mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Fick tag i bättre slang för spånsug. Tyst slang. :) Munstyckena är gjorda av 20mm elinstallationsrör och fungerar ganska bra. Slangen är lite gummiaktig och munstycken kan riktas och justeras utan att behöva lossa några skruvar. Provade fräsa ut en liten trälåda i en granplanka. Besvärlig ådring i gran. Det krävs nogrannt planerande för att få skären i rätt ordning så det inte lossnar delar eller blir lurviga kanter. Lyckades inte helt. Hade tänkt fixa ett snyggt lock med gångjärn men det skippar jag nu eftersom undre delen inte blev perfekt.

Även om spånsugen fångar upp det mesta av spånet yr det nog omkring en del på golvet. Efter några veckors körning är jag nog säker på att det kommer att ligga ett 5 mm spånlager på allt här i rummet. :) Det blir nog att bygga en box. Det skulle motverka hörselskador också.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt!
Testa att ta några spillbitar tjock eksiva som du säkert kan få gratis från din lokala bygg/köksbutik så slipper du flisorna!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det fanns ju neonfärgade flexslangar att köpa i leksaksbutikerna under 80-talet. Man svingade dem runt runt i olika hastigheter för att få ett luftflöde inne i slangen så det visslade i olika frekvenser. Det trodde jag var ett allmänt känt faktum att det blir så. :D
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

I avseende bordmatning så kan du köra långt snabbare än så. Ordentligt varvtal och en treskärig solid HM pinne så borde kan du köra så fort hårdvaran hinner med och står kvar på plats.

Med dagens nya high feed fräsar så kör vi 8000mm/min (133mm/sek) i bordmatning på en 100mm ändplanfräs och 2mm skärdjup i Weldox 900 (900N/mm2). I härdad 2541 så fegar vi på halva matningen.

Trä och då särskilt MDF erbjuder just inget motstånd. Det som kan hända om man matar för fort på låga varvtal är att det flisar ur.

Så här fräser man stål idag med pinnfräsar

Och var det för långsamt så kör man så här i aluminium

En tredjedel in på filmen så finns det lite skoj alufräsning o lite gjutjärn på slutet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för slang du använder?
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

Det ser ut som utsugsslang som vi har på jobbet(svetsning)
Om det är det finns den från typ 25-60mm
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

På kvittot står det "EOLO 20 MM GRÅ PVC SUGSLANG". Den ser nog ut som nån av slangarna som jag såg på www.hydroscand.se Nästa grovlek som fanns på lager var 32mm. Slangen används som ventilationsslang och är inte tänkt för spånsug. Försäljaren var osäker om den skulle hålla för slitaget. Jag tror inte att jag lyckas slita ner dessa slangar med mitt körande dock.

Micke_71: Vad kan jag säga annat än JÖSSES när jag ser på filmerna. Skall testa hur snabb min maskin egentligen är.

dar303: Ek? Är det inte bok du menar? Jag besökte ett nickeri och vi rotade igenom lite ädelträbitar. Skyltarna jag fräst tidigare var i bok, och snickaren (snickarinnan kanske för det var en hon) rekommenderade också bok för träsnideri. Jag tror det var ek som hon inte rekommenderade. Tydliga årdor och spricker lätt, men det är kanske annorlunda om man snider med kniv och stämjärn.

MadModder: Där har jag nog missat nåt i leksaksväg. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Bok är nog ännu bättre men efter som ek är ett populärt träslag och används mycket i kök så är det lätt att få tag på, jag har hämtat lite spillbitar då och då.Jag har bara fräst manuellt men det gick bra.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Micke_71skrev "En tredjedel in på filmen så finns det lite skoj alufräsning o lite gjutjärn på slutet.
"

Grafit.... inte gjutjärn.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

En liten updatering. Har fräst lite mera med högre farter men noterade att z inte alls löper bra. x/y hänger bra med vid 60 mm/s men z började tappa steg och kan endast köras tillförlitligt kring 20-30 mm/s verkar det som. Jag känner tydliga hack när jag snurrar z uppåt för hand. Så nu blir det nog att på allvar öppna hela z grejen; isär med linjärlagren och kulmuttern. I samma veva skall jag höja upp (eller sänka ner, hur man nu vill se på det) z-axeln med en längre z platta, syns på bilden nere. Det är samma Iselprofil men 60 mm längre än originalet. Hela z paketet kan då flyttas upp ett pinnhål (50 mm) med större frigång och bibehållet arbetsområde. Profilen buktar lite och jag kommer att planfräsa den. Ändarna är inte helt raka heller så de skall jag räta upp också.

Köpte en airbrush & tryckregulator från Biltema för dimkylning. Den klenare slangen + kran och koppling är en droppslang. Norpade med mig alla engångsslangar (syre, dropp, etc.) från sjukhuset efter frugans senaste förlossning (kejsarsnitt). :) Bra kvalitet på de slangarna. Allt är inte färdigt ännu. Jag skulle gärna höra tips angående dimkylning från de som använt sådan.

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för flexibel arm som dimkylningen sitter på?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ser ut att komma från en lamparmatur. Det sitter tre liknande, fast kortare, på min badrumslampa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo, ser ut som den som sitter på gamla kartlampor för bil, men jag tänkte att dom brukar inte hålla formen så bra under större mängder vibrationer, så att jag undrade om han kanske hade fått tag på någon bättre vara...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag har för mig att det kallas 'Svanhals'
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jo det är från en liten vägglampa/läslampa. Hitta den på loppis för nåt år sen. Den är ganska styv och jag tror den kommer att hålla formen men har inte testat ännu. Diametern är 11mm och längden 45 cm.
Skriv svar