Trampmatta

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IN270 skrev:"Yogamattan", funkar den genom "spänningsskillnader", eller vad man nu ska kalla det, jag kan inte begreppen och inte heller hela teorin?
Den fungerar genom att kapacitansen förändras beroende på hur nära aluminium elektroderna är. Som i sin tur beror på kraften som används för att trycka ihop yoga mattan.
Kapacitans kan mätas genom att kontrollera hur länge en viss spänning kvarstår efter uppladdning (jmf med snabbt batteri).
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

blueint:
Forskning är ofta(st) externfinansierad, t.ex. av något företag eller så.
I detta fallet är det så, jag tror iofs inte dom misstycker men jag kan inte lägga ut några bilder innan jag fått klartecken från uppdragsgivaren. Men ja jobbar på det...

För övrigt så är inte allt som sker på en högskola/universitet offentligt utan bara handlingar som ankommer eller lämnar myndigheten. Sedan kan man begära ut andra handlingar men då lämnas bara sådant som inte är internt arbetsmaterial ut. Därför kan man t.ex. inte begära ut en tenta dagen innan tentamenstillfället, eller material från forskning... *hehe*

Har inte hunnit bygga någon kapacitetssensor ännu men det skall bli mycket spännande... =) Är fortfarande j-igt imponerad av all kompetens och alla ideer som finns här på forumet! =)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

blueint skrev:
IN270 skrev:"Yogamattan", funkar den genom "spänningsskillnader", eller vad man nu ska kalla det, jag kan inte begreppen och inte heller hela teorin?
Den fungerar genom att kapacitansen förändras beroende på hur nära aluminium elektroderna är. Som i sin tur beror på kraften som används för att trycka ihop yoga mattan.
Kapacitans kan mätas genom att kontrollera hur länge en viss spänning kvarstår efter uppladdning (jmf med snabbt batteri).
Tack för att du försöker förklara men jag förstår ändå inte. Trådarna(elektroderna?) är ju i direktkontakt med aluminumfolien(enl beskrivningen), hela tiden!? Och under mattan så finns inget förutom golvet. Så det minskade avståndet(mellan folien och golvet) när mattan trycks ihop verkar ju inte ha någon betydelse?

Vad är det som gör att på/av fungerar när foten trycker på folien?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://simon.derr.free.fr/site/spip/spip.php?article2
"changes in the capacity formed by an electrode located on the pad, and the earth."

Det verkar saknas någon indikation på hur "earth" är gjord. Men jag skulle iaf lägga dit en aluminiumfolie på var sin sida för maximal effekt.
Dom fysikaliska principerna är ganska klara, så man kan använda själva ideén rakt av.
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance#Capacitors

En idé.. om man delar upp varje pad i ett rutmönster (ung som TFT skärmar) så kan man detektera hur foten ser ut vid nedslag ;)
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Här finns byggbeskrivningar för två olika "dance-pads".
Kanske finns det nått användbart där.

The ultimate DDR Deck
http://www.inventgeek.com/Projects/danc ... rview.aspx

The ultimate DDR Deck 2.0
http://www.inventgeek.com/Projects/danc ... rview.aspx
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Densiteten

Inlägg av Pluttiplutt »

Densiteten i luft är inte så hög men om du fyller vatten i slangen istället för luft och känner utav trycket i ändan. Hur blir det då?

Ändå bättre är kanske en slang fylld med kvicksilver också bara lite högre upp med ena ändan av slangen och en liten kontaktyta som leder och likadant i andra ändan av slangen så har du ju en flera meter lång switch... Fast kanske inte så smart stiger temperaturen i rummet så blir det kontakt då med...

Oj då har du tänkt på en värmesensor i mattan någon form av temperaturkänsligt material som känner utav temperaturförändringar som blir när någon kliver på det?

:-)
blueint
Kontakt:

Re: Trampmatta

Inlägg av blueint »

B1n4ry, Hur gick det? *nyfiken* :D
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag byggde ett litet kort med 5st QT113-D och använde vanlig FKUX 7x0,2 tråd som sensor som syddes fast under en matta. Detta var lite störningskänsligt men som "proof of concept" funkade det kanon.

