Nu har jag gjort en tempkontroller, det har tagit lång tid att bestämma designen, många misslyckade etsningar(i efterhand misstänker jag dålig framkallare), lång väntetid för att borra hål med maskinen på jobbet

, men nu är den klar... typ.
Vad kan man säga om schemat... Jag har valt metoder som jag själv förstår, därför kan det finnas snyggare lösningar men jag är nöjd iaf.
IC1A och IC1B skapar konstant ström till PT1000-givaren.
IC2A mäter differansen i spänning över PT1000 och förstärker lite lagom utan att överstiga max spänning.
IC2B förstärker och gör offset för att mäta inom rätt temp-område.
IC3A agerar ställbar offset, med poten ställer man temperaturen.
Genom att koppla poten som stänningsdelare baserat på en referens-spänning så kompenseras temperatur-förändringarna i poten.
IC3B är ett RC-filter.
IC4A är PID-P
IC4B är PID-D
IC5B är en extra förstärkning och extra filter till D, förstärkningen är ruskigt hög så utan filter fladdrar den som fan.
Jag kommer byta ut denna op mot en som har lägre läckström på ingångarna, nu ligger den hela tiden med lite offset på grund av läckströmmen.
IC5A är PID-I, denna op måste bytas till en op med lägre läckström på ingångarna för att det ska fungera, med denna op laddas kondensatorn ur på tok för snabbt vilket gör att I hela tiden drar mot mitten.
IC7A adderar alla 3 signalerna P,I,D.
IC7B linjär-reglerar strömmen i en FET som agerar värme-element.
Schema
Lödning:
Klar:
Det fungerade inte så bra

, jag blev tvungen att byta ut op'en för PID-I på grund av läckströmmen på ingångarna och jag hade bara med DIL-kapsel.
Jag är nöjd med testet, det är lite svårt att bevisa hur exakt tempkontrollern är och hur mycket frekvensen ändras av temp-förändrigar och ljus men resultatet ligger så pass bra att det inte spelar så stor roll.
Det som är lite mysko är att om temperaturen utanför lådan stiger med 5 grader så sjunker temperaturen(enligt termometern) i lådan med 0.6 grader.
Min tempkontroller har givervis kompenserat så det blir alltså en diff mellan denna och termometern.
Att temperaturen skiljer så mycket i lådan är fullkomligt orimligt för då borde frekvensen ha ändrats så mycket att grafen flygit långt utanför skärmen.
Så det verkar ju som om termometern ljuger(fenomenet är dubbel-verifierat) men jag kan ändå inte riktigt acceptera att felet är så stort i termometern.
Man skulle kunna ha en teori om att cirkulationen är dålig i lådan och tempsensorernas placering påverkar resultatet.
Men det skulle isf betyda att det bara var tur att temp-kontrollerns sensor var lämpligt placerad så det tror jag inte heller på.
Gammal etstank blev lämplig testrigg.
I testerna ändras temperaturen utanför lådan typ 3-5 grader och ljuset ändras oxå väldigt mycket.
1streck=10ppm
Graf1
Grafen börjar låååångt upp när gaffeln är kall.
Graf2
Just det, jag höll på att glömma...
Jag har kommit till rätta med problemet att RS232-kommunikationen strular när man slår på och stänger av apparater i rummet.
Under första testet var oscilloskopen inkopplade(ojordade).
Jag upptäckte att Integratorn i PIDen ofta ändras när jag tände och släckte lampor(även i andra rum).
Det som jag tror händer är att det blir en potential-förändring och eftersom allt ligger och flyter(inkl oscilloscopet) så tar det en stund innan alla delar har anpassat sig, det skulle faktiskt även kunna vara skadligt för elektroniken.
Så utan oscilloscope är allt perfekt.
Att köra jordat är omöjligt för mig men jag skulle kunna koppla dator och oscilloscope till samma jordade grenutag vilket borde lösa problemet.