Flash-meddelande på TVn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsson

Flash-meddelande på TVn

Inlägg av larsson »

Det drar ihop sig till ny TV, den gamla tjockTVn har gjort sitt känns det som. Jag efterlyser en finess:

I min hem-PC har jag ett program som lyssnar på port 514/syslog. Servrarna på jobbet har sina syslog:ar inställda att skicka en kopia på alla loggrader till min hemma-IP. Då får jag ett popup-fönster på PCn när nåt händer på jobbet. T.ex. om nån går in i serverrummet, eller nån från en ny IP-adress försöker logga in på Intranätet. Det här är ju ok så länge jag sitter och surfar. När man flyttat över till TV-soffan blir det informationsabstinens.

I en modern TV, finns det nåt sätt att (m.h.a. nåt av alla DVD-HDMI/SVIDEO/whatever - uttag) visa en en enkel textsträng som en "flash" överlagrat på bilden? Ungefär som såna där meddelanden som SVT kan lägga ut högst upp i bild om försenade program m.m. Jag befarar att det måste till en separat dator med videokort bara för detta? En surrande och strömslukande PC i vardagsrummet är uteslutet, men jag skulle kunna tänka mig nån pytteliten enkortsdator. Kanske. Eller nån gadget som trycks in på SCARTen, om det funnes.

Vad i TV-apparaternas datablad bör jag leta efter? (Och finns det inga konsument-TV som kan styras via Ethernet?)

Tips och tankar?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tror tyvärr inte att det du söker finns på en vanlig TV idag...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det finns två sätt som jag ser det att få till detta.

Att skapa det innan man lägger ut det till tv:n
eller att lägga en till signal på den redan befintliga.

DVI(del avHDMI) är väldigt snabba signaler och kommer inte bli billig att överlagra en bild på som redan är genererad.

Det jag tror är enklast och billigast är att låta en dator sköta allt med bild och ljud. mini-itx och drar inte så fasligt mycket ström.

http://www.mini-itx.com/store/?c=32#j9f2
Baserad på en laptop processor så blir det strömsnålt. HDMI kontatken så är det bara att plugga in i Platt TV:n

In med ett DVB kort och du har en burk som klarar allt och kan överlagra vad du vill.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag tror inte heller att den finess du söker finns. Däremot så kanske du kan använda PIP (Picture-In-Picture) till att presentera en liten extra videokälla som visar loggar... men då kommer ju den "lilla bilden" alltid ligga i ena hörnet av den stora bilden, vilket är irriterande.

Om du använder en extern TV-mottagare (digitalbox?) och skickar signalen mha composit till TV:n (monitor) så skulle du kunna göra text-overlay med en PIC-processor. Det fanns en länk här på forumet nyligen, men jag vet inte alls var jag ska söka... någon annan som minns?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En FPGA lösning kan ordna det genom överlagring på DVI/HDMI signalen. För analog signal kan man nog ordna det med synk dekoder + MCU.
När det gäller HDMI krävs HDCP hantering.

Har sett att en hel del skärmar har en RS232 kontakt. Så den del möjligheter finns :wink:
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hmm, men används inte RS-232:an bara till att uppdatera firmware i den inbyggda DVB-mottagaren?
buscalle
EF Sponsor

Vad du behöver?

Inlägg av buscalle »

För mej känns det som om du behöver slappna av framför tv'n istället.
Inte för att vara kritisk på ditt förhållningssätt till ditt arbete eller kritisera det du gör men jag är noga med att min fritid är min tid och inte min arbetsgivares.

Var rädd om dej, och krama om varandra i internettrafiken.

// Christian
tgr

Inlägg av tgr »

Det är väl bättre att du får sms när riktigt kritiska saker händer.
För du sitter väl inte alltid framför tvn?
Och sen som det skrevs tidigare så bör du ha fritid.
Man behöver slappna av. Och se till att du får bra jourersättning om du ska va så på alerten jämt :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Skaffa en mobiltelefon med MSN-abonnemang och plita ihop en MSN-klient (finns libpurple för det) och låt den strömma syslog till dig istället. ;)

Själv är jag också noga med att fritid = fritid.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Om man har en dreambox så går det att skicka textmeddelanden som dyker upp överlagrat på bilden genom en enkelt HTTP GET...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dreambox[/url]
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Bild

Ungefär så ser de ut sägs det om man använder det till nummerpresentatören...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

LCD skärmen har ingen DVB mottagare, men har en ändå en RS232. Det har iofs DVB mottagarboxen också.
Det är förmodligen för service, men när jag testade med två boxar som är offerkaniner så fick man en ström av data ung som om man satt på en unix konsol.
Dessutom kanske det går att flasha om enheten så man kan få den funktionanlitet man önskar. Är inte precis som att den inbyggda firmware'n brukar vara speciellt bra.
larsson

Inlägg av larsson »

Precis som på farbrorlarrys bild vill jag att det skall se ut, snyggt!

Det är kanske är dreambox-vägen jag skall gå, får läsa in mig lite på den och på hur HDMI-anslutna grejer funkar. Det blir visserligen en "egen dator" intill tvn, men det kanske är det som måste till.

Önskeprodukten, en liten dosa med SCART-kontakt i ena änden och en Ethernetkontakt i den andra, verkar inte finnas nånstans. Tycker det borde finnas en viss marknad för en sån pryl, en prislapp på 1500 kr eller så hade varit rimlig.

Jo, det är sant att fritid och arbete bör vara två skilda världar, men jag ser det hela mer som ett hobbyprojekt och jag stänger av "bevakningen" när jag inte orkar bry mig. Jag kompenserar mig såklart för nedlagd tid/arbete. Fast hellre i ledighet än i pengar, så jag slipper betala skatt på det :-)

Tackar för tipsen!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Den bäste skatteplaneraren är ledig :D

Annars.. AVR (el Propeller/Renesa?) + ENC28J60 + Synk separator (ELFA) + Analogswitch löser ditt problem isåf. För mindre än 1500:-
Funktion:
Synk separatorn får MCUn att räkna ut att bildkälla ska läggas in X antal Hsync pulser efter Vsync. MCUn byter bildkälla mha analog switch från externt till sig själv och genererar en bildlinje. Upprepar detta för höjden av meddelandet. Varefter bildkällan kopplas tillbaks.

Är iofs lite osäker på hur en MCU klarar att generera en bild med tanke på 11M pixelhastighet. Ev kan man fuska med dubbel bredd eller liknande.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Varför inte ställa en större LCD/VFD-display brevid tvn som kan blinka till med dina meddelanden? Det är ju betydligt enklare och billigare.

Clas Ohlson har annars jättestora led-matrisdisplayer för ~900:-
Skriv svar