Det funkade till och med så kanon att företaget som beställt projektet nu håller på med en prototyp (med min och forskarnas hjälp) som dom skall visa på mässor och liknande. Så ännu får jag tyvärr inte släppa bilder. Däremot så fort prototypen är klar så kommer det bilder som ni garanterat kommer att gilla... =)
Jag kan säga så mycket som att det förhoppningsvis kommer att bli en ÄKTA dansmatta med lite extra bonus-godis... =)

//B1N4RY
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag dammar av en gammal tråd...

Detta och några andra av projekten som jag jobbat i har ju varit lite "hemliga" ett tag då det handlar om designuppdrag finansierade av ett företag. MEN nu har företaget sedan att tag släppt lite på sekretessen... =)

http://svtplay.se/v/1838353/k_special/t ... k_historia
Programmet handlar om textildesignens historia, vi är ju framtiden så börja titta vid 52:00 in i filmen eller så, allt som lyser och blinkar mina konstruktioner... =)

Första mattan, vid 53:06 i filmen, med de fyrkantiga fälten, består av 5x5 = 25st EL-folie-ark i A3 storlek i två färger som sitter i en matris under matta som är tuftad i "ränder" så att man får ljusgenomsläpp men ändå en "luddig" matta. Detta styrs via WAGO 750-xxx I/O-moduler som switchar 25st EL omvandlare. I/O modulen i sin tur styrs av en BX24 processor som läser av en ljussensor. Är det mörkt rummet visar mattan ett enstaka fält som sakta flyttar runt slumpvis, sedan blir ljusmönstret mer livfullt ju mer ljus det blir i rummet ända tills det är fullt dagsljus då mattan i princip växlar mellan två schackrutiga mönster.

Vid 53:13 är mattan som denna tråden handlade om.
5st QT113-D touchsensorer med trådar som sensorer under mattan styr ett antal segment av EL-tråd.

Vid 54:23 knappar en av tjejerna på en box, denna är en manuell styrning till 18st värmeelement (typ golvvärme) som är ca 25x25cm stora (48V). Dessa värmeelement sitter sedan fastsatta under en "vanlig" matta som är vävd delvis med garn som är färgat med termokromatisk färg. När man slår på respektive segment framträder röda fält i de vita banden. Åskådaren kan alltså själv göra sitt mönster på mattan...

//B1N4RY
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte att bilder är lite lättare att kommentera än en 438 MB videofil på en timmes längd ;)

#0 Vad är detta? ;)
Bild

#1 5x5 A3 EL-folie-ark
Bild

#2 5x QT113-D sensorer till EL-tråd
Bild

#3 18 st värmeelement 25 x 25cm @ 48 V
Bild Bild

Vad/funkar/kostar sådan där EL-folie?
"Tråden" ser ut som lysdioder, men det kanske det inte är? ;)

Föreställde mig något i stil med skummgummiatta och dubbla folielager där man avbildade den gående/hoppande/krypande personen ;), beställarna såg rätt söta ut också :D
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Bild #0 vet jag inte vad det är, det är någon annan grupp som ligger bakom den.

Principen är i grunden samma för både ark och slang...

Dom där EL-arken är inte alls billiga. Jag har inte ens sett räkningarna på dom, men jag har för mig att ett A3 ark kostade dryga 1000-lappen. Dom lyser inte jättestark så vi letade ett tag innan vi hittade en typ som var tillräckligt ljusstark. Man matar med 80V 400Hz eller så.

Tråden är en "plastslang" ca 2mm i diameter. Den innehåller en metalltråd i centrum, sedan nån tunn beläggning (som lyser), utanpå det en tunn tråd som andra pol, och allt detta under två lager med plast. Den lyser alltså längs hela längden...

Edit: att det är korta avbrott i ljuset från EL-tråden är varpen som korsar tråden (som kallas väft)... Vanlig vävning alltså... ;-) Vilket tjejerna för övrigt hade en del problem med. Textila trådar är ju tänjbara och lättböjliga, EL-tråden är inte töjbar och är lite svårare att böja. (innehåller en ståltråd som sagt).

Skall se om jag kan fixa lite mer bilder på detaljer framöver...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul att se! :tumupp: :tumupp: :)

Så det är två år sedan tråden startades... Tiden går fort!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Några bilder och framförallt mätdata på yogamatta med aluminiumfolie? speciellt nyfiken på den senare varianten eller om det finns andra lättbyggda trycksensorer. Så vet man ju att det fungerar från start.
Skriv svar