditt projekt är tydligt och avgränsat kan en BS nog göra jobbet och då är det OK men jag har märkt för egen del samt läst i diverse trådar här att dessa projekt brukar öka i omfattning till en bra bit ut över de först planerade gränser...

Därav min inställning: heller stor och stark än liten och klen.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

AndLi: Jag byggde en bromsbänk till MC och valde BS2 för mätning/interface till PC. Tröskeln är inte låg, den är obefintlig.
Plugga in och kör! Funkar perfekt.
Välj den i detta skedet så kan du ägna dig åt resten av projektet.
Blir du senare intresserad av andra mikrokontroller så blir det nästa projekt...
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Nu har jag bestämt mig för hur projektet ska se ut. Jag ska ha två temperaturmätningar, en varvtalsmätning och två nivåswitchar. Detta ska sitta på vattenkraftverk/vindkraftverk.

Målet är att kunna koppla alla dessa mätningar till ex. printerporten på en vanlig dator. Man ska sedan kunna koppla upp sig på dessa när man känner för det och läsa av det, gärna med ett snyggt interface. Man det är någon gång i framtiden.

Jag hade tänkt börja med temperaturmätningar. Från Maxim-IC har jag samplat lite olika 1-wire givare. Finns det någon nybörjarguide om dessa någonstans?

Har hittat hur mycket information som helst om dom, men det är så mycket att jag inte riktigt vet var jag ska börja.

Om det behövs en mikrokontroller senare så handlar jag en sådan också. Just nu är det bara tänkt att datorn ska vara ingångsenhet.
Skriv svar