Grundläggande sensor grej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcol3

Grundläggande sensor grej

Inlägg av marcol3 »

Tjena, har ett ständigt återkommande dilemma. Jag håller mig mest till den digitala sfären av elektronik (har nästan glömt bort hur en OPAMP funkar :?). Så kommer man till ett läge där man skall mäta av något med en mikroprocessor's Analog till digital konverter.

T.ex har jag en signal som ligger på ca 1.32V och varierar cirkus 100 mV runt 1.32 i max 300 Hz. Denna signal skall jag mäta av med en AVR AtMega168'as ADC som har 10 bitar.
Det jag vill åstadkomma är att mitt mest negativa värde (0) skall motsvara
1.22V och mitt största (1023) skall vara 1.42V. Har någon några bra ideer på hur man skall åstadkomma detta med hjälp av OPAMP's eller dylikt? Jag har möjlighet att ändra den analoga referensen (som motsvarar max analogt värde) men digitalt 0 är alltid 0 volt.

Min teoretiska plan:
1. Förskjut signalen så att den går från 0V ____ 100mV ____ 200mV
2. Sätt VRef till 200mV. 512 digitalt värde borde då motsvara signalens "mittenvärde".

Kan även tänka mig att det ställer till problem ifall signalens max svängningar överstiger 100mV, hur lätt pajjar man en ADC?.
Hursomhelst är signalen från ett Gyro. För den som undrar.

Länkar till grundläggande bra sidor om signalbehandling etc är också välkommet.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan trolla bort din offset med in differentialförstärkare, eller mer overkill en instrumentförstärkare. I ditt fall kan du bygga med en differentialförstärkare med v2 kopplad till din matning och där spänningsderalren R2-Rg bestämmer den offsetspänning du vill bli av med. R1-Rf bestämmer förstärkningen på insignalen v1.

Problemet med att jobba så långt ner som till 0 V är att du behöver dubbel matning på din operationsförstärkare, något som man helst vill slippa i digitalsammanhang.
Skriv svar