Spänningskälla till servo-cnc
Spänningskälla till servo-cnc
Hej
Jag har börjat fundera över nätaggregatet till min Fräs/plasma
Jag har sett guider om PSU dimensionering för stegmotorer men jag har servo.
Jag har 3st Dunkermotoren 24v borst-DC med märkström 5A och startström 30A
Jag driver de med cncdrive.com Whale2 servo-kontroller med PWM max 90V 10A
3 motorer med max 10A skulle ju bli 30A. Men hur stort nätagg behöver jag? Vilken typ är bäst?
De alternativ jag funderat över:
- Använda en 24v bilbatteriladdare. Hur funkar det med laddningsregleringen?
- Köpa en 500VA ringkärna från Conrad, likrikta och haka på en konding jag har liggande modell Coca-Colaburk. 633kr +diodbrygga
- Köpa ett switchat agg 20A för 1600kr
- Köpa beg 10A 24v trafo, parallellkoppla eller göra ett agg till varje axel. Det blir lite hög spänning efter likriktning, men det kan jag ju dels styra med maxhastighet i programvara och motorerna brukar väl inte dö av lite övervarvning... (iofs ger redan 24vdc 6600mm/s matning...)
- Opraktiskt men lite kul (Saker jag har liggande): Koppla ihop en 24v lastbilsgenerator (70A) med en 3fas motor. Räcker det att sätta Colaburks-kondingen som ett batteri för att generatorns laddregulator ska funka?
(Priserna ovan är +moms)
Datablad för motorerna: http://www.dunkermotoren.de/data/techni ... pdf#page=1
Jag har börjat fundera över nätaggregatet till min Fräs/plasma
Jag har sett guider om PSU dimensionering för stegmotorer men jag har servo.
Jag har 3st Dunkermotoren 24v borst-DC med märkström 5A och startström 30A
Jag driver de med cncdrive.com Whale2 servo-kontroller med PWM max 90V 10A
3 motorer med max 10A skulle ju bli 30A. Men hur stort nätagg behöver jag? Vilken typ är bäst?
De alternativ jag funderat över:
- Använda en 24v bilbatteriladdare. Hur funkar det med laddningsregleringen?
- Köpa en 500VA ringkärna från Conrad, likrikta och haka på en konding jag har liggande modell Coca-Colaburk. 633kr +diodbrygga
- Köpa ett switchat agg 20A för 1600kr
- Köpa beg 10A 24v trafo, parallellkoppla eller göra ett agg till varje axel. Det blir lite hög spänning efter likriktning, men det kan jag ju dels styra med maxhastighet i programvara och motorerna brukar väl inte dö av lite övervarvning... (iofs ger redan 24vdc 6600mm/s matning...)
- Opraktiskt men lite kul (Saker jag har liggande): Koppla ihop en 24v lastbilsgenerator (70A) med en 3fas motor. Räcker det att sätta Colaburks-kondingen som ett batteri för att generatorns laddregulator ska funka?
(Priserna ovan är +moms)
Datablad för motorerna: http://www.dunkermotoren.de/data/techni ... pdf#page=1
Hej,
Dimensionera nätaggregatet så det klarar minst den ström dina tre motorer är specade till kontinuerligt, dvs 15A. En trafo tål kortvariga överbelastningar (som vid acceleration etc) utan problem och har du en hyffsat stor konding så hjälper den till också.
Jag hade gått på 500VA ringkärnan och skippat allt krångel - Enkelt, stabilt, beprövat och hyffsat billigt.
Lite övervarvning är nog inga större problem. Men om din nätdel lämnar 24V så kommer du inte att få ut riktigt 24V ur din servo-kontroller, räkna snarare med runt 20-22V.
Hur fungerar dina Whale2? Jag har beställt en Mammut för utvärdering/test men börjar tröttna lite nu. Överförde pengar den 2'a Januari men dom har forfarande inte skickat drivaren... Det har varit det ena problemet efter det andra så jag börjar tröttna rejält.
Dimensionera nätaggregatet så det klarar minst den ström dina tre motorer är specade till kontinuerligt, dvs 15A. En trafo tål kortvariga överbelastningar (som vid acceleration etc) utan problem och har du en hyffsat stor konding så hjälper den till också.
Jag hade gått på 500VA ringkärnan och skippat allt krångel - Enkelt, stabilt, beprövat och hyffsat billigt.
Lite övervarvning är nog inga större problem. Men om din nätdel lämnar 24V så kommer du inte att få ut riktigt 24V ur din servo-kontroller, räkna snarare med runt 20-22V.
Hur fungerar dina Whale2? Jag har beställt en Mammut för utvärdering/test men börjar tröttna lite nu. Överförde pengar den 2'a Januari men dom har forfarande inte skickat drivaren... Det har varit det ena problemet efter det andra så jag börjar tröttna rejält.
För mig funkade det utan problem. JAg skickade pengarna precis före jul, så det tog 1-2 veckor innan han hade besked från sin bank. Sedan skickade ha grejorna samma dag och jag hade dem 3 dagar senare.
Jag har bara kört en motor lös på bordet en liten stund.
Eftersom jag hade 5000ppr encoder och ingen mekanik som dämpade ville den självsvänga runt en eller två pulser. Gjorde ett litet stegsvarstest i servomjukvaran när jag hade monterat skruven och skruvat fast encodern och problemet verkade mycket mindre då.
Jag pratade med Baltazar på cncdrive om att lägga in en dödzon i regleringen för att enklare hantera högupplösta encodrar och han tyckte det lät bra och skulle titta på att lägga in det i nästa firmware, men han kunde ändå inte skicka en firmware uppgradering.
När motorn stog och självsvängde några pulser så stog den mot strömbegränsningen hela tiden och eftersom jag bara hade en 5A källa fick jag köra med låg strömbegränsning.
Jag har bara kört en motor lös på bordet en liten stund.
Eftersom jag hade 5000ppr encoder och ingen mekanik som dämpade ville den självsvänga runt en eller två pulser. Gjorde ett litet stegsvarstest i servomjukvaran när jag hade monterat skruven och skruvat fast encodern och problemet verkade mycket mindre då.
Jag pratade med Baltazar på cncdrive om att lägga in en dödzon i regleringen för att enklare hantera högupplösta encodrar och han tyckte det lät bra och skulle titta på att lägga in det i nästa firmware, men han kunde ändå inte skicka en firmware uppgradering.
När motorn stog och självsvängde några pulser så stog den mot strömbegränsningen hela tiden och eftersom jag bara hade en 5A källa fick jag köra med låg strömbegränsning.
OK, ska bli intressant att testa när/om den dyker upp. Jag har också rätt högupplöst encoder (3600 linjer) och dom hade aldrig testat med det så vi får se. Fungerar det annars så är ett byte av encodern inga problem.
10 januari: Bekräftade dom betalning, dom skulle skicka dagen efter.
15 januari: Inget skickat - problem upptäckt i hela serien om 100 enheter - komponter beställda från USA.
28 januari: Paketet med komponenter fast i deras tull...
11 februari: Testat och klart - skickar inom 1-2 dagar...
16 februari: Fortfarande inte hört något...
Han erbjud sig iofs att att skicka tillbaka pengarna den 15 januari men jag sa att jag kunde vänta så vi får se vad som händer...
10 januari: Bekräftade dom betalning, dom skulle skicka dagen efter.
15 januari: Inget skickat - problem upptäckt i hela serien om 100 enheter - komponter beställda från USA.
28 januari: Paketet med komponenter fast i deras tull...
11 februari: Testat och klart - skickar inom 1-2 dagar...
16 februari: Fortfarande inte hört något...
Han erbjud sig iofs att att skicka tillbaka pengarna den 15 januari men jag sa att jag kunde vänta så vi får se vad som händer...
jag kommer att köra mina 1gen whale på en gammal truckladdare som låg i skrotbingen på jobbet (likriktarbryggan var körd)
Jag hade inte riktigt samma bekymmer med leveransen.
Satte in pengar väntade 3dagar (har jag för mig) så kom "tracking" nummer på mailen där kunde jag se att Balazs lagt på paketet vid 12tiden och det var i sverige kl 18:00 samma dag!!!!
Sen tog det en j-v-a stund innan svenska posten visste vad dom skulle göra med paketet men det var ju inte balazs fel.
Har däremot intresse av en sw uppdatering gällande ökat/ställbart dödband, brände nästan en controller när jag provkörde med servo liggande på bordet körde då med 26volt har även provat med 80volt och då var servot nästan helt still.
Jag har lite udda upplösning 3250ppr men kommer att byta
Jag hade inte riktigt samma bekymmer med leveransen.
Satte in pengar väntade 3dagar (har jag för mig) så kom "tracking" nummer på mailen där kunde jag se att Balazs lagt på paketet vid 12tiden och det var i sverige kl 18:00 samma dag!!!!
Sen tog det en j-v-a stund innan svenska posten visste vad dom skulle göra med paketet men det var ju inte balazs fel.
Har däremot intresse av en sw uppdatering gällande ökat/ställbart dödband, brände nästan en controller när jag provkörde med servo liggande på bordet körde då med 26volt har även provat med 80volt och då var servot nästan helt still.
Jag har lite udda upplösning 3250ppr men kommer att byta
Jag har också problem med att fixa till en bra servonätdel, kör Sanyo-Denki 750W servo och Fluxeon VSD-A servokontroller.
För att allt ska vara topp behöver jag nog 160V 10A DC...lite halvjobbigt!
Just nu har jag testkört med två 48V 5A agg upptrimmade till 60V och körda i serie men 120V 5A gör att jag knappt kan starta servot innan strömbegränsningen smäller till.
Jag har funderat på att använda en stor 115-trafo, typ sån som driver stuprörsvärmare på hus, de är på 110 (115)V 10-20A och sen likriktare och konding.
Jag har fått tag på en motor till så man måste räkna in det också...jobbigt att det inte finns billiga servokontrollers som har vanlig 230V växel in och sen sköter allt internt!
För att allt ska vara topp behöver jag nog 160V 10A DC...lite halvjobbigt!
Just nu har jag testkört med två 48V 5A agg upptrimmade till 60V och körda i serie men 120V 5A gör att jag knappt kan starta servot innan strömbegränsningen smäller till.
Jag har funderat på att använda en stor 115-trafo, typ sån som driver stuprörsvärmare på hus, de är på 110 (115)V 10-20A och sen likriktare och konding.
Jag har fått tag på en motor till så man måste räkna in det också...jobbigt att det inte finns billiga servokontrollers som har vanlig 230V växel in och sen sköter allt internt!
Nya frågor på samma spår
Jag råkade hitta en trefas trafo (med likriktare) på 20A så den får det bli.
Men nu funderar jag på om jag kan köra allt 24v på denna trafon eller om det är bättre att stoppa in en liten switchad stabil spänningskälla för att mata resten i elskåpet. Dvs elektroniken i drivarna, några induktiva ändlägesbrytare och några relän.
Dessutom funderade jag lite kring jordningen. Vad är fördelarna nackdelarna med att koppla minuspolen på trafon till chassie/skyddsjord?
Men nu funderar jag på om jag kan köra allt 24v på denna trafon eller om det är bättre att stoppa in en liten switchad stabil spänningskälla för att mata resten i elskåpet. Dvs elektroniken i drivarna, några induktiva ändlägesbrytare och några relän.
Dessutom funderade jag lite kring jordningen. Vad är fördelarna nackdelarna med att koppla minuspolen på trafon till chassie/skyddsjord?
Jag hade helt klart delat på matningen så att du har ett separat spänningsaggregat till manöverkrets etc. Vid nödstopp bryter du primärsidan på den stora trafon och kopplar in ett urladdningsmotstånd över kondingen så att den tömms fort.
Angående jordning av "minus-polen" så har jag aldrig gjort det - någonsin. Men det kommer upp för diskussion på Geckodrives forum ibland och en del hävdar att man ska göra det. Jag vet faktiskt inte vilket....
Har du lyckats ställa in din Whale2 riktigt? Jag får inte till det alls med min Mammut och har mer eller mindre gett upp...
Angående jordning av "minus-polen" så har jag aldrig gjort det - någonsin. Men det kommer upp för diskussion på Geckodrives forum ibland och en del hävdar att man ska göra det. Jag vet faktiskt inte vilket....
Har du lyckats ställa in din Whale2 riktigt? Jag får inte till det alls med min Mammut och har mer eller mindre gett upp...
Jag har inte hunnit labba mer med drivarna än. Först ville jag ha rätt mekanik monterad och då ville jag inte labba utan ändlägesbrytare. Nu känns det lika bra att få in det i skåpet riktigt och inte lägga jobb på temporära inkoplingar.
Ang. jordningen så brukar jag jorda minus när jag bygger apparatskåp i vanliga fall (industristyrskåp) mest för att det är så enkelt vid felsökning att kunna mäta mot maskinstativ och att det blir bättre om någon kommer och kopplar in signaler från ett annat skåp.
Men här är ju lite andra störningskällor och högre strömmar än vad jag brukar syssla med.
Nödstopp och ändlägesbrytare låter jag bryta sekundärsidan, för att få omeddelbart stopp utan att lita på ett urladdningsmotstånd. (det sitter iofs något litet på likriktaren). Varför bryta på primärsidan?? En kontaktor för 3kW motordrift (25A res) med en drive på varje fas ska väl inte kunna ha något problem att hantera sekundärströmmarna?
Ang. jordningen så brukar jag jorda minus när jag bygger apparatskåp i vanliga fall (industristyrskåp) mest för att det är så enkelt vid felsökning att kunna mäta mot maskinstativ och att det blir bättre om någon kommer och kopplar in signaler från ett annat skåp.
Men här är ju lite andra störningskällor och högre strömmar än vad jag brukar syssla med.
Nödstopp och ändlägesbrytare låter jag bryta sekundärsidan, för att få omeddelbart stopp utan att lita på ett urladdningsmotstånd. (det sitter iofs något litet på likriktaren). Varför bryta på primärsidan?? En kontaktor för 3kW motordrift (25A res) med en drive på varje fas ska väl inte kunna ha något problem att hantera sekundärströmmarna?
Om du skall bryta på sekundären så gör det mellan likritaren och kondingen. Det är inte bra att bryta mellan kondingen och servot. Om du till exempel nödstoppar och bryter upp förbindelsen mellan kondingen och servot så har den regenererade effekten ingen stans att ta vägen och det finns risk att drivsteget går sönder pga överspänning.
Om du har en kontaktor så bryt primären, och använd en normalt sluten hjälpkontakt (eller separat relä) för att switcha in låg-ohmigt motstånd som laddar ur kondingarna snabbt, typ 0.5 sekund eller så. Sen kan du alltid använda ytterligare en hjälpkontakt till Disable på servot till exempel.
Att koppla in ett motstånd tvärs över lindningen på motorn kan också vara en idé men det beror lite på hur stor motor/maskin du har. Det bör dessutom vara lite tidsfördröjt så att servot helt säkert är avstängt innan inkoppling. (Servot mår nog inte så bra av en rent resistiv last)
Jag skissar också på min nätdel just nu. Jag är lite nojjig på den här maskinen för det är så pass kraftiga grejer så jag kommer att ha dubbla kontaktorer och ett riktigt nödstoppsrelä för övervakning.
Om du har en kontaktor så bryt primären, och använd en normalt sluten hjälpkontakt (eller separat relä) för att switcha in låg-ohmigt motstånd som laddar ur kondingarna snabbt, typ 0.5 sekund eller så. Sen kan du alltid använda ytterligare en hjälpkontakt till Disable på servot till exempel.
Att koppla in ett motstånd tvärs över lindningen på motorn kan också vara en idé men det beror lite på hur stor motor/maskin du har. Det bör dessutom vara lite tidsfördröjt så att servot helt säkert är avstängt innan inkoppling. (Servot mår nog inte så bra av en rent resistiv last)
Jag skissar också på min nätdel just nu. Jag är lite nojjig på den här maskinen för det är så pass kraftiga grejer så jag kommer att ha dubbla kontaktorer och ett riktigt nödstoppsrelä för övervakning.
Ja, om du menar att sätta kontaktorn mellan kondensatorbanken och drivsteget så är det samma princip - inte så bra alltså. Det samma gäller om man har säkringar här. Då skall man helst sätta en diod tvärs över säkringen så att ström kan flyta från drivsteget till kondingen.
Med ett stegmotor system så är det lite enklare att utforma nödstopskretsen. Det är ju ytterst osannolikt att en stegmotor skulle skena pga ett trasigt drivsteg. Så en lösning är att ta ett relä/kontaktor och koppla bort primären på trafon. Om drivsteget har optokopplare så bryt även upp den gemensamma matningen (+5V eller GND oftast) till dom så att stegpulserna inte "går igenom".
I ett servosystem så är det ju lite annorlunda eftersom ett hårdvarufel i ett drivsteg utan vidare kan få motorn att skena och då gäller det att få stopp på eländet så fort som möjligt...
Med ett stegmotor system så är det lite enklare att utforma nödstopskretsen. Det är ju ytterst osannolikt att en stegmotor skulle skena pga ett trasigt drivsteg. Så en lösning är att ta ett relä/kontaktor och koppla bort primären på trafon. Om drivsteget har optokopplare så bryt även upp den gemensamma matningen (+5V eller GND oftast) till dom så att stegpulserna inte "går igenom".
I ett servosystem så är det ju lite annorlunda eftersom ett hårdvarufel i ett drivsteg utan vidare kan få motorn att skena och då gäller det att få stopp på eländet så fort som möjligt...