Spänningsregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

Spänningsregulator

Inlägg av marcla »

Hej!
Har ett projekt där både 5 och 12 volt behövs fungerar mitt schema?
Bild
Svårt att se på bilden? komponent lista:
c1: 0,33uf
c2: 0,1uf
c3: 0,33uf
c4: 0,1uf (har blivit c5??)

/Mvh
Martin
probe

Inlägg av probe »

Visst fungerar det, men jag hade valt andra värden på kondingarna och även en bleeder efter 7805an, men det fungerar utan. Frågan är bara hur mycket ström du drar? Risken är att du får för hög effekt i spänningsregulatorerna. Glöm inte möjligheten att koppa resistorer på ingångarna för att minska förlusterna i regulatorerna. Sätt kondingarn då efter resistorn och öka på värdet på dessa.

Värdet blir givetvis: (Uinmin-3-[regoutvolatge])/Imaxload.
Det försämrar inget utan möjligen liten försämmring på lastregleringen, men denna löses med 100uF elektrolyt mellan motsåndet och Vinreg
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Finns det en speciell andledning att 7805'an ligger efter 7812'an? Hoppas du vet om att strömmen genom 12 V-reggen blir summan av lasterna på båda regulatorer. 7805 tål 32 V på ingången, så det är inga problem att köra denna direkt på "In". Visst blir effektförlusten i 7805'an högre men i gengäld blir belastningen på 7812'an lägre. Den totala förlusteffekt som måste kylas bort blir den samma oberoende av konfiguration.

Är det stora strömmar det handlar om skulle jag hellre satsa på Simple Switcher för att hålla förlusterna nere.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du får aldrig 12V ut vid 12V in till 12 regulatorn. Det blir bättre om du sätter dit en LDO regulator istället. Men är det viktigt så måste du switcha.
probe

Inlägg av probe »

Nej, 3V vill vanliga regulatorer ha - LDO kan klara sig ner till något hundratal mV. Men som andra skrivit i tråden, switchat är bra om lasten är mer än obetydllig...
Skriv svar