Oscilloskop - var köpa ett skapligt digitalt?

Användarvisningsbild
speakman

Oscilloskop - var köpa ett skapligt digitalt?

Inlägg av speakman »

Var kan man köpa ett bra oscilloskop för en skaplig peng?
ELFA har ju en del, men deras påslag brukar ju vara fantasiaktigt emellanåt.

Finns det någon bra svensk återförsäljare av t.ex. Tektronix eller liknande av skaplig kvalité?

EDIT:
Kollat på Tektronix, Agilent Technologies och GW Instek på ELFA, och dom har rätt fina skop för ungefär samma pengar (kring 8500:-).

Några kommentarer kring dom?
peter555

Inlägg av peter555 »

Tektronix brukar vara ett säkert kort, även moderna Agilent. Undvik de digitala Agilentscopen från början av 90-talet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag köpte ett Tektronix-skåp från Elektronikbolaget. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner, men jag har för mig att deras priser (och urval) var bättre än Elfa, i alla fall för några år sedan.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det är till företaget jag ska köpa, så det är inga problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

peter555 skrev:Tektronix brukar vara ett säkert kort, även moderna Agilent. Undvik de digitala Agilentscopen från början av 90-talet.
Vad är det för galet med dom ..?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

hcb skrev:Jag köpte ett Tektronix-skåp från Elektronikbolaget. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner, men jag har för mig att deras priser (och urval) var bättre än Elfa, i alla fall för några år sedan.
Jag köpte min Tektronix-DMM privat ifrån dom utan problem.
peter555

Inlägg av peter555 »

Att mäta digitala signaler med dom gick an, men analoga var helt värdelöst eftersom upplösningen på skärmen var urusel.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

hcb skrev:deras priser (och urval) var bättre än Elfa
Urval vet jag inte, men *allas* priser är bättre än Elfas...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag kan öht inte se deras priser.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Oj, ursäkta, jag var litet otydlig.
Priset de gav i offerten var betydligt bättre än det Elfa gav. I och för sig tror jag vi fick universitetsrabatt, men det skadar ju aldrig att höra :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Elektronikbolaget Orbis, Elfa, Farnell och RS är de ställen jag har på min "ställen-att-köpa-tek-scope-från"-lista. Jag rekommenderar gärna den sista i listan.

De billigaste Tek-scopen duger till nybörjare, men undvik den gamla serien (utan B på slutet, många funktioner lyser med sin frånvaro) och hoppa helst direkt till 20xx-serien för att få färg på skärmen. Det är värt de extra tusenlapparna, åtminstone om du tänker använda flera kanaler ofta.

Oscilloskopen i denna serien är inte de bästa på marknaden, men de ger troligtvis mest vågform för pengen i denna prisklassen (i 10-20 kSEK)!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Talade just med EB Orbis och dom har samma priser som Elfa. Lika dant med RS. Har Elfa gått å blivit billiga?!
probe

Inlägg av probe »

Ja, på Oscilloskopen är det ungefär samma pris idag från ELFA. Instrumentcenter har också många bra pylar - värt att titta in på deras sida också.

Inget fel i gamla TDS2XX serien heller - litet minnesdjup, sv-skärm, men ananrs helt oki ävenom de inte är direkt snygga och inte har massa fancy funktioner.

Nya Agiletscopen är helt oki och jag ser ingen anledning att inte köpa dem om det visar sig vara lämpligt alternativ. Dock gillar jag Tek och Leroy bättre.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Funderat på begagnat?

Köp mitt reservoscilloskop - ett LeCroy 9354M, inte purfärskt men kostade runt 300kSEK 1995 och mäter mer och bättre än allt nytt under 50kSEK men har förståss ingen färgTFT utan har en monokrom CRT.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

tack, men nej tack :)
Skriv svar