Spikpuls

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klex

Spikpuls

Inlägg av Klex »

Behöver alstra en mycket kort spikpuls med några hundra Amp, vilket är i det här sammanhanget bästa sättet att tömma det uppladdade kondensatorbatteriet till induktansen - ett relä?
Triacs/tyristorer för så höga strömmar, finns det sådana till rimligt pris?

Spikpulserna behöver bara alstras några stycken per timme med ett par-tre sekunders mellanrum och varje puls triggas manuellt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tyristorer, klarar oftast flera gånger högre ström när det bara handlar om en kort puls.
Beroende på vilka energier det handlar om så klarar du dig kanske med en tyristor på 40A eller så.
Kom bara ihåg att sätta en nog kraftig diod över induktansen för att skydda tyristorn och kondensatorn från back-EMF.
Klex

Inlägg av Klex »

OK, och det är en EMP som jag vill ha fram för att testa tåligheten hos elektronik.
Så för min del är det 'worst case' som gäller, är det den negativa delen eller den positiva delen av en puls som är värst för elektronik?
Kanske ska man koppla upp två olika polariteter på pulsmatningar till induktansen, en negativ och en positiv.

Har en känsla av att den negativa pulsen kan vara värst eftersom många skyddskopplingar förutsätter att den skadliga EMP:n är positiv och överlagrad på matningsspänningen till elektroniken (pluskabeln till elektroniken fungerar som antenn).

Använder man ett relä för att koppla in kondensatorbatteriet till induktansen får man antagligen en komplett sinussvängning som EMP då inga halvledare riktar strömmen till induktansen och detta kanske stämmer bättre med vad som kan inträffa i verkligheten.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Under 80 talet så var jag nere hos FMV prov i Linköping och gjorde EMP tester på en utrustning som jag konstruerat och försvaret köpt.

Det är rätt extrema grejor du försöker göra...
Några hundra ampere och stigtider i nanosekundsklassen...

Vi fick inte ens vara i närheten av utrustningen under test, man såg kablar röra på sig vid testpulserna!

Injekterad EMP eller gnistpistol lite slarvigt sagt är väl någorlunda enkelt men EMP E-fält är nog rätt jobbigt att skapa och framför allt att mäta på så att man VET vad man gör.
Dessutom så måste man skydda sin mätutrustning så att man inte slår ut mätutrustningen vid testerna vilket är mycket lätt hänt.
Då var det väl bara ett fåtal som verkligen förstod vad dom syslade med, provledaren hette KG någonting vill jag minnas.

Men lycka till.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kvävelasern jag byggde för en tid sedan ger något runt 100 - 1000A+ vid en spänning på 12.6KV under 5 - 10 ns, så det det behövs inga högspeciella grejer för det om man inte har extrema krav. Det är förstås dock svårt i det fallet att kontrollera längden på pulsen exakt men tror man kan få det hyfsat inom några ns när i alla fall.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad jag har förstått så är svårigheten att klara stigtiden, inte den totala energimängden. Så det är flankhastighetensom är kritisk.

Den första flanken skall vara extremt snabb annars så åstadkoms inte EMP karaktärestiken korrekt tidigare gällde runt 10ns numera anser man att en simulator skall klara <3ns till full styrka, och skapa fältspäningar på 10^5V/m och >1000A/m så endera skall du skapa små områden eller så testar du inte fullständigt.

Men jag ser fram emot lite bilder på din uppställning och beskrivningen av mätutrustningen för verifieringen, samt förståss resultaten
Klex

Inlägg av Klex »

Tack för tipsen, det blir en begränsad provyta och inte heller så extrema stigtider, får nöja mig med 10 nano om jag ens kommer dit, kraven är absolut inte på försvarets nivå och dessutom klarar inte mitt 30MHz scope mycket kortare stigtider.

Tänkte mäta på primärsidan av induktansen/transformatorn och får ta de problem som reaktansen på sekundärsidan förorsakar.

Avsikten är mera att hitta metoder och medel att förbättra EMP- och transienttåligheten hos viss bilmonterad elektronik och mindre att få absolutvärden för testningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle ha testat bygga en Marx generator
Dom ger ganska korta stigtider och kan ge väldigt elaka störningar.
Skriv svar