Stendöd tvättmaskin. Hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jeja2000
Kontakt:

Stendöd tvättmaskin. Hjälp

Inlägg av jeja2000 »

Nu har min Nyköpta begagnade maskin lämnat in. Det är en Zanussi FLS-872c. Det händer inget när jag ska ha igång den. Den har ström fram till maskinen. och fram till Timern.

Några ideer?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Öppa eventuell lucka på baksidan och kika lite kanske? Kolla om det finns nån intern säkring? Ruska och banka lite på den? :)
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jag har öppnat locket över maskinen. Men jag hittar inget misstänkt. Lucklåset verkar det inte vara fel på. Men kan det vara timern/reglaget?
grubs

Inlägg av grubs »

Jag känner inte alls till modellen, så några kanske dumma frågor...
1. Det är inte så att den har stoppat i något mellanläge, t.ex. pga strömavbrott, och behöver nollställas eller tömmas för att komma igång?
2. Kan den ha stoppat pga läckage eller kondens? Typ sockerbitsproblemet som brukade uppstå med diskmaskiner.
3. En del maskiner har en säkring/nollställning som man kommer åt genom att peta genom ett hål i bakväggen på trumman, lite svårt att se men kanske om man snurrar och lyser med en ficklampa.

Min egen variant med jobbiga tvättmaskiner är att tömma dem manuellt om det finns en kran och sedan stänga av strömmen till maskinen en stund. Om den inte ger något livstecken av sig efter det så letar jag fel i säkringar, lucklås, styrkort, motor o.s.v.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Dom vanligaste felen är ju givare som av någon anledning inte ger klartecken att köra vidare.
Körde maskinen färdigt programmet senast?
Kollat filter så dom inte är igensatta?
Kan du köra enbart sköljning? Enbart centrifugering?

När maskinen skall starta är väl första instruktionen att släppa in vatten. Får magnetventilen någon ström?

Det finns många enkla fel som stoppar en maskin.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Den funkade ju bra typ 5 minuter innan, då hade den precis kört klart sitt program. Sen skulle jag starta den igen och råkade vrida ratten ett läge för långt så då vred jag runt ratten till start läge och då var strömmen borta?

Jag kan alltså inte köra någon del, det händer inget oavsett hur jag vrider på programmväljaren(reglaget).

Jag tycker ju det verkar som nån säkring eller så i maskinen eller om det är reglaget det är fel på?
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jag hittade en gammal timer och satte in. Men då lös lampan. Men det hände inget mer. När jag vred programväljaren slocknade åter lampan och vägrade att lysa igen. Då är ju frågan om det inte har med den att göra?

Förövrigt är det samma innehåll som i någon Elektro Helios.
Posse

Inlägg av Posse »

Du kanske har löst problemet nu.

Annars är nog det som "grubs" nämnde, sockerbitsbroblemet.
I botten på maskinen sitter säkert en flat skål ca 10-15 cm diam. I den finns en liten bit av något mtrl som mjuknar eller löser upp sig och släpper ner en tunga som håller en mikroswitch i slutet läge. Om denna bryter så skall inget funka för det betyder LÄCKAGE.

Lucklåset är en annan svag punkt. Där är också en mikroswitch som skall ge klartecken.

Någon säkring tror jag inte finns i maskinen.
grubs

Inlägg av grubs »

Har du försökt att tömma den manuellt? Låter som det kan vara problemet.
Om det är gjort, så testa att dra timern till noll-läget eller något clear/reset-läge om det finns och sedan antingen stänga av strömmen en stund eller trycka på startknappen om det finns någon. Den kan behöva stå en liten stund i det läget. Dra runt trumman lite för hand så att den inte har fastnat på något sätt. Gör det helst med den gamla timern i först så dyker det iaf inte upp nya fel.

Sedan:
Kolla att gruppsäkringen i elskåpet fortfarande är hel.
Titta på den gamla timern och leta efter tecken på kontaktproblem (smutsigt ärgat, sot :shock: ).
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

problemet löst nu, Felet var att den inte hade en stor strömbrytare utan jag missade att det var en i reglaget som jag råkade trycka in :oops:

Och att lucklåset hade gett upp.
Skriv svar