Detta är relaterat till min tråd "Fråga, nättransformator."
Jag får så konstiga resultat att det tycks som om min multimeter, en ganska ny Fluke 175, är kass. Jag bytte batteri. Ingen skillnad.
Jag testade precis en annan transformator. 6,8VAC (egentligen 6,3VAC) blir 25VDC efter bryggan utan last. När jag ansluter det till det försteg den andra trafon är för sjunker det till ca 4,8VDC. Med den andra trafon får jag 9,1VDC utan last och ca 4,8VDC med last. Kort och gott, inga DC-värden stämmer. AC tycks vara OK.
Det är möjligt att multimetern har tagit längre tid på sig att stabiliseras den senaste tiden.
Tyvärr har jag ingen annan multimeter att dubbelkolla med. Antar att jag får köpa en ny i morgon.
Trasig DMM?
AC tycks stämma. Jag får rätt värden när jag mäter sekundärsidan på transformatorerna. Jag fick dock konstigt värde (millivolt) när jag satte probarna på primärsidan på trafon. Den var påslagen.
Funkar med 9V-batteri.
Multimetern tycks helt enkelt bete sig väldigt konstigt. Den 6,3V-lindning som nu mätte 25VDC har tidigare mätt ganska exakt 6,3VDC.
Jag vet att det inte låter vettigt, men där är bara en sak jag tycks ha problem att mäta: DC på transformatorn. De två transformatorerna har 2x300VAC resp. ca 2x240VAC. Det är de mätvärden jag får, med normal avvikelse. Men efter likriktaren får jag ca 300VDC resp. 230VDC, utan last. Exakt spänning kan jag inte ange. Men jag fick 234VDC på den senare med 1N540X, full-wave. 234VDC är minst 100V för lite.
Jag har aldrig tidigare haft dessa problem.
Funkar med 9V-batteri.
Multimetern tycks helt enkelt bete sig väldigt konstigt. Den 6,3V-lindning som nu mätte 25VDC har tidigare mätt ganska exakt 6,3VDC.
Jag vet att det inte låter vettigt, men där är bara en sak jag tycks ha problem att mäta: DC på transformatorn. De två transformatorerna har 2x300VAC resp. ca 2x240VAC. Det är de mätvärden jag får, med normal avvikelse. Men efter likriktaren får jag ca 300VDC resp. 230VDC, utan last. Exakt spänning kan jag inte ange. Men jag fick 234VDC på den senare med 1N540X, full-wave. 234VDC är minst 100V för lite.
Jag har aldrig tidigare haft dessa problem.