Tektronix HC100 Plotter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samman

Tektronix HC100 Plotter

Inlägg av Samman »

Hej alla.

Fick en Tektronix HC100 plotter idag. Verkar omöjligt att få tag på drivrutiner till en sådan skrivare. Kunde inte hitta drivrutiner på Tektronix hemsida.

Är det någon som har drivrutiner, förslag på ekvalient drivrutin eller en länk så blir jag glad.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Enligt en sida på nätet så har den HPGL-stöd i en av sina plotting modes, så prova en HPGL-driver.
Samman

Inlägg av Samman »

Har aldrig använt en plotter innan.. Installerade HP HPGL/2 till skrivaren, men när jag försöker att skriva ut så blir det bara fel på skrivaren..

Jag har ställt in dip switcharna på HP-GL mode.
xxargs

Inlägg av xxargs »

är den gammal så kan den inte hpgl/2 utan måste köra den 'gamla' varianten av hpgl i plain ASCII - hpgl/2 förkortar ihop långa kedjor av penförflyttningar med binära sekvenser för positionerna och det förstår inte de gamla plottrarna alls.

det fins lite program mm. i open sorce-världen som kan konvertera mellan olika format och nivåer.

kolla i din print/plott-drivrutin så att den _inte_ använder hpgl/2 i sin utskrift.
Samman

Inlägg av Samman »

Ok. Skall leta runt. Har du något bra förslag på driver/prg för att kunna skriva?

Ok. Hittade, nu fungerar den... :-)

Tack.

Edit: Hittade drivisar
xxargs

Inlägg av xxargs »

'hp2xx' har jag för mig gör hyffsat jobb (körs i cygwin om du inte gillar linux - kan ev. finnas exe för dos/windows.)- men det fins sena versioner som inte gör rätt med bilderna från tex screendump av hp8592 spectrumanalysator (font och skalfel)- så leta också efter tidigare versioner. 'psedit' har jag också för mig kunde konvertera postscriptfiler till hpgl i tillämpliga delar - och postscript kan du alltid skriva ut med en en standarddriver för tex. hplaserjet PS-variant

lite osäker ang. hpgl/2-stödet i hp2xx, har för mig att det bara var delvis implementerat då specarna är milt sagt inte lätta att hitta...

jag använder hp2xx för att konvertera screedumpar från olika äldre (hp)mätinstrument och får riktigt _snygga_ diagram/plottar i valfri storlek och utan taggiga linjer - mao. boktryckarkvalitet. HPGL har dessutom en temporal utritningsordning som gör att man i prinsip kan göra tabeller av kurvan baklänges om man måste. Moderna instrument har tyvärr inte möjligheten då de ofta har windows i sig och bara dumparr bitmap direkt från lilla skärmen - förr hade man ca 1024 punkter upplösning i sina dumpar oavsett skärmupplösning, medans nu är det 640x480 i bästa fall, 'platta' (utan utritningsordning) och ser för hemskt ut när man börja skala upp och ned i dokumenthanteringar...
Skriv svar