Tar PowerLED skada om de kopplas in på en Dimmer?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
hecke

Tar PowerLED skada om de kopplas in på en Dimmer?

Inlägg av hecke »

I vårt nyrenoverade badrum har jag 4 st 12V 10W halogen spotar över spegeln. Dessa kan regleras av en 230V dimmer avsedd för 12V halogenlampor. För att få lite bättre ljus vid en garderob i hörnet av badrummet har jag tänkt montera 3 st LED på en ljusramp över garderoben, inkopplade på samma dimmer.

De 3 st LED (art.nr OSP/25L45/L1) är av fabrikatet Elettro+ (VLM) och är på 1,4W (150 lux) och det följde med en avsedd "LED Power Supply" (PTDCC/10/350/B) i paketet som jag köpte på rea på Clas Ohlson för ett tag sedan. Se även länken nedan som är specen på paketet.

Jag har provat att koppla in LED:arna på en dimmer en kort stund och de tänds först när man ökat styrkan på dimmern till ett visst läge, men sedan lyser LED:arna oavsett läge på dimmern.

Vad tror ni LED och elektronikexperter kan LED:arna eller transformatorn ta skada av detta?

http://web.telia.com/~u11207349/Led%20S ... M).pdf

--
Lagade länken
//Jimmy
--
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle tro att led-drivarn inte mår så bra av det i längden...
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

På specen för LED drivaren står att den accepterar inspänning 95-240V

Vid 240W ger den 10W
och vid 95V ger den 6W.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>Jag har provat att koppla in LED:arna på en dimmer en kort stund och de tänds först när man ökat styrkan på dimmern till ett visst läge, men sedan lyser LED:arna oavsett läge på dimmern. <
Det låter ok att den gör så. LED drivaren är konstruerad så att den ska ge konstant ström till LED'en, förutsatt spänningen in är inom gränserna. Frågan är vad som händer utanför gränsen?
Håller nog med Meduza. :pray:
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Jag är inte insatt i hur en LED drivare är konstruerad, men kan ni någon hypotes för varför den skulle gå sönder med underspänning? Är det någon komponent som blir överhettad eller vad tror ni?
Hade det varit pga överspänning hade jag förstått det bättre.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle snarare tro att led-drivaren dör av dom snabba på/av-pulserna från dimmern, den ska likrikta och försöka hålla en konstant strömnivå ut när den slås på och av hundra gånger i sekunden, kan orsaka en del extra värme i div komponenter, om inte dens µC dör av för högt strömrippel pga att den inte klarar att glätta spänningen bra nog då...

Om det är en "intelligent" led-drivare så sitter det någon sorts µC däri för att styra switchningen, och den mår inte så bra av att bli omstartad massor av gånger i sekunden...

Finns säkert folk som har bättre förklaringar på varför den inte gillar det än vad jag har, jag brukar bara hålla mig till den enkla reglen "ingen elektronik på dimmer, bara glödlampor"
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Led drivaren är ju konstruerad för att ge en viss ström, den kommer att försöka med detta så gott den kan.
Se den som en regulator
En dimmer hackar sönder spänningen för att på så sätt reglera ljuset i en glödlampa.
Nu sätter du en sönderhackad spänning till en regulator.
Båda försöker göra sina jobb... så dimmern hackar och LEDen försöker
reglera tillbaks till bra spänning igen.

Så... elektroniken klarar sig nog men du får inte ut önskat resultat..

Swech
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Jag kanske inte var så tydlig i min, tråd, men det är helt OK för mig att LED:arna inte dimras. De kan få lysa med samma styrka (De är ju inte så superstarka) hela tiden oavsett vilket läge dimmern står i.

Så du Swech tror inte det skulle vara skadligt för elektroniken?
Har någon annan en annan åsikt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ganska svårt att säga. LED-drivaren är tydligen gjord för att drivas med sinusformad spänning. Om den får en kurvform som är hackig så kommer den att få jobba hårdare. Livslängden kommer att minska det är säkert. Hur mycket livslängden minskar blir däremot en gissning.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Det finns dimmers med en extra utgång som inte dimras.
Vet att Elko har så på några modeller men det är på de lite kraftfullare så det kanske springer iväg i pris.
Den utgången används i vanliga fall till att dra en kontaktor eller ett arbetsrelä för att slippa bryta hela lasten med dimmern.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Får tacka för alla svar, jag kommer nog att byta ut dimmer mot en strömbrytare istället eller en dimmer med separat strömbrytareutgång som RD skrev, om det går att få tag i för rimliga pengar. Det verkar säkrare.
Har även ställt frågan på ett annat elforum och fick liknande svar även där.
Skriv svar