Bra PIC/AVR-litteratur

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Bra PIC/AVR-litteratur

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sitter med PICkit2 och 500 sidor dokumentation i ett PDF-dokument. Beställde en Elektrobok med program- och hårdvaruexemple i JAL.
Här ser man genast två problem. Dokumentationen är massiv men i princip oläsbar (vem skrollar 500 sidor pdf-dokument på skärmen??). Och en bok skriven på ett "främmande språk".

Jag efterlyser bra böcker i programmering av PIC (och AVR), gärna med utgångspunkt från programmerare som PICkit2 och Wisp och programmeringsmiljöer som MPLAB.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nu ska jag väl inte vara elak och säga att JAL är ytterligare ett problem :)
Själv är jag annars inte så mkt för att läsa i förskott. Jag börjar istället med ett projekt och läser efterhand. Vad jag läser då? Databladet, Google, EF, Piclist med mera.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Du vill alltså ha en bok som är fullspäckad med projekt som du kan läsa och härma, och inte en bok som lär dig hur processorn i fråga fungerar?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bos skrev:Du vill alltså ha en bok som är fullspäckad med projekt som du kan läsa och härma, och inte en bok som lär dig hur processorn i fråga fungerar?
JAG (jag pratar om mig nu) vill ha en bok - papper, trycksvärta, lim i ryggen ... 30 millioner ettor och nollor på en hårddisk är ingen bok.

När jag började för .... massa år sedan ... hade jag hela biblioteket till RCA DDP1802 - databok, applikationsbok, utvecklingssytemboken ... rubbet.

Jag har ju alla dokumentation till MSPLAB och PICkit2 men varje "bok" är 500 sidor .... :evil:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Prova "hemma-tryckeriet". Det blir inte mycket dyrare än att köpa färdigtryckt.
Och du kan välja innehåll helt själv...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du behöver inte så mycket böcker.

Det är bättre att lära efter hand vad man behöver. Min första dator var RCA CDP1802, en hög lösa komponenter, virsocklar, virtråd och RCA's CMOS-databok där processorn fanns med inklusive instruktionsset. Det räckte för att sätta ihop en sak som kunde ta emot tangenttryckngar från en Creed 7B och sedan skriva ut något resultat på densamma. Handkodat med databok, blyerts och ett stort radergummi. Inknappat med tryckknappar och den märkliga load-funktion som fanns i denna processor.

Det är hands-on som gäller. Du vet ju inte vad Du behöver läsa, det är totalt ineffektivt att läsa massor bara för att tro det räcker. Databladen finns på nätet, där står vad som behövs. Hur sedan instruktionssetet används är något helt annat. Min erfarenhet är att vissa har förmågan och ser direkt hur ett problem omsätts i instruktioner, andra har det inte och kör fast.

If You want the data sheets in swedish, forget it! Computers native language is english. Has always been and will always be. Thats it!
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

soundbrigade skrev:
bos skrev:Du vill alltså ha en bok som är fullspäckad med projekt som du kan läsa och härma, och inte en bok som lär dig hur processorn i fråga fungerar?
JAG (jag pratar om mig nu) vill ha en bok - papper, trycksvärta, lim i ryggen ... 30 millioner ettor och nollor på en hårddisk är ingen bok.
Det var inte ens i närheten av svar på frågan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marthas COSMAC-upplevelse delar jag. Jag hade några fler böcker och ELFen efter rtning i Popular Electronics.

Jag vill ha en bra bok som beskriver PICen och de hårdvaruverktyg som man kan jobba med. Självklart läser jag inte 120 sidor timingdiagram.
En bra bok i det här fallet kan innehålla projekt - hård/mjukvara och givetvis instruktionsset.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag rekommenderar alltid "The quintessential PIC microcontroller" av Sid Katzen. Där står det dock inte vilka programmerare du kan använda dig av, men du får en alldeles ypperlig genomgång i hur PIC fungerar, gott om teoriuppgifter (med bra förklaringar) och även ett par "case studies".
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det finns mycket info på olika ställen. T.ex den "Starter Course" som finns här :
http://techtrain.microchip.com/masters2 ... sslist.htm
Se "901". Obs att länken ser konstig ut, kopiera hela redan ovan !

Men, som andra har sagt, det viktigaste är att SÄTTA IGÅNG ! :-)
Det är bara att dyka i i den djupa delen och simma utav hel-ete... :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl vad jag säger till folk som vill börja med korsettsömnad eller rörförstärkeri - "börja med en skinnkorsett för tajtlacing" eller "Varför inte en 200W OTL-förstärkare".

Jo, jag fattar, men är dels lite feg och dels lite för ostrukturerad ... :?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nja, man kan behöva simma utan fan bara för att få en LED att blinka... :-) :-)

Feg ? Tja, det är ju inte som att börja hoppa fallskärm eller så...
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Hey! Jag är bland det fegaste som finns och jag hoppar fallskärm!

(ja, jag vill lära mig PIC:ens mysterier oclså)

\\Sky
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag måste ju ha syntaxen klar för mig och jag vill inte sitta skelögda och skrolla upp och ner på skärmen. DÄR är pudelns kärna.
Inte ens den basala nödvändiga informationen har jag i pappersformat.
Skriv svar