Hur mäter men monterade kondensatorer korrekt?
Hur mäter men monterade kondensatorer korrekt?
Sitter på jobbet med några kort och funderar, vill ju inte göra för mycket fel.
Finns det något rätt sätt?
Finns det något rätt sätt?
-
>Hur mäter men monterade kondensatorer korrekt?<
Mäter kvinnor annorlunda än men?
Förutom vad Andy skrev så beror det också på om det är en ellyt eller en keramisk pF kondensator. Samt vad man är ute efter. Oftast ohmmäter man, men vill du veta kapacitansen blir det något annat instrument. Monterade kondensatorer är svårt att mäta korrekt!
Mäter kvinnor annorlunda än men?

Förutom vad Andy skrev så beror det också på om det är en ellyt eller en keramisk pF kondensator. Samt vad man är ute efter. Oftast ohmmäter man, men vill du veta kapacitansen blir det något annat instrument. Monterade kondensatorer är svårt att mäta korrekt!
Har för mig att AoE hade ett bygge med just ett sånt instrument du behöver... Kommer tyvärr inte ihåg varken vad dom kallas eller hur länge sedan det var (men länge är det). Hela idén med instrumenet var att mäta utan att behöva löda loss komponeterna först
Någon som kommer ihåg vad den kallades så kan man söka i Kenneths AoE register och leta på tidningen den är publiserad i?
/PeterH

Någon som kommer ihåg vad den kallades så kan man söka i Kenneths AoE register och leta på tidningen den är publiserad i?
/PeterH
Bra minne... Hittade den i nummer 8-2002
Om ni planerar att bygga denna så uppmanar jag er alla att köpa mönsterkortet från
Allt om Elektronik som tack för att vi använder deras konstruktion. Sist i artiklen finns
artikelnummer och pris (vet ej om dom fortfarande finns och till samma pris?) samt
kontaktuppgifter till "kundservice".
Om någon tänker ge sig på att CAD:a eget ytmonterat kort eller kanske uppdatera
konstruktionen med exempelvis OLED-display så är jag intresserad
OBS! filen är 7,3MB stor! länk
/PeterH

Om ni planerar att bygga denna så uppmanar jag er alla att köpa mönsterkortet från
Allt om Elektronik som tack för att vi använder deras konstruktion. Sist i artiklen finns
artikelnummer och pris (vet ej om dom fortfarande finns och till samma pris?) samt
kontaktuppgifter till "kundservice".
Om någon tänker ge sig på att CAD:a eget ytmonterat kort eller kanske uppdatera
konstruktionen med exempelvis OLED-display så är jag intresserad

OBS! filen är 7,3MB stor! länk
/PeterH