En fråga om hFe och transistorer?
En fråga om hFe och transistorer?
Om jag tittar i Elfa katalogen på bc559c och ser hFE 420/800. Vad betyder