Nödladdare till N95 - Bygga egen?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
autopeduffe

Nödladdare till N95 - Bygga egen?!

Inlägg av autopeduffe »

Hej

Jag har en Nokia N95 där jag använder GPS ganska flitigt med snabb urladdning som resultat. Jag har en fundering på att bygga en "nödladdare" för vanliga uppladdningsbara batterier.

Om jag tittar på laddaren till telefonen så ger den 5V och 0,9A.
Jag funderar på att ta och slakta en laddkabel för att få kontakten till telefonen och sedan köpa en hållare för batterierna som gör att dom kopplas i serie.

Om jag seriekopplar 4st uppladdningsbara batterier på 1,2V och 2500mah borde detta ge mig 4,8V och 2500mah. Alltså borde jag ha resurser att ladda telefonen under ca 2.8 timmar, eller tänker jag galet?

Är det förknippat med några risker för telefonen?

/Ulf
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag tycker det låter helt vettigt. Knappast kommer det att fungera att ladda i 2,8 timmar på grund av att spänningen kommer att sjunka men allt över 1 timme är väl trevligt? Jag ser åtminstone inga risker, någon annan som är av annan åsikt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har redan svarat på samma fråga från samma person på ELFA's forum.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Icecap: Så det är alltså du som är Totte? Vad jag såg fanns det bara ett svar på inlägget där.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skyldig.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad ger det arrangemanget för fördel gentemot att köpa ett extra batteri till mobilen. Passar garanterat. 8)
JonasB

Inlägg av JonasB »

Om du har en usbkabel för laddning så kan du bygga en minty usb charger
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/
eller liknande kopia :wink:
Jungbark

Inlägg av Jungbark »

Räcker det med en strömbegränsare i form av en resistor? Eller måste det vara en mera avancerad?
Om jag vill få ut laddströmmen 0,5A och spänningen 5V ska jag då använda en resistor på 10 ohm? (5/0,5=10) Borde det inte bli en massa förluster i resistorn iform av värmeutveckling då?
Jag funderar nämligen på att tillverka en portabel batteriladdare till min HTC Tytn, m.h.a. 4st AA batterier på 3200mah.

MVH Jungbark
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Är det bara jag som ställer mig frågande till Icecap:s påstående på ELFA:s forum att strömmen skulle behöva begränsas? Är det inte telefonen som sköter om själva laddningsstyrningen? 5V in och så gör telefonen sin grej. Annat var det väl förr men dagens telefoner fungerar väl så? Men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Jungbark: Nej riktigt så enkelt är det inte. En allt för stor spänning kommer att lägga sig över motståndet --> laddningen kommer troligtvis inte att fungera alls. Om vi ser telefonen som ett dumt motstånd så har du räknat ut vad telefonen har för resistans, sätter du då ett likadant före så får du ju en spänningsdelare så att bara 2,5V hamnar över telefonen och strömmen sjunker till 0,25A. Så effekten genom telefonen blir bara en fjärdedel. Men givetvis fungerar inte telefonen som ett vanligt motstånd så det kommer att fungera ännu sämre än så.

Men som sagt, jag ställer mig frågande till att det behövs strömbegränsning.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

köp en 12 volts batteriack till radiobilar och en regulator för 5 volt, då kan spänningen sjunka ganska bra.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Visst kan det vara som Icecap skriver, men jag är ytterst tveksam. Batteriet som sitter i N95 är ett 3.7V Li-ion på 950mAh. Det borde sitta någon intelligent elektronik emellan som styr laddningen. Det finns en del "emergency charges" på marknaden, precis en sån som du vill bygga. Kanske är värt att kika på sånna, eller åtminstone se hur det är konstruerade?

Rifakungen: Så länge regulatorn är av step-down-typ så är det en bra lösning, men inte om man använder en linjär (typ 7805), för då försvinner ju närmare 60% i regulatorn.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

maha: Kan inte uttala mig om Nokia, men SonyEricssons nya lurar behöver ingen extern strömbegränsning om man matar dem via bottenkontakten.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"köp en 12 volts batteriack till radiobilar.."
Eller ett 7,4v LiPo batteri. Där får man mycket effekt på liten vikt och platts.

Tycker det låter helt galet att man skulle behöva ha en strömbegränsare innan.. Ett Lithium batteri behöver ju smart elektronik för att kunna laddas på ett vettigt sett.. Men rätta mig om jag har fel. :)

Mvh
Jungbark

Inlägg av Jungbark »

Tänkte att man kunde kolla om det finns en strömbegränsare inbyggd i telefonen genom att se hur snabbt den laddas. T.ex. med en laddare som ger 1A och sedan en laddare som ger 0,5A, tar det dubbelt så lång tid med den senare så måste det ju vara så att det inte finns någon strömbegränsare i telefonen(iaf inte någon som begränsar strömmen till 0,5A). Eller har jag helt fel?

Hur många A ger datorns usb port ut? Har för mig att det är just 0,5A...
probe

Inlägg av probe »

Behövs ingen strömbegränsing till N95án - matar min egen med en simple-switcher stepdown som ger 5V och max ungefär 1A och det fungerar perfekt.

EDIT: men för saken skull så LOVAR jag inte att jag har rätt bara för att det fungerar för mig....
Skriv svar