CCA mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke.orebro
Kontakt:

CCA mätare

Inlägg av Nicke.orebro »

Hej.

Undrar på om någon kan förklara hur en elektronisk CCA (Cold Cranking Amps) mätare fungerar rent praktiskt (och i teorin).

//Nicklas
Senast redigerad av Nicke.orebro 29 februari 2008, 14:53:47, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Tja, det är väl en sån där amperemätare som såg ut som en grillgaffel och klarade att mäta några 100 A. Fanns på Clas Olsson förr i alla fall.
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Formulerade mig nog lite fel, hur de funkar rent praktiskt vet jag ju.
Det var väl snarare hur elektroniken funkar. Menar inte grillvarianten, utan de nya elektroniska som visar upp värdet på en lcd.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag trodde inte sånt där fanns längre men ett lämpligt motstånd som tål några kW och en digital panelvoltmeter borde lösa problemet. Resistansen borde ligga någonstans mellan 50-100 mohm.
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Nu har jag skruvat isär den vi har på jobbet, i den sitter det två lite kraftigare transistorer, några småmotstånd och en processor. Så idé med att mäta spänningsfall tror jag inte på. Några fler förslag?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske kan beskriva hur man mätar med den?
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

2 klämmor man sätter på batteriet. Sedan stegar man fram i en meny och anger om det är Gel / vätske batteri, CCA värdet batteriet skall ha och om det är nyladdat eller ej. Sedan trycker man på test och efter en sekund får man upp CCA värdet som batteriet håller.

Anledningen till min nyfikenhet är att jag inte kan förstå hur man elektroniskt kan ta fram det värdet...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jaha, nu klarnar det.

Den mätar startspänningen och belastningsspänningen och utgår ifrån en tabell över vad den inre motstånd bör vara i batteriet, sedan är resten enkel matte.

Det kan evt. vara så att den ta några mätningar separerat i tid och då får fram en kurva som ger mer exakt resultat.
Nicke.orebro
Kontakt:

Inlägg av Nicke.orebro »

Med det klarnar lite för mig också.

Funderingarna började nämligen med att mätvärdet skiljer sig ganska drastiskt på samma batteri, med den skilnaden: att vid ena mätningen sitter klämmorna direkt på batteripolen, och i den andra sitter det en slags "polförstorare" gängad på orginalpolen. (typ...)

Kan vara så att den extrapolen ändrar motståndet tillräckligt för att lura mätaren alltså.

Lite svårt att förklara för kunden varför det kunde bli 2 helt olika mätvärden på samma batteri, men med olika poler på.

//Nicklas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då det är mycket låga motståndsvärden det rör sig om låter det som en mycket trolig orsak.
Skriv svar