Många matningspinnar på Atmel Mega xx?.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Fagge

Många matningspinnar på Atmel Mega xx?.

Inlägg av Fagge »

En liten fråga bara.
Måste man ansluta alla 3par Vcc & Gnd på T.e.x Mega16 med kapseln TQFP. Eller räcker det att bara ta ena paret som passar ens layout bäst?.
Tittar man på DIP kapslarna så har dom ju bara ett par matnings anslutningar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag brukar ansluta alla, bäst så.
Har ibland använt atmega88 utan ansluta alla jordar, funkar.

Problemet som kan uppstå om du inte spänningsmatar alla är att IO pinnarna inte får tillräckligt med matning och skumma saker kan hända. (när du drar något d.v.s)

Annars så är det bara testa, men är rätt så säker på databladet säger att alla ska anslutas.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Du ska ansluta samtliga. Jag tror att det är så att dom internt strömförsörjer olika delar. Om du inte ansluter alla så kommer dom ändå att strömförsörjas från annat matningsben(inte AVCC). Jag upptäckte en kallödning på en av VCC-pinnarna på en mega88 mha. värmekamera en gång. Det var inte så att den blev brännhet, kanske 40-50'C. Inget man direkt lägger märke till när man känner efter, men med värmekameran såg jag felet.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

..... och glöm inte AVCC

Från datablad till Mega16:
AVCC is the supply voltage pin for Port A and the A/D Converter. It should be externally connected to VCC, even if the ADC is not used. If the ADC is used, it should be connected to VCC through a low-pass filter.
EDIT: Syggat till
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Anslut alla, glömde ansluta nån, gnd eller vcc på en ATmega128, la många timmars felsökande innan jag hittade felet.
Den gick mycket ostabilt....., gör alldrig om det misstaget igen...
Skriv svar