Nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LömskOscillator

Nybörjare

Inlägg av LömskOscillator »

Tjena jag håller på med circuitbending och så och jag skulle vilja förstå lite mer av själva elektroniken inte bara sitta och koppla slumpmässigt utan att veta vad man gör.

Någon som har något bra tips på någon bra bok eller video om grundläggande elektronik typ vad alla saker gör och hur t.ex hur en transistor fungerar.

Hur instalerar jag en oscillator? jag vill att den ska höja och sänka hur mycket ström som ska gå igenom rytmiskt. de jag vill göra är att t.ex koppla en oscillator mellan två kretsar som t.ex när dom är ihopkopplade höjer pitchen satt oscillatorn höjer o sänker pitchen. vill kunna kontrolera frekvensen med en potientiometer och kunna välja mellan vågformer med switchar och så vill jag kunna ställa in pw med en potentiometer.
Pw är vel typ avståndet mellan två sektioner på en vågform.

Någon som kan säga hur jag ska koppla och vilken oscillator som jag ska köpa?

Undrar ochså vart man kan köpa något billig oscilloskop någonstans. Vill ha något billigt undrar om det finns något under 1000kr

Tack på förhand
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hej och välkommen till forumet! :)

Bra boktips: "Elektronik för alla". Hur en transistor fungerar finns beskrivet i den första boken i serien. (Har för mig att det finns 8st böcker totalt.)

Dessa böcker brukar finnas på biblioteket. Kika även på Tradera. Där kan du även hitta billiga oscilloskop.

För övrigt så har du missat en del information:

"Hur instalerar jag en oscillator?"

Till vad? När du skriver "oscillator", "pitch" och "rytmiskt" så får jag bilden av att du bygger en synth? För att få hjälp så bör du berätta vilka kretsar du använder. Länka gärna till ett schema och/eller lägg upp lite bilder.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Site tips:
www.casperelectronics.com
www.anti-theory.com (Skaparen av circuit bending. Här finns lite grundläggande tips om hur pottar och switchar funkar.)
www.circuitbenders.co.uk

Boktips
(Kanske inte den bästa, men en standard kokbok för CB).

Ett tips från mig är att om du öppnar en leksak och ser en 'black blob' (IC krets med svart hölje runt), och ett ensamt motsånd bredvid så styr troligtvis motsåndet pitchen. Slicka på fingrarna och rör vid båda ändarna av den så hör du skillnad när du spelar ett ljud.

OBS! Det viktigaste tipset! Rota ALDRIG i högspänningsprylar. Circuit bending utförs ENDAST på batteridrivna grejjer.

Lycka till! :D

EDIT: Länk, stavfel[/url]
LömskOscillator

Inlägg av LömskOscillator »

Tack för boktipset JimmyAndersson
JimmyAndersson skrev:"Hur instalerar jag en oscillator?"

Till vad? När du skriver "oscillator", "pitch" och "rytmiskt" så får jag bilden av att du bygger en synth? För att få hjälp så bör du berätta vilka kretsar du använder. Länka gärna till ett schema och/eller lägg upp lite bilder.
Om jag t.ex har hittat två punkter på ett kretskort i nått gamalt leksaks instrument som när jag kopplar ihop dom höjer pitchen så vill jag instalera en oscillator mellan punkterna satt pitchen skiftar. Typ att strömen mellan kretsarna fejdar mellan full styrka och avslagen helatiden.

Tack för tipsen Pehr hadde inte sett första länken :) men jag är lite insatt i circuitbending ska ladda upp lite bilder och ljudsamples av mitt sensate projekt sen. Måste bara komma på något sett att sätta fast de små jävla svarta switcharna dom är så himla jobbiga att sätta fast orkar inte köpa en jävla dremel bara för att sätta fast några få switchar.

http://www.elfa.se/images/lowres/l1407.jpg
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Du kan ju använda en 4066 el dyl och en osc som kontrollerar gaten för av/på av pitch.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag tror att en VCO -Voltage Controlled Oscillator, är vad du letar efter.
Olika spännimg in ger olika frekvens ut.
Kolla på sidor om analogsynthar.

Sen när det gäller switchar, köp droppomkopplare (vippomkopplare) istället så räcker det med runda hål. Alternativt så monterar du ett skallpellblad i lödkolven => värmekniv.
Skriv svar