Bra PIC/AVR-litteratur
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bra PIC/AVR-litteratur
Sitter med PICkit2 och 500 sidor dokumentation i ett PDF-dokument. Beställde en Elektrobok med program- och hårdvaruexemple i JAL.
Här ser man genast två problem. Dokumentationen är massiv men i princip oläsbar (vem skrollar 500 sidor pdf-dokument på skärmen??). Och en bok skriven på ett "främmande språk".
Jag efterlyser bra böcker i programmering av PIC (och AVR), gärna med utgångspunkt från programmerare som PICkit2 och Wisp och programmeringsmiljöer som MPLAB.
Här ser man genast två problem. Dokumentationen är massiv men i princip oläsbar (vem skrollar 500 sidor pdf-dokument på skärmen??). Och en bok skriven på ett "främmande språk".
Jag efterlyser bra böcker i programmering av PIC (och AVR), gärna med utgångspunkt från programmerare som PICkit2 och Wisp och programmeringsmiljöer som MPLAB.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
JAG (jag pratar om mig nu) vill ha en bok - papper, trycksvärta, lim i ryggen ... 30 millioner ettor och nollor på en hårddisk är ingen bok.bos skrev:Du vill alltså ha en bok som är fullspäckad med projekt som du kan läsa och härma, och inte en bok som lär dig hur processorn i fråga fungerar?
När jag började för .... massa år sedan ... hade jag hela biblioteket till RCA DDP1802 - databok, applikationsbok, utvecklingssytemboken ... rubbet.
Jag har ju alla dokumentation till MSPLAB och PICkit2 men varje "bok" är 500 sidor ....

Du behöver inte så mycket böcker.
Det är bättre att lära efter hand vad man behöver. Min första dator var RCA CDP1802, en hög lösa komponenter, virsocklar, virtråd och RCA's CMOS-databok där processorn fanns med inklusive instruktionsset. Det räckte för att sätta ihop en sak som kunde ta emot tangenttryckngar från en Creed 7B och sedan skriva ut något resultat på densamma. Handkodat med databok, blyerts och ett stort radergummi. Inknappat med tryckknappar och den märkliga load-funktion som fanns i denna processor.
Det är hands-on som gäller. Du vet ju inte vad Du behöver läsa, det är totalt ineffektivt att läsa massor bara för att tro det räcker. Databladen finns på nätet, där står vad som behövs. Hur sedan instruktionssetet används är något helt annat. Min erfarenhet är att vissa har förmågan och ser direkt hur ett problem omsätts i instruktioner, andra har det inte och kör fast.
If You want the data sheets in swedish, forget it! Computers native language is english. Has always been and will always be. Thats it!
Det är bättre att lära efter hand vad man behöver. Min första dator var RCA CDP1802, en hög lösa komponenter, virsocklar, virtråd och RCA's CMOS-databok där processorn fanns med inklusive instruktionsset. Det räckte för att sätta ihop en sak som kunde ta emot tangenttryckngar från en Creed 7B och sedan skriva ut något resultat på densamma. Handkodat med databok, blyerts och ett stort radergummi. Inknappat med tryckknappar och den märkliga load-funktion som fanns i denna processor.
Det är hands-on som gäller. Du vet ju inte vad Du behöver läsa, det är totalt ineffektivt att läsa massor bara för att tro det räcker. Databladen finns på nätet, där står vad som behövs. Hur sedan instruktionssetet används är något helt annat. Min erfarenhet är att vissa har förmågan och ser direkt hur ett problem omsätts i instruktioner, andra har det inte och kör fast.
If You want the data sheets in swedish, forget it! Computers native language is english. Has always been and will always be. Thats it!
Det var inte ens i närheten av svar på frågan.soundbrigade skrev:JAG (jag pratar om mig nu) vill ha en bok - papper, trycksvärta, lim i ryggen ... 30 millioner ettor och nollor på en hårddisk är ingen bok.bos skrev:Du vill alltså ha en bok som är fullspäckad med projekt som du kan läsa och härma, och inte en bok som lär dig hur processorn i fråga fungerar?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Marthas COSMAC-upplevelse delar jag. Jag hade några fler böcker och ELFen efter rtning i Popular Electronics.
Jag vill ha en bra bok som beskriver PICen och de hårdvaruverktyg som man kan jobba med. Självklart läser jag inte 120 sidor timingdiagram.
En bra bok i det här fallet kan innehålla projekt - hård/mjukvara och givetvis instruktionsset.
Jag vill ha en bra bok som beskriver PICen och de hårdvaruverktyg som man kan jobba med. Självklart läser jag inte 120 sidor timingdiagram.
En bra bok i det här fallet kan innehålla projekt - hård/mjukvara och givetvis instruktionsset.
Det finns mycket info på olika ställen. T.ex den "Starter Course" som finns här :
http://techtrain.microchip.com/masters2 ... sslist.htm
Se "901". Obs att länken ser konstig ut, kopiera hela redan ovan !
Men, som andra har sagt, det viktigaste är att SÄTTA IGÅNG !
Det är bara att dyka i i den djupa delen och simma utav hel-ete...
http://techtrain.microchip.com/masters2 ... sslist.htm
Se "901". Obs att länken ser konstig ut, kopiera hela redan ovan !
Men, som andra har sagt, det viktigaste är att SÄTTA IGÅNG !

Det är bara att dyka i i den djupa delen och simma utav hel-ete...

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: