Linjeföljning - sensorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Linjeföljning - sensorer

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag håller på att bygga på en robot som ska kunna följa en svart linje på ett vitt underlag och har hitils kört med reflexdetectorer, men jag börjar tröttna på att de måste sitta så nära golvet.. (De har ca. 1mm fokusavstånd) så jag börjar fundera lite på andra alternativ.

Jag funderar lite på om man skulle kunna använda sånnahär. Påförsta raden står det "Features: Mindre påverkan av färgen på det reflekterande objektet." (översatt) men på sidan 3/4 i fig. 5 kan man se att det blir rätt stor skillnad på ett reflekterande och icke reflekterande objekt. Men det kanske är förlite.. Sen är det inte >10cm jag vill ha men kanske 3cm.

Ett annat alternativ är att bygga en själv av fototransistorer och IR-LED's. Då skulle man kunna koppla alla fototransistorer till samma ADC pinne på PIC'en och sedan kolla spänningen på utgångarna, sen tända en LED och kolla hur mycket spänningen ökar, sedan gör man så med alla LED's.

Vad tror ni blir bäst, jag har lite begränsad tid, så det får inte bli altför advancerat..? Finns det några andra färdiga sensorer som skulle fungera bättre?

Mvh

Edit: Ett alternativ är att koppla ihop alla LED's och läsa av en fototransistor itaget. Men då måste jag ha många ADC ingångar, så det andra alternativet är bättre om det fungerar lika bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade satt en vit LED till att lysa upp och ett par dagsljusdioder till att avkänna strecken. Anledningen är att du inte nödvändigvis har ett "svart" streck vid IR fastän det ser ut så i dagsljus.

Du kan t.ex. ta ett par vanliga gula LED som mottagare, slipa av dom rakt och montera dom i ett par små rör med en "blända" i öppningen, den bör göras som en springa som ger den "bred" vinkel i sidled och "smal" i "fram-&bak"-led.

Sedan ser du till att när båda mottagare ser "lika" svart är det mitten.

Fast att följa en svart linje är "lite fel" då den vill följa mörker då, detta kräver att du måste ha ett vitt underlag.

Vad med dagsljusmottagare + UV-LED och en "osynlig" penna, de gula highlight-pennor brukar vara kalas. Avkännas med ett par gula LED enligt ovan och den följer ljuset och inte mörkret.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hejsan,

Jag skulle inte använda sensorn du länkar till.

För att få flera ADC kanaler kan du använda en sån här krets:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 016975.htm

/Johan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför då använda en analog multiplexer när en PIC med A/D-omvandlare oftast har 8 ingångar eller mer? Det rör sig om 2 sensorer och att ha en extra mux när det finns 6 ingångar över verkar ganska fel.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Under en kurs för några år sedan byggde jag en analog linjeföljare som faktiskt fungerade över förväntan.
Den nyttjade två IR-dioder och två fotodioder för att "se". Utsignalen från "synsignalen" jämfördes med en triangelvåg och bildade på så vis en styrsignal till ett servo som i sin tur styrde fordonet.
Jag lyckades hitta labbrapporten, men av någon anledning så är den mest intressanta delen, schemat, som bortblåst(!). (Jag har Orcad-filerna men jag orkar inte installera Orcad.)

Note: Om du, som jag, adderar höger och vänster "öga" i hårdvaran så kan du från två fotodioder få en felsignal som du läser med en ADC.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Strombom: Jag tror att jag har någon 16kanals annalog MUX liggandes, men problemet är att jag har väldigt ont om platts :(.

"Det rör sig om 2 sensorer och att ha en extra mux när det finns 6 ingångar över verkar ganska fel."
Nja.. 9 sensorer faktist :P Den ska kunna göra lite mer än att bara följa ett rakt sträck. :)

Icecap: Aa. Vitt ljus har jag läst att det fungerar bra eftersom roboten isåfall ser samma färger som vi människor. Hur "stabilt" blir det med gula dioder som sensorer, dvs. fungerar de alltid säkert eller kan det lätt bli fel utslag m.m.?

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Testa vetja, jag kan inte ge dig färdiga tal men jag har sett ATT de fungerar alldeles utmärkt och om UV + highlighter är grejen borde det väl vara biff?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok, Det får bli ett besök vid labbbordet :D

Edit: oJsan: Mycket intresant läsning!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som oJsan skriver: om du tar de 2 sensorer i serie med varandra (och ett par strömbegränsningsmotståndar) kan du få ett "mittpunkt" som flyttar sig beroende på ljusskillnaden, alltså borde ljusrörsflimmer balanseras ut och bara det "rätta" signal märkas av.

Så alltså:
VDD -> LEDsensor1 katod, anod ->1K(?) ->[mittpunkt till A/D] -> 1K -> LEDsensor2 katod, anod -> GND.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det låter intresant till framtida projekt, dock går det tyvär inte att lösa så enkelt här :).

Men jag tror att jag har fått lite kött på benen för att börja exprimentera med sensorer för vitt ljus nu :).

Mvh
Skriv svar