Fadening av LED
Fadening av LED
Hej, jag undrar bara hur man ska göra för att fade:a ut LEDs så som det blir när man kopplar dem till ett nätaggregat till dator t.ex.
från plus till dioden från dioden ett motstånd till kondensatorns plus, från det till motstånd nr2 och den går vidare till lysdioden, lysdiodens - går till minus likaså kondensatorn minus
motstånden är bara att räkna ut, U/I=R
kondensatorn är beroende på vilken tid det ska ta att tona upp och ner
prova med 1000µf och kolla ved du tycker
motstånden är bara att räkna ut, U/I=R
kondensatorn är beroende på vilken tid det ska ta att tona upp och ner
prova med 1000µf och kolla ved du tycker
ASCII art!
Detta är bara en av många lösningar där man buffrar med en transistor.
Kod: Markera allt
V+ -------[ R ]---+
|
LED
|
|
/
In --[R]---+----| NPN
_|_ \
___ |
| |
GND -------+------+
Stiff: Bör man inte ha en resistor efter kondensatorn också, annars kommer den väll tona ut ganska snabbt?
"Vart ska In gå t.ex"
Om du bara vill att den ska tona in/ut när du sätter på / stänger av strömmen måste V+ ha ström hela tiden, och IN är den du sätter på / stänger av strömen på. (om du inte vill ha V+ inkopplad till hela tiden kan du koppla en STOR kondensator mellan V+ och GND, och sedan koppla ihop IN och V+ via en diod).
Edit: Fixade lite stavfel m.m.
Mvh
"Vart ska In gå t.ex"
Om du bara vill att den ska tona in/ut när du sätter på / stänger av strömmen måste V+ ha ström hela tiden, och IN är den du sätter på / stänger av strömen på. (om du inte vill ha V+ inkopplad till hela tiden kan du koppla en STOR kondensator mellan V+ och GND, och sedan koppla ihop IN och V+ via en diod).
Edit: Fixade lite stavfel m.m.
Mvh
I fallet att få efterlysning på en lysdiod så är enda alternativet att lagra all anergi som krävs för att lysa i en stor kondensator. För att inte ladda ur denna kondensator "baklänges" så bör den laddas upp från matningen med en vanlig diod.
Det jag ritade upp är för att tona ut lysdioden då du har konstant matning men vill styra med en signal.
Det jag ritade upp är för att tona ut lysdioden då du har konstant matning men vill styra med en signal.