Jag har sedan tidigare en DS9490R till mitt 1-wire nät. Den är smidig att använda men lite dyr, så nu när jag ville ha ett litet test 1-wirenät letade jag fram den gamla MAX232/DS2480-baserade hembyggda adapter jag hade tidigare. Kopplade in den och körde Dallas testprogram för att autodetektera adaptern. Ingen enhet hittades... Kopplade in en DS2406 på 1-wirenätet för att se vad som hände. Ingen skillnad.
Felsökningen påbörjades, schemat kontrollerades, inställningar ändrades. Inget resultat. Gick igenom allt en gång till, och en tredje gång. Inget resultat.
Ok, kretsen är väl kass då. Letade fram en ny oanvänd DS2480B och lödde ihop. För att förenkla det hela använda jag nu en befintlig MAX232-koppling som jag visste fungerade. Körde testprogrammet, ingen enhet hittad...
Körde en omgång felsökning igen, inget resultat.
Hmm datorn bråkar? Installerade OWFS på en Linuxdator och kopplade DS2480'n till den. Ingen enhet hittades......
Måste det va så jligt ibland??
DS2480B driver mig till vansinne...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Måste det va så jligt ibland??"
Jag tror det. Om allt gick lysande hela tiden så skulle man kanske bli för självsäker och glömma bort hur man felsöker.
I förrgår byggde jag upp det senaste projektet på labbplattan. Skulle bara göra ett litet snabbt projekt innan sovdags. En blomvattnar-varnare. Inget konstigt alls utan bara en OP och några kringkomponenter. Men naturligtvis så vägrade det att fungera.
Först fick jag bara matningspänningen på utgången oavsett vad som hände på ingången. Uhmm... trasig OP? Bytte, men nepp. Läste datablad, bytte OP igen. Rev och började om. Ingen skillnad, så jag gick och lade mig istället....
Igår rev jag uppkopplingen. Började tro att jag missat något väsentligt, så jag kopplade bara upp OP'n som spänningsföljare på ett annat ställe på labbplattan. Då fick jag bara 0V på utgången oavsett vad jag matade ingången med.
Uhm.. en TL081 ska inte ge 0V på utgången om Vcc- är 0V och Vcc+ är 6V.
Ännu en trarsig OP? Nja.. nu hade jag provat 3st TL081 och 2st 741or (alla var nya).
Mätte direkt på OP'ns ben där den satt i labbplattan. Ah, Vcc+ var 0V. Rev uppkopplingen, vände på den och tryckte lite. Kopplade upp spänningsföljaren igen och nu var allt som det skulle. En liten stund senare fungerade även vattenvarnar-uppkopplingen.
Så där lärde man sig något nytt: Misstänk inte bara komponenter och din hjärna, utan även det som ligger lite "utanför synfältet" eller hur man ska beskriva det.
Jag tror det. Om allt gick lysande hela tiden så skulle man kanske bli för självsäker och glömma bort hur man felsöker.
I förrgår byggde jag upp det senaste projektet på labbplattan. Skulle bara göra ett litet snabbt projekt innan sovdags. En blomvattnar-varnare. Inget konstigt alls utan bara en OP och några kringkomponenter. Men naturligtvis så vägrade det att fungera.
Först fick jag bara matningspänningen på utgången oavsett vad som hände på ingången. Uhmm... trasig OP? Bytte, men nepp. Läste datablad, bytte OP igen. Rev och började om. Ingen skillnad, så jag gick och lade mig istället....
Igår rev jag uppkopplingen. Började tro att jag missat något väsentligt, så jag kopplade bara upp OP'n som spänningsföljare på ett annat ställe på labbplattan. Då fick jag bara 0V på utgången oavsett vad jag matade ingången med.
Uhm.. en TL081 ska inte ge 0V på utgången om Vcc- är 0V och Vcc+ är 6V.
Ännu en trarsig OP? Nja.. nu hade jag provat 3st TL081 och 2st 741or (alla var nya).
Mätte direkt på OP'ns ben där den satt i labbplattan. Ah, Vcc+ var 0V. Rev uppkopplingen, vände på den och tryckte lite. Kopplade upp spänningsföljaren igen och nu var allt som det skulle. En liten stund senare fungerade även vattenvarnar-uppkopplingen.
Så där lärde man sig något nytt: Misstänk inte bara komponenter och din hjärna, utan även det som ligger lite "utanför synfältet" eller hur man ska beskriva det.
Körde en 18s20 på parallellporten med "riktig" strömmatning. Efter att jag åt lunch fungerade det inte. Tog bra länge innan jag kom på att jag i "spara 1 öre iver" stängt av labbaggregatet
Det roligaste är när man har något "uppriggat" som absolut inte tål att röras, typ virade koppplingar osv. Då är det inte mycket till innan det blir fel.
Det roligaste är när man har något "uppriggat" som absolut inte tål att röras, typ virade koppplingar osv. Då är det inte mycket till innan det blir fel.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
En annan bra idé för att misslyckas är att ta en gammal ritning och modifiera utan att titta i databladet. I min originalkonstruktion använde jag både +5 och +12V för att möjliggöra eeprom-programmering. I min nya konstruktion brydde jag mig inte om detta utan körde bara 5 volt. Inga problem, bara att koppla Vpp till 5 volt istället för 12 volt. Eller?
Nja, tittar man i databladet och läser texten så står det att Vpp måste vara högre än Vdd, vilket löses med en schottky-diod. Detta hade jag lyckats ignorera, bra jobbat
En BAT85 monterades på lämpligt ställe, och nu hittar datorn min adapter! Tänk vad lite databladsläsning kan göra
*Note to self: RTFM!*
Nja, tittar man i databladet och läser texten så står det att Vpp måste vara högre än Vdd, vilket löses med en schottky-diod. Detta hade jag lyckats ignorera, bra jobbat
En BAT85 monterades på lämpligt ställe, och nu hittar datorn min adapter! Tänk vad lite databladsläsning kan göra
*Note to self: RTFM!*