Byta celler i Laptopbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frisk
Kontakt:

Byta celler i Laptopbatteri

Inlägg av Frisk »

La precis en beställnign från DealExtreme, där jag blandannat plockade med ett par Litium 18650-batterier, tänkte byta ut cellerna i mitt laptop-batteri då det varit helt dött senaste tiden.
Tänkte så klart skydds-kretsar m.m. satt i packet, sitter ett kretskort där med en sladd till varje +-pol, cellen i övrigt är seriekopplad.
Visst sitter laddövervakningen där? Så jag inte borde köpt övervakade batterier.

Sitter en liten PIC och lite transistorer å andra kretsar på kretskortet, som borde vara övervakningen, måste bara försäkra mig så jag inte eldar upp något.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du ska inte ha övervakade batterier. Tänk på att du antagligen måste nollställa registren som håller reda på batteriets status, det finns särskilda program för detta.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Någon aning om var man hittar dessa program? Krävs det att man är "hacker" för att kunna kör dom eller kommer dom med någon form av användargränssnitt? Sitter själv på ett par VAIO-batterier som jag skulle vilja prova att nolla... :roll:

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag labbade med detta för ett tag sedan, jag minns inte vilket program jag körde men det finns en del att välja på, tex.

http://www.newfreedownloads.com/Windows ... etter.html
agh39

Inlägg av agh39 »

Ultrafire och Trustfire är inte speciellt pålitliga.

DLG har jag inga uppgifter på.
DX kanske inte säljer så bra celler.

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... =ultrafire
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... =ultrafire

Anders
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

annan tråd. Kanske kan den vara intressant. allt fungerade bra sen när jag byggde ihop det, batterierna håller sig också väldigt svala både vid laddning och körning.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Bara en kort fråga. Hur får ni upp batteripacketen? Det batteriet jag har till min HP ser inte lätt ut att få upp utan att skada det.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Du måste skada det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skär med en brytkniv, men var försiktig. De brutar vara svetsade eller limmade. Plasten i botten på skåran som brukar gå runt packen är i allmänhet mycket tunn och lätt att skära.

Se bara upp så inget som skall bevaras blir skadat. Börja inte vid anslutningsblecken för där är det störst chans att kretskortet sitter och det skall ju aktas.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ett sätt som nästan alltid funkar är att först hugga tag i kortsidorna och sedan vrida allt vad du orkar, då brukar eventuella limningar släppa.
Skriv svar