Oj vad många svar! Kul!
En expander är nästan vad jag söker. Men expansionen blir för logaritmisk så de redan starka partierna förstärks jättemycket och de lite mer "medelstarka" nivåerna får knappt någon skillnad alls.
Det går att flytta tröskelvärdet så man utnyttjar expansionskurvan bättre, men då förstärks de starkare partierna så mycket att de går sönder totalt.
Kort sagt, en expander varierar inte förstärkningen enbart efter signalens styrka, utan även efter förhållandet mellan tröskelvärde och expansions-ratio, vilket märks mest på resultatet. Det hörs tydligt att man får en logaritmisk expansion.
Lånade en
bild från nätet för att visa ungefär hur expansionskurvan blir.
Bry er inte om siffrorna.
Det här schemat:
..ser lite otäckt ut pga dioden. Jag vill gärna få ut en oförstörd helvåg.
$tiff:
Frågan är om förstärkningen är "lagom exponentiell" och om man kanske behöver återkoppla (logaritmiskt?)
Hur gör man en återkoppling som fungerar logaritmiskt?
dar303:
"En vanlig VCA med expo-omvandlare eller en THAT/DBX2155?"
Hur gör man en expo-omvandlare?
Längst ner i inlägget står mitt grundproblem. Du kanske har en vanlig ljudteknik-lösning på det?

Jag har inte hittat något trick som fungerat, varken i datorn eller i något rack..
I fallen med $tiff och dar303's idéer så skulle jag behöva schema eller nånting att gå på. Vanligtvis vill man ju få en linjär förstärkning, så jag har inte reflekterat så mycket över andra sätt, förrän igår kväll.
edit:
Jag har några kretsar med samma funktioner som SA572. Ska testa vilket resultat jag får med den expandern.
Mitt grundproblem är att jag har en gitarr som ger lite för liten dynamik.
Det blir nästan samma nivå om man spelar normalt som om man spelar hårt.
Jag vill inte byta pickup'erna så därför vill jag lösa det genom att öka dynamiken när gitarrsignalen nått in i mixerbordet, genom att bygga det jag söker. En sådan burk skulle man kunna ha nytta av även i andra sammanhang.