Hur funkar en voltregulator samt effekt från generator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Charliesnor

Hur funkar en voltregulator samt effekt från generator.

Inlägg av Charliesnor »

Hallå.
Har en generator på 6v 64w växelström, hört vissa rykten om att generatorn är kraftfull nog för att kunna ge 12v om man byter voltregulatorn.
Generatorn består av ett svänghjul med 4 permanentmagneter som roterar runt spolen, 1200-3500varv.
Japp, generatorn det gäller sitter på en moped.

1.
Om jag byter voltregulatorn från en 6v till 12v, dubbleras då effekten ?

2.
Fick berättat för mej att voltregulatorn till viss del kortsluter generatorn för att på så sätt sänka spänningen till 6v.
Stämmer detta ?

Tjingeling
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Nej.
2: Ja.

Konstiga rykten, tror knappast på dom då det skulle betyda att moppen skulle vara överdimensionerat vilket kostar extra vilket gör moppen dyrare vilket tillverkarna inte vill.
Flummo

Inlägg av Flummo »

1: Effekten ökar i de flesta fall, men hur mycket varierar. Beror huvudsakligen på antal lindningsvarv på generatorspolen och motorns varvtal.

64W låter minst sagt ovanligt kraftigt för att vara en gammal 6V mopedgenerator. Vad är det för moped?
Charliesnor

Inlägg av Charliesnor »

Honda mt50.

EDIT:
Fick hem verkstadshandboken idag och där anges generatoreffekten till 66w 5000varv för den engelska modellen, nån som vågar spekulera vad effekten kan va vid 3500varv där toppeffekten ligger för den svenska strypa varianten ?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Vad effekten ligger på "på pappret" låter jag vara osagt. Men i praktiken vet jag att dessa hojar har det riktigt tufft att orka driva en 35W strålkastarlampa, 5W baklyse, och den normala lilla strömmen som används till batteriladdning ens när de är trimmade och varvar betydligt mer än orginal. Några 60+ watt får man nog tyvärr se sig i stjärnirna efter... :cry:
(Den så kallade 85W generatorn på min modernare Derbi Senda ger snarare 60W vid 9000rpm, så siffror som inte stämmer verkar vara ganska vanliga.)

Den goda nyheten är att Honda MB5 (som har samma generator m.m.) hade 12V elsystem i USA. Generatorspolen klarar utan några som helst problem av att leverera den högre spänningen.
Charliesnor

Inlägg av Charliesnor »

Även mt'n hade 12v elsystem i usa, säkrad på 7a, 6v är säkrad på 10a.

EDIT:
Vågar man koppla en amperemeter över spolen och kolla vad den ger ?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Säkringen sitter vid batteriet, så det enda den egentligen säger är hur mycket kablarna ska tåla innan dom brinner upp om man kortsluter batteriet.

Beror på vad det är för amperemeter du menar och hur du har tänkt dig att koppla den.
Charliesnor

Inlägg av Charliesnor »

0.75mm kablar är det draget.

Fick en liten tanke om att koppla en amperemeter rätt på generatorn och se vad den maxar utan regulator men efter att ha sovit på det så är jag tveksam till om man skulle få nåt vettigt av de.

Säg att jag kopplar en 12v 25w lampa direkt på spolen och mäter spänningen över lampan, hur "korrekt" blir då värdet jag får ?

Om jag skulle vilja mäta upp hur mycket kraft spolen ger idag, skulle man då kunna mäta A mellan regulatorn och jord ?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483
Flummo

Inlägg av Flummo »

Det med lampan eller hellre en resistor borde bli de mest pålitliga resultaten.

Utspänning och ström från denna typ av generatorer är ganska linjärt, och med ett par mätningar går det därmed räkna en del på.
*Kortslutningsströmmen är nästan densamma oberoende av varvtal
*Utspänningen obelastad är direkt proportionerlig mot varvtalet
*Utspänningen sjunker linjärt när strömmen ökar

Om du kopplar generatorn till två olika motstånd och mäter spänningen över dom, säg 1 och 10 ohm får du reda på två punkter (som räcker för att rita färdigt) i ett diagram som visar ström vs. spänning från generatorn vid just det varvtalet. Utifrån det kan du se vilken utström du skulle få vid exempelvis 6 och 12V, och därmed kan du räkna ut effekten generatorn klarar att ge vid det varvtalet. Utspänningen ska variera linjärt med varvtalet, så du kan även räkna om det för andra varvtal...
Skriv svar