Normalt sett ger en synkronmaskin när man kör den ett visst tredjetonstillägg, så kopplar man inte delta kommer det automagiskt att kompensera i viss mån för den extra toppbelastningen som sker. Anledningen till detta är att det inte går att få lindningarna att ligga mekaniskt exakt 120 grader fasförskjutna (som jag fattade det på den labben vi gjorde)
Tror inte heller att många generatorer är kopplade delta, för det ger ett svagare nät.
Asynkronmaskin
Tänkte nog närmast på större elverk - där vill man gärna ha både 230 Volt och 400 Volt - har man inte Y/D trafo mellan förbrukaren @ 230 Volt och generatorn så måste generatorn vara Y-kopplad - att det sedan inte nyttjar generatorn optimalt är en annan sak...
eleverk antar jag här har fältmatat rotor och därmed kan betraktas som en synkronmaskin.
eleverk antar jag här har fältmatat rotor och därmed kan betraktas som en synkronmaskin.
hmm. hur får du till den virtuella jordpunkten på en D-kopplad generator? - den nollan måste skapas på något sätt om man skall kunna få ut 230 Volt, annars har man bara 400 volt att leka med från de 3-faserna (utan nolla) som kommer ut.
att lindningarna ligger 120° fasförskjutet är ju en förutsättning i sammanhanget.
att lindningarna ligger 120° fasförskjutet är ju en förutsättning i sammanhanget.
Hur man gör i mindre vet jag inte riktigt, men i stora reservelverk kopplar man Y av stabilitetsskäl och jordfelsskäl; vanliga elgeneratorer brukar man kopplad D för att slippa tredjetonen.
Men vad jag menade med att det inte är 120 mekaniska grader mellan lindningarna är att det kan vara 120,2 och 119,8 grader mellan två exempelvis, vilket ger upphov till obalans, framförallt 5:te-toner men även visst mått tredjeton. Kombinationen ger en förhöjning av toppvärdet...
Men vad jag menade med att det inte är 120 mekaniska grader mellan lindningarna är att det kan vara 120,2 och 119,8 grader mellan två exempelvis, vilket ger upphov till obalans, framförallt 5:te-toner men även visst mått tredjeton. Kombinationen ger en förhöjning av toppvärdet...