Kattskrämma

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Kattskrämma

Inlägg av HåkanO »

Bakgrund se kattskrämma under köp/sälj
Eftersom mina kattskrämmor ska vara lyxmodell ska jag ha en räknare som räknar antal skrämda katter. Vad tror ni om det här?
Ska batteridrivas så vad kan två 4026:or dra när inte displayen är inkopplad?
Bild

Tänkte också ha några 555 kretsar för att generera de höga tonerna. Sinusvågor ska väl inte behövas för att skrämma en katt.

Tänkte ha en justerbar lägstafrekvens (16-21 khz typ) och en justerbar högstafrkvens (19-24 khz typ) och en justerbar hastighet på växlingen mellan dem. Här skulle jag behöva er hjälp med en lämplig koppling.

Hälsningar Håkan Olsson
xobx

Inlägg av xobx »

Vrf skulle man vilja skrämma bort katter :cry:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kattpiss luktar skunk. :roll: Ej särskilt rumsrena i sandlådan.
Annars gillar jag katter.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jag gillar också katter :) . Gillar alla djur. Men inte till att äta. Djur är också människor.....

Därför vill jag skrämma bort den mängd katter som promenerar över våran gård och sitter på våran altan där jag ska ha våran kanin att springa lös i sommar. Är rädd att jag skulle bli köttätare igen med en(1) specialitet om katterna skulle käka upp kaninen..... :(

men vad tror ni om kopplingen. Ska förstås ha avkopplingskondingar och annat krafs. Vad kan den dra i tomgång......

Håkan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du behöver inte vara orolig för tomgångsförbrukningen. Ta en cmos 555 även om den inte går så ofta. Display och ton tar så mycket att det är vad som äter upp batteriet. Saknar resistorer till segmenten, men det är kanske annat krafs eller så har 4026 strömbegränsning. Har ej granskat ritningen i övrigt.
Trodde att katter och kaniner inte brydde sig om varandra. Kattkött är framförallt inte att rekommendera. :wink:
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Det ska visst vara intern strömbegränsning till 4mA/seg. Kollade med de 7-segment jag har och det verkar funka. Går att avläsa om det inte är altför ljust. Simuleringen med kretsen verkar också funka. Frågan är hur jag kopplar om mellan de två frekvensinställd 555:orna. Tror jag har det :)

en tredje 555:a med växlingsfrekvensen får när den går hög genom en npn trissa ge matning till den ena och när den går låg genom en pnp matning till den andra sen kopplar jag utgångarna via varsitt motstånd till ingången på förstärkaren.

Förstärkaren blir en TDA2030 kopplad till en diskantskrika

kopplas så här. Bortse från 4093:an

Bild

Får väl egentligen inte lägga ut en ritning från AoE. Tidningen heter ju Elektor nu och kommer ut varje månad igen. Med den lilla reklamsnutten kanske jag får strafflindring :lol:

Håkan
Skriv svar