PIC/AVR vilket språk..?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

PIC/AVR vilket språk..?

Inlägg av Scorpiion »

Hejsan, en liten fråga om programering av pic/avr....

Vilket programeringsspråk är det bästa/mest användna för detta..? Har för tillfället börjat lära mig lite om C++ men när jag har läst om programering av pic/avr så är det ofta assambler och C som jag har läst om iallafall, så frågan är om det är assambler som är det bästa för detta? Eller om det är C, och sedan då förstås om man ska läsa sig C istället för C++..? Det känns fel på nått sätt så jag antar att man inte behöver de..?

Tack på förhand! =)
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Ska du börja med PIC så tycker jag du ska välja assembler. Det blir lättare att förstå vad det egentligen är som händer i PIC:en på det sättet, och det måste man försöka lära sig direkt från början. Det blir mycket bläddrande i databladen när man börjar med PIC, så var beredd på det. Det är inte riktigt som att programmera en vanlig dator :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Assembler bör/ska du lära dig.
Sedan kan du välja att programmera i vad du vill.
Det som passar dig och dina projekt...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Titta på hur assembler fungerar, skriv några enkla program, lär dig sedan att koda C för mikrokontrollers (vilket inte har speciellt mycket gemensamt med C++ för PC).
Ranstam
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16
Ort: LUND

Inlägg av Ranstam »

Hej

Jag har sedan någon månad sedan skaffat en starter-kit till AVR, och börjat programera. När jag köpte grejorna så letade jag genom forumet på information om var man skulle börja. Det vanligaste svaret på din fråga verkar vara börja med assembler, för att lära sig prylarna från grunden. Men i mitt fall föll det på C, framförallt eftersom det verkade lite lättare att komma igång med.

Jag har all respekt för folk som använder assembler, men eftersom jag enbart har prylarna som fritidssysselsättning så är det viktiga för mig att jag har roligt. Kanske känner jag för att ge mig på ASM någon dag? får se...

Eftersom mina små projekt inte är så komplicerade så har jag inte stött på något jag vet är enklare/bättre att göra i ASM. Jag behöver kanske inte den extra prestandan..

Finns det något konkret som man som hobby-entusiast med mindre projekt inte fixar i C?

//Alexander
zymox
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 januari 2008, 16:18:40
Ort: Landskrona

Inlägg av zymox »

Nu är det väldigt länge sedan jag höll på så min info kanske inte riktigt korrekt men jag håller med dom andra om att du bör lära dig Assembler när det gäller PIC, (AVR har jag inte en aning om) men i övrigt så kan jag tilllägga att jag tycker assembler är ganska likt oavsett vilken processor man än väljer.
Iallafall när det gäller dom processorer som jag själv lekt lite med. (Z80,8080,8085,80286,80386, PIC)

Fördelen med PIC kretsarna tycker jag är att dom har allt i ett o samma skal samt få men väldigt användbara instruktioner.

Har man grunden och tankesättet med register, adresseringar, stacken och interrupter så har man vunnit mycket oavsett vilken processor man än väljer senare i livet.

Skulle för övrigt bli förvånad om inte detta gäller för AVR också igentligen.

Jo förresten,
Förr så var det iallafall nästan alltid så att assembler var det språk där du fick ut mest fart i programsnuttarna.
Om man använde ett högnivå språk så skulle det ju översättas till asm kod som någon annan funderat ut och det blir väl oftast en kompromiss när man skall kunna hantera olika funktioner i ett högnivåspråk som skall kunna kombineras i hopa till en färdig program kod.
Det är därför BASIC ex. är så långsamt. En massa rutiner med asm kod som utför BASIC komandona men klart lättare att lära sig då det nästan är i klar text med PRINT, GOTO, GOSUB, FOR, NEXT o allt vad där nu var....
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Det finns en del saker som bör göras i assembler, men det brukar finnas makron för detta, om det är avr-gcc du använder. Exempel på såna saker är inställningar för watchdog.

För övrigt är det inga problem att köra C rakt av när det gäller AVR, jag har iaf inte upplevt några. PIC är väl ganska mycket långsammare så det kanske motiverar att fortsätta med assembler.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> PIC är väl ganska mycket långsammare

Knappast "ganska mycket"...

> så är det viktiga för mig att jag har roligt.

Assembler är skitkul ! Det är så att säga mer "på riktigt"... :-)

Tycker jag, ska jag väl tillägga... :-)
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Inlägg av Scorpiion »

Tack för alla svar! =)
Skriv svar