liten audio testoscillator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
IN270

liten audio testoscillator

Inlägg av IN270 »

Tänkte det skulle vara bra med en liten testapparat för att testa mina små byggen istället för att plugga in och hoppas på det bästa.

Oscillatorn ska simulera en nyanslagen gitarrsträng 1kHz.

Schema här!

Jag fattar inte riktigt hur den fungerar men den verkade inte så svår att bygga. Och nu när jag läst schemat lite bättre ger den ton! :)

Bild

---

Edit: Tog bort frågorna eftersom jag besvarade dem själv.
Senast redigerad av IN270 3 mars 2008, 01:02:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Läste schemat lite galet, jag tog för givet att vänstra 9V+ efter 4.7K motståndet(som går till kollektorn) inte skulle kopplas till basen på respektive transistor... Har blivit van att läsa schema med en fet punkt där det ska kopplas ihop. Jag undrade just varifrån det skulle uppstå någonting ur ingenting. :?

---

Voila! :D

Imorrn blir det inbyggnad i låda.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lite slarvigt ritat tycker jag, punkt resp inte punkt är ganska viktig info ur saker är inkopplad.

---

Det fins ingen vettig amplitudbekränsare i konstruktionen så förmodligen är det en ganska distad/tillplattad sinus i ena sidan från den här konstruktion.

skall du ha hyffsad ren sinus så kan du titta på wieneroscillatorer där man har ett par dioder som amplitudbegränsaren över förstärkaren, och vill man ha ännu renare så sätter man en glödlampa/PTC-motstånd i en annan del i kopplingen - en tredje väg är överkorsad-T-kopplingar, men då blir förstärkningsregleringen lite mer avancerad, men å andra sidan kan man få mycket rena signaler med den tekniken.

Skall du prova bashögtalare så måste du använda högrena signalkällor - minsta lilla dist så tror du att övertonen som är basen istället för den tänkta grundtonen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det är viktigt att den ska simulera just en gitarrsträng så hade jag nog lagt till några grejjer:
*Mixat in en triangel-våg för att få en lite mer komplex signal.
*Knappt hörbar och ganska långsam FM-modulering på hela paketet.

Särskillt om projektet ska användas till t.ex stämapparater och liknande byggen där man vill testa om det klarar att frekvensbestämma ljudet från ett instrument.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Är det en nåt åt det här hållet som du menar xxargs?

Bild

Mer här!

Jag hade till en början bara tänkt använda oscillatorn som alternativ till att slippa sabba gitarren om jag gjort nåt helgalet i efterkommande "effekt".

Men så småningom kanske jag behöver skaffa mig ett oscilloskop för att "trimma" gitarrförstärkare, eller så behöver jag inte det... Jag har inte kommit så långt i varken praktiken eller teorin än så jag vet vilken utrustning som är lämplig att ha. Ja, och senare, då kanske en renare ton är att föredra? Förresten om man nu ska ha ett budget oscilloskop för gitarrförstärkeri vad ska man då leta efter, nytt eller beggat?

Har du nåt konkret om hur man går tillväga med dina två tips, Jimmy? Jag vet förresten inte vad FM-modulering är?
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Angående oscilloskop så kan man använda mikrofon ingången med dess ljudkort på datorn som oscilloskop.

Gratis "ljudkorts oscilloskop" programvara finns att ladda på nätet.

Bandbredden som "ljudkorts oscilloskop" fungerar på är den samma som bandbredden för ljudkortet dvs upp till ca 20kHz. Kan ju vara ett billigt alternativ till oscilloskop om man bara vill mäta inom det hörbara området. Har ej provat dessa sw osciloskop, men vet att det finns ett flertal olika varainter på nätet att ladda ned.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tackar för tips och länkar!
Skriv svar