Detektera ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
m4rtin

Detektera ljud

Inlägg av m4rtin »

Hej.
Jag skulle vilja bygga en apparat som kan detektera en viss frekvens. Jag kommer ”antagligen” ha ett piezoelement (summer) som sänder ut ett ljud i en viss frekvens. Mitt mål är att bygga någon sorts mottagare som bara reagerar på att just mitt piezoelement tjuter. Det vill säga, den ska inte reagera på oväsen eller andra ljud. Om det skulle gå att lösa för ultraljud vore det ännu bättre, jag vill egentligen inte att signalen skall höras.

En lösning borde väl vara att ha två branta bandpass-filter och ett tröskelvärde man skall över? Vill helst lösa det så enkelt som möjligt, med analog logik....

Någon som kan ge mig tipps hur jag skall gå tillväga?

Mvh Martin S
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sändaren en oscillator med fix frekvens och mottagaren i form av en PLL låst till samma frekvens.
Finns det kanske en kmbo - Osc + PLL i en kapsel kanske??
peter555

Inlägg av peter555 »

Kör du med ultraljud så är transducer´na väldigt smalbandiga så du behöver egentligen inte så mycket mer filtrering.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Annars finns frekvensdetektor i ic-krets, kommer inte på typ nummer, men har för mig att MAX hade någon krets.
m4rtin

Inlägg av m4rtin »

Härligt med snabba svar!
Men då verkar ju moteoden vara genomförbar då ialla fall... Ska läsa vidare om de iderna ni förslog, men är ganska så grön på området. Ju mer hjälp jag kan få dessto bättre.

/Martin
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Letade lite på alldatasheets.com men hittade inget vettigt direkt. Annars enkel detektor:

Brant bandpassfilter, eller resonanskrets?
Likriktning.
Lågpassfilter för att integrera signalen.
Komperator med inställning av känslighet (nivå).

Gör man filtret för brant kanske man måste trimma mottagare eller sändare, dessvärre kan kretsen ändra karaktestik med tiden (byta frekvens).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

en 567 PLL tondetektor kanske skulle vara något?

Finn datablad här.
Senast redigerad av Marta 21 februari 2008, 11:42:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Självklart - projektet är i sig ganska simpelt (tror vi).

Just faslåsta slingor (Phase Locked Loops - PLL) är mycket vanliga och fungar på så vis att en inkommande frekvens matchas mot slingans egen oscillator och när frekvenserna stämmer har du en signal som signalerar RIGHT ON.

Finns lite kretsar LM565, och 4xxx-seriens 4046.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302904.pdf

Samt lite elektronik runt omkring.

Tänkte föreslagit såna här: http://www.acroname.com/robotics/parts/R12-7000.html men drivelektroniken är inte så himla enkel, men de är roliga att experimentera med! 8)
m4rtin

Inlägg av m4rtin »

Att använda en PPL-krets (typ LM 565 alt LM 567) verkar vara ett vettigt alternativ för att bekräfta att det är rätt frekvens. Men är denna kretsen svår att jobba med? Ska givetvis googla sönder mig om den, men hade lite svårt för att förstå allt i databladet, hur man skall koppla det.

Alltså när jag har min mikrofon som klarar frekvensen, vilken given koppling skall då användas?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej
Ja använd en 567:a. Gjorde en enhet som via en ton på en kanal på en stereobandspelare växlade bild på en diaprojektor. Ganska länge sedan 1991.
men borde funka fortfarande :) . Tror tonen var ca: 1khz

Använd de delar du vill.
Du behöver en extra mikrofonförstärkare eftersom ingången är anpassad till bandspelarutgång högtalare

Bild

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ville detektera signaltonen från pmr radio, eftersom olika apparater har olika toner så gjorde jag det lätt för mig, högpass/lågpassfilter så jag fick med dom toner som var av intresse, likriktning med diod för att få en tröskelverkan och sedan in till en transistor, funkade bra
m4rtin

Inlägg av m4rtin »

En LMC 567 skall beställas, kommer ju passa mina krav perfekt. Har hittat en hel del om den på internet, verkar väldigt intressant.

Nästa fråga är vad för mikrofon man skall välja... Vill ha en som är så liten som möjligt och som kan detektera väldigt låga frekvenser med. Elfa har ju knappt några datablad alls på mikrofoner, så det är svårt att veta hur deras karaktestik är.

/Martin
Skriv svar