Jag dammar av en gammal tråd...
Detta och några andra av projekten som jag jobbat i har ju varit lite "hemliga" ett tag då det handlar om designuppdrag finansierade av ett företag. MEN nu har företaget sedan att tag släppt lite på sekretessen... =)
http://svtplay.se/v/1838353/k_special/t ... k_historia
Programmet handlar om textildesignens historia, vi är ju framtiden så börja titta vid 52:00 in i filmen eller så, allt som lyser och blinkar mina konstruktioner... =)
Första mattan, vid 53:06 i filmen, med de fyrkantiga fälten, består av 5x5 = 25st EL-folie-ark i A3 storlek i två färger som sitter i en matris under matta som är tuftad i "ränder" så att man får ljusgenomsläpp men ändå en "luddig" matta. Detta styrs via WAGO 750-xxx I/O-moduler som switchar 25st EL omvandlare. I/O modulen i sin tur styrs av en BX24 processor som läser av en ljussensor. Är det mörkt rummet visar mattan ett enstaka fält som sakta flyttar runt slumpvis, sedan blir ljusmönstret mer livfullt ju mer ljus det blir i rummet ända tills det är fullt dagsljus då mattan i princip växlar mellan två schackrutiga mönster.
Vid 53:13 är mattan som denna tråden handlade om.
5st QT113-D touchsensorer med trådar som sensorer under mattan styr ett antal segment av EL-tråd.
Vid 54:23 knappar en av tjejerna på en box, denna är en manuell styrning till 18st värmeelement (typ golvvärme) som är ca 25x25cm stora (48V). Dessa värmeelement sitter sedan fastsatta under en "vanlig" matta som är vävd delvis med garn som är färgat med termokromatisk färg. När man slår på respektive segment framträder röda fält i de vita banden. Åskådaren kan alltså själv göra sitt mönster på mattan...
//B1N4RY