Funderingar kring linjärmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jola Bero

Funderingar kring linjärmotor

Inlägg av Jola Bero »

Hej
Behöver lite hjälp angående att koppla in en linjärmotor.

Den behöver kunna gå både ut och in. Ut vill jag ska styras med en mikrobrytare och sedan via ett relä, så under tiden som mikrobrytaren är intryckt så ska motorn röra sig ut.
Sedan när man släpper mikrobrytaren ska motorn gå tillbaka.
Motorn har bara en plus och en minus pol.
Hur kan jag lösa detta på ett smidigt sätt?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det lär väll behöva sitta en endlägesbrytare som säger till när man nått helt indragen också, eller sköts det automagiskt inne i motorn?

En enkel hållkrets hade jag satsat på, fast det kräver nog två relä...

mikrobrytaren aktiverar en hållkrets som ger matning till motorn, den drar också relä 2 som bestämmer polaritet till motorn. Relä 2 är draget tills man släpper microbrytaren.
när man släpper microbrytaren skiftar polariteten och motorn går tillbaka tills man når endlägesbrytaren som bryter upp hållkretsen.

Problemet är att man måste hålla in microbrytaren så länge så att endlägesbrytaren släpper, annars kommer inte motorn gå tillbaka när man släppt microbrytaren. Om man inte har väldigt stor träghet i motorn borde det inte vara ett problem...

hållkretsen gör man genom att paralellkoppla ena kontakten på reläet med microbrytaren som sen matar reläet. Endläges givaren ska kopplas i serie med reläet kontakt som sitter parallelt med microbrytaren... Sök på google för en bättre beskrivning av en hållkrets :)
Skriv svar