Hjälp angående magnetfält

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sepho

Hjälp angående magnetfält

Inlägg av sepho »

Hej!

Är inte helt insatt i detta med hur magnetfält fungerar men hoppas jag kan finna kunniga personer här som kan hjälpa mig. Min fråga är hur svårt det är att skapa ett magnetfält om man använder sig av en drivspänning på 3V och en spole, antar att man möjligtvis behöver en krets som oscillirera för att skapa ett större/starkare magnetfält? Det stora problemet är att jag vill upptäcka detta magnetfält med hjälp av en annan spole som sitter ca 3cm bort, detektionen behöver inte vara stor bara jag har en möjlighet att förstärka upp den.

mvh
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du skulle kunna titta lite på RFID, de brukar använda push-pull steg för att driva en avstämd serieresonanskrets med en spole och kondensator. Kretsen genererar ett magnetfält som ger transpondern energi. Det mesta inom RFID drivs dock på 5 volt.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det ska nog inte vara något problem att detektera en oscillerande spole på några cm avstånd. Troligen behöver du nog en förstärkare som är avstämd till svängningsfrekvensen. Ju högre frekvens du kan köra desto bättre skulle jag tro.

Du kan ju börja med att bygga en enkel förstärkare med några hundra ggr förstärkning och sedan koppla en tongenerator till sändarspolen.
Oskar66

Inlägg av Oskar66 »

Har samma problem som "sepho". Har försökt med att få två spolar att känna av varandra på några centimeter. Matade sändarspolen med en signalgenerator (testade att mata med lite spänning/frekvens hela vägen till mycket) försökte att få nån respons i mottagarspolen där jag även använde en
förstärkarkrets.
Förstärkarkretsen fungerade då jag testade den genom att ha signalgeneratorn som mottagare också (testade med att sända mellan spolarna med frekvens som förstärkaren skulle klara).
Hur jag vände o vred på spolarna så lyckades jag aldrig påverka mottagarspolen på någotsätt.

Ska säga att jag använder mig av små spolar i storleksordning 1mH-100mH, vanligt kopparlindade utan något hölje runt omkring.

Trodde detta skulle vara lätt?
andr3as

Inlägg av andr3as »

Prova att parallelkoppla sändarspolen med en kondensator så man får en resonanskrets. Mata sen med resonansfrekvensen som bestäms av f = 1 / (2*pi*sqrt(L*C)).

T.ex L = 10 mH, C = 100 nF => f = 5.033 kHz. Resonanstoppen kommer inte hamna exakt rätt pga toleranserna, men det är ju bara att skruva lite tills det blir rätt.

Sen, vad har ni för spolar? Jag har använt ELFA 58-088-03 (effektdrossel, 10mH, vad jag hade hemma) kopplad till mikrofoningången på ljudkortet som mottagare till en pulsmätare som sänder magnetiskt på 5kHz. Jag kan plocka upp signalen på flera decimeters avstånd.
Skriv svar