Jag är helt grön på Pic-programmering, men har ändå läst lite assamblerprogrammering, så jag borde kunna reda ut mina problem...
Jag har en PIC 10f206 som jag tillslut bara vill skall vakna när en insignal ändras, sen skall den göra en utgång hög, och sedan hamna i vila igen. jag tror inte det skall vara ett omöjligt jobb, men behöver lite hjälp att förstå hur man sätter register som de skall vara.
Jag använder MPLAB IDE tillsammans med en Picstart plus, och har tyvärr ingen chasn att välja nån annan pic än ju st 10f206. "Fördelen" men denna pic är att den har en intern klocka, doch vet jag inte hur den används

Mitt mål till att börja med är enbart att kunna göra en utgång hög, tillex för att tända en lysdiod.
Jag har läst på i några dagar nu om PIC-programmering, men jag har rätt svårt att ta i nya saker i huvudet... Att läsa datablad är något av det svåraste som finns ju... Vad jag förstått är det första man skall göra att sätta registerna korrekt.
Hur skriver jag rent praktiskt i OSCCAL and Registert för att få min interna klocka att fungera?
På något sätt känns det som om jag skall sätta OSCCAL = %00000001, så den hamnar i "center-freq". Allt en nolla i slutet beroende på vad jag vill ha GPIO.2 att göra?
Är enbart starten av koden jag gjort rätt på än...
list p=10F206 ; Berätta villken processor som används
#include <p10F206.inc> ; Inkludera fil med definerade grejor
Mvh MArtin S