REA hos ELFA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det var ett jäkla shoppande bland folk på slutet. Trångt, kvavt och ganska utplockat. Jag gick hem tomhänt, men så är ju sparsam student också som inte har råd att shoppa en massa bara för att det kan vara bra att ha nån gång om 5 år...

Det enda jag var ordentligt sugen på var en Weller hetluftstation, men hallå, 8000kr!? (+moms)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det lät lite saftigt. En del krafs gick att få för en spottstyver annat var omöjligt att pruta på. De som de anser vara värdefullt och lätt att lagra sparar de antagligen till nästa år
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Själv så fick jag tag på detta plus lite annat som inte är med på bilderna:

http://pici.se/219208
http://pici.se/219212/

Gav mindre än 150 för allt. :)
Balloo

Inlägg av Balloo »

Jag var där idag och tyckte det var jätteskoj. Som en bra loppmarknad fast utan böcker, porslin och allt annat ointressant. Priserna var ofta minst lika bra som på loppmarknad så länge man höll sig till småpåsarna. Jag skulle kunnat gått och rotat i timmar.

Mina fynd för 50kr, gissar på ungefär 95% rabatt mot ordinarie pris :D
Bild

Min favorit en ESD-pincett för 5kr.
Bild
Senast redigerad av Balloo 1 mars 2008, 13:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Hittade inte så mycket i år.

Basic Stamp experimentplatta - Skulle kostat 2600:-
Några Basic Stamp + tillbehör - Skulle kostat 2500:-
Lite verktyg, div - Skulle kostat ca 1000:-
Ocilloskop 20 MHz - 5000:-

Betala ca 2000:- för allt.

Ska ta lite bilder sen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

peter555 skrev:Hur blev de avslutande timmarna på REAn, blev det några fantastiska priser ?

Jag var där på förmiddagen köpte 3 kassar för 300:- efter ganska hårt prutande.

Hittade bla ett knippe såna här

Hur triggar man dom när de inte har en separat triggelektrod, sätter man en induktans i serie och matar på HV-pulsen emellan ?
Aha :) Vad ska du blixtra för? Jag tror att du kan dra en tråd längs efter som du pulsar med hög spänning. kolla lite här för tips:

http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/strbfaq.htm

"Contacts on the camera's shutter close at the instant the shutter is fully open. These cause the charge on the trigger capacitor to be dumped into the primary of a pulse transformer whose secondary is connected to a wire, strip, or the metal reflector in close proximity to the flashlamp. An SCR or triac can substitute for the contacts if electronic, remote, or slave triggering is required. "
peter555

Inlägg av peter555 »

De låg där i bruna tråkiga kartonger som jag var tvungen att öppna för att få reda på vad det var. Jag kunde inte motstå att köpa när de var nästan gratis.

Det kan alltid vara intressant att testa hur mycket de tål. 8)

Jo, att linda lite tråd runt är säkert den enkla lösningen. Jag tänkte bara man kunde göra det lite mer sofistikerat.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Balloo - den där fina ESD-pincetten, låg den på en hylla eller bland rotaruntlådorna? Var den prismärkt 5kr eller var det prutat pris?

Försöker lära mig hur man bäst gör på rean som rookie-rotare :)
Balloo

Inlägg av Balloo »

Den var inte prismärkt utan låg i en 5kronors rotaruntlåda :D. Ibland behöver man gräva sig ner en bit för att hitta fynden, tror den låg 2-3dm ner. Mycket i fyndlådorna har kostat flera hundra tex militär godkända kontakter mm. problemet är att hitta något man har användning för :roll:. Prismärkta varor tror jag de allra flesta kostat över 500kr.
nanopile

Inlägg av nanopile »

GeekJoan skrev:Hittade inte så mycket i år.

Basic Stamp experimentplatta - Skulle kostat 2600:-
Några Basic Stamp + tillbehör - Skulle kostat 2500:-
Lite verktyg, div - Skulle kostat ca 1000:-
Ocilloskop 20 MHz - 5000:-

Betala ca 2000:- för allt.

Ska ta lite bilder sen.
Är allergisk mot basic stamp, dyrt, svårt och kombinationen gör dem tråkiga imho.
Skulle inte förvåna mig om de e slöa också.
Förutom att de säkert har oandvändbara manualer.
Bah,,,,det var en massa galla det, gjorde ett undantag från mitt normala jag.

Nåja, antar att du ser mer nytta i dem än vad jag gör, må alla byggtendenser vara med dig :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur kan du veta att de är svåra och sen säga att manualen säkert är oanvändbar?

Låter som du inte ens öppnat manualen, tro f-n det är svårt då.
Men du har väll lyssnat på alla andra som spyr galla över den, och måste bara hålla med utan egen erfarenhet.

och jo den föste BS2an som kom gjorde väll typiskt 4000 basicinstruktioner i sekunden.. och jo den är rätt dyr... Men läs på innan du uttalar dig nästa gång tack.. (Manualen är (iaf till första BS2an som jag använt) helt okej och överskådlig!)
Skriv svar