Jojje kanske får konkurrens, enkla Geckodrives för 29$ på

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Jojje kanske får konkurrens, enkla Geckodrives för 29$ på

Inlägg av dar303 »

Cheap drives?

--------------------------------------------------------------------------------

Hi,

I'm interested to know what your thoughts are if Geckodrive should
produce an inexpensive, board-level drive. Target specs are:

1) 3A per phase, 50VDC max. Discrete all n-channel MOSFETs.
2) 10 microsteps per step, CPLD design.
3) No midband resonance compensation, no morphing.
4) No trimpot crossover adjust.
5) Audibly silent design (not a chopper, same PWM as a G203V).
6) No plate, no can, no nice connectors. Just a board and header.
7) No opto-isolator.
8) No heatsinking needed. Everything is surface-mount.
9) No protection circuitry.
10) Target price: $29 single quantity.

This proposed drive would be a derivative of the G203V stripped of all expensive items and many features in order to fit it into a $0.99 CPLD. It would still be a dual all n-channel full-bridge design using 20A rated discrete MOSFETs. Not a fragile monolithic IC design.

The idea is to make a bottom-price yet quality and rugged step motor drive. The "bang for the buck" equation works out to:

3A times 50VDC divided by $29 equals 5.17 as the value number. Try this equation on other drives. The bigger the number, the better the value.

Mariss

läs hela tråden här:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=51083
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Knappast något som konkurerar med jojjes kort. Jojjes kort är "kompletta" i den mening att den har tre kanaler och parallellporten klar. Dessutom blir priset med frakt från amerikat om och isåfall marginellt billigare.

De nya "geckosarna" är inte så mycket kraftigare än Allegrokretsen som jojje har.

Jag skulle nog hellre betala tre gånger mer och få en "riktig" gecko med morfning och hela baletten.
H.O

Inlägg av H.O »

Njae, vad jag förstår kommer dom kunna köpas ihop med ett moderkort och kapsling. Moderkortet har följande:

Kod: Markera allt

1) Optoisolated Step and Direction inputs for all 4 axis.
2) Female DB-9 connectors (5A rated) for motor outputs.
3) Current Set resistor placed on male DB-9 motor cable.
4) Short-circuit, over-voltage, over-temp, reverse polarity protection on MoBo.
5) Optoisolated parallel port general purpose I/O (pins 1, 10 - 17).
6) DB-25 connector for parallel port.
7) Screw-type terminal block for general purpose I/O and motor DC power supply.
8) Fault on one axis stops all other axis.
9) Fault notification back to parallel port.
10) Aluminum enclosure heatsinks the drives, keeps contaminants out.
11) Small. Small is cheap, small looks nice.
Och sedan har listan på själva drivern uppdaterats lite:

Kod: Markera allt

The list has changed a little bit:

1) Midband resonance compensation is now included.
2) A trimpot for low-speed smoothness is included.
3) The MOSFEts can be heatsinked now.
4) And get this! There is a genuine green LED power indicator included:-)

Mariss
och hela paktet ser ut så här:
Bild

Men dom finns ännu inte i verkligheten (2008-02-14). Vad jag förstår så är protyper på gång - sen får vi se.

EDIT: Tog bort länk till tråd då det redan fanns i första inlägget.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ahaaaa!

Now we talking. 29x3 $ för allt detta? Då är det ett bra paket.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

nja, 29x3 + kostnaden för moderkort + kostnaden för hölje.

Så det lär väl sluta över 120$ iaf, men det är fortfarande inte mkt mer än en enda G203V...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, jag har följt med i den tråden från början, men det kommer nog inte bli billigt komplett. Men för tre lösa kort blir det ca $29 per styck + alla normala avgifter. Det blir min $116 (4st) + BOK + låda +++
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jojje skrev: " Det blir min $116 (4st) + BOK + låda +++"

Menar du min, som ett pronomen eller min som förkortning på minst, minium...

Vad menar du med detta? Utveckla det lite.

Edith: När kommer du börja sälja dina kort på din sida? Kommer du sälja färdiglödda, funktionstestade lösningar?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är ganska säker på att Jojje menar att det lägsta pris den nya Geckon rimligtvis kan landa på är 116 dollar men troligtvis mer eftersom det är summan av 4 stycken lösa drivare...

/Peter
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag menade minimum $116 (29x4).
Hade jag menat "min" som ett pronomen på min, hade meningsuppbyggnaden varit helt tokig, så det hoppas jag inte du trodde att det var.

Det senaste priset jag såg i tråden var "under" $300 för hela klabbet. Sen tillkommer väl lite frakter, tullar å momser ol.
Läs gärna själv, så ser du också hur han räknar ut hur många som varje "gubbe" kan tillverka per vecka, utan att dom behöver betala övertid. (80 timmar/vecka. Jag får övertidsersättning från första timmen. :D )

Jag har gjort ett prototypkort, och det funkade bra. Nu har jag vänt på småkorten 90 grader och flyttat på några andra saker. Så (troligtvis) nästa vecka blir det test av det slutliga kortet. Sen ska det väl inte ta så lång tid att få fram korten.

Dom blir antingen som nu, med alla ytmonterade komponenter färdiglödda och hålmonterade i en påse. Eller helt färdiga å testade.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ämnesraden var ju inte helt allvarlig, hoppas ni förstod det!
Jag köper gärna Jojjes grejer om det passar min applikation för att stödja en annan elektronikforumist och för möjligheten till enkel support och hjälp!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, då blir man en av dom första ägarna av tre små Geckodrivare då. :happy:

Tävlingar är alltid roliga, speciellt när det går så här bra.

8)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Grattis Jojje!

Bra räknat eller gissade du?

Nu har jag läst igenom hela den tråden, det generar vissa frågor dock.

Handlöder dom det hålmonterade eller använder dom selektivlödning, jag hittade inte vilket i texten?

Jag anser fortfarande att dom bockar pinnarna på MOS-fetarna orimligt hårt, men det verkar ju funka ändå...

Schema och layout på AutoCad, uppenbarligen vet han vad han gör men det verkar rätt korkat, funkar det verkligen? Någon mera som kör så, vore kul att ställa några frågor.

Jag undrar lite över hans viahål, har han så reducerade padar till 0603´orna att han får in en via mellan padarna eller använder han sig av "via in pad"?
Är det någon här som har erfarenhet av "via in pad", vilka storlekar skall man använda? Påverkar det pastaplåttjockleken eller använder man så litet viahål att tennet inte kapilärsugs?

Är deras prylar ROHS godkända överhuvud taget?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar. Inte bara gissning, jag tänkte lite logiskt också.
Eftersom en snubbe kom fram till 117, och Marcus tyckte synd på honom eftersom han var så nära, så tog jag för givet att han missat en eller två, inte räknat för många. Eftersom 119 redan var "upptaget" av två gissare, så tog jag 118 som bara fanns en gång förut.
Det gick hem, och jag får tre små drivare. :lol:

Det med att använda AutoCAD har jag också gjort helt tills bara nåt år sen. Största orsaken var att i ACAD kan man göra precis som man själv vill och tycker. Inte vad nån annan putte har satt som begränsning. Nackdelen är ju att man måste göra allt själv. Man får inte det minsta hjälp med att se så layouten är lika som schemat. Nuförtiden använder jag DipTrace, men jag längtar faktiskt tillbaka många gånger när programmet försöker styra för mycket. :D

Resten har jag inte en annnnning om, men jag får väl titta när jag fått dom i huset om jag ser nåt av det du undrar över. :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fick mina första tre Mini-G's idag. Dom var faktiskt mini. :lol:
Faktiskt mindre än mina egna kort.

Ska få en till, helt gratis, om några dagar pga att den rev. jag fick kommer aldrig att säljas och jag "behöver" fyra likadana till min nya stora fräs.
Snacka om service. :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har priset spikats än eller blir det inte klart förrän dom finns till försäljning? Deras "flyer" (affisch) säger $31 för själva drivern (behövs 3-4 st.) och sen tillkommer ett BoB...

Mini-G kommer enligt tråden att finnas tillgängliga runt 2 juni. Väntar med spänning 8) Appropå spänning så lär jag kolla vad min Terco drar runt på för spänning, Mini-G:na kanske inte mäktar med den klumpen :lol:

/PeterH
Skriv svar