Projektarbete, ideér ang hydraulik,

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
patrik

Projektarbete, ideér ang hydraulik,

Inlägg av patrik »

Tjenare, går andra året på gymnasiet inriktning installation/industri-el och börjar fundera på projektarbete. Det jag har tänkt har vart alltifrån att bygga en dator (ganska lamt därför valde jag bort den) till el-cykel, men nu har ideen slagit mig med en ställbar säng.
Som inte bara går att ställa i ändarna på sängen som alla andra utan den ska också kunna lutas åt sidan så jag ramlar ur sängen.

Detta ska styras med en plc hade jag tänkt som då när tiden(alarmet) går så skall om den vanliga ställbarheten fällas ner och den skall börja luta, långsamt, kanske ska ta 10 minuter en kvart innan man ens börjar känna att det blir svårt att ligga kvar och kanske 20 min innan man ramlar ur.
Så går man upp innan ska man bara trycka in en knapp så går den ner i vanligt läge vanlig (stoppknapp). den vanliga ställbarheten ska som i en vanlig ställbar styras med fjärrkontroll.

Anledningen till att jag ställer frågan i denna del av forumet är att jag inte är så haj på hydrauliken och själva styrningen, vet ju lite hur en plc fungerar och har lite info i pärmar hemma. Men vet ni nån bra sida som behandlar det jag behöver veta hojta till.
Det är ju inte meningen att ni ska stå för konstruktion, men behöver nån att bolla ideer med. Sista frågan, vilka bra ritprogram finns det för att göra konstruktioner och så, typ nån enklare version av cad.

/Patrik

Om detta går så långt att jag faktist bygger denna säng kommer tråden flyttas över till projektdelen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul idé!

Skippa hydauliken och kör på elektriska ställdon istället, typ Linak.
De drivs på 24v dc och är antagligen betydligt enklare att använda.
De sitter ofta i höj och sänkbara bord så man kan säkert hitta gratis i containern på större företag, skolor, myndigheter etc.
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

Jo kom på att hydraulik inte var så smart, då ska man ju ha pump och j**elskap. Men ställdom verkar vettigt. får kolla på mor och fars säng hur den ser ut emd dent "vanliga" ställbara.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ska man köra elektriskt har ju biltema elektriska domkrafter... Nog inte snabba, men borde vara starka nog :)
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

Bumpar lite, men jag har bestämt mig för at det blir sängen som projektarbete, så ska slänga upp en projekttråd när tid finnes, samt en annons om nån har elektriska ställdon att sälja. Mer info kommer
Skriv svar