Jag är ute efter en ny PIC-programmerare, har en som jag använt för länge sedan men jag har för mig att den bygger på JDM och således fungerar dåligt ihop med dator utan seriellport.
Kraven jag har är:
* USB, antingen direkt eller via USB->seriell
* programmera alla vanliga PIC + dsPIC
* Så billig som möjligt
Efter lite efterforskningar här på forumet och på andra ställen på nätet verkar folk föredra WISP och den uppfyller väl de flesta kraven men hur funkar den med dsPIC?
Läste i någon tråd att det kunde fungera med en annan firmware, men är det någon som har testat? Måste man i så fall växla mellan två olika 648:or på den när man ska programmera dsPIC eller vanliga PIC?
Ännu mer PIC-programmerare
> men hur funkar den med dsPIC?
Inte alls.
> Läste i någon tråd att det kunde fungera med en annan firmware,...
Det fanns/finns en gammal tråd som handlade om att porta firmware från
Olin Lathrop's EasyProg, men, som sagt, det är en gammal tråd...
EasyProg använder också en 648A, men helt annan firmware (och PC programvara).
Tanken var att justera EasyProg firmware så att den fungerar på Wisp6x8 hårdvaran. Firmware är fri och "öppen" så det är fritt att sätta igång.
> ...växla mellan två olika 648:or på den när man ska programmera dsPIC eller vanliga PIC?
Det är väl det minsta problemet...
Inte alls.
> Läste i någon tråd att det kunde fungera med en annan firmware,...
Det fanns/finns en gammal tråd som handlade om att porta firmware från
Olin Lathrop's EasyProg, men, som sagt, det är en gammal tråd...
EasyProg använder också en 648A, men helt annan firmware (och PC programvara).
Tanken var att justera EasyProg firmware så att den fungerar på Wisp6x8 hårdvaran. Firmware är fri och "öppen" så det är fritt att sätta igång.
> ...växla mellan två olika 648:or på den när man ska programmera dsPIC eller vanliga PIC?
Det är väl det minsta problemet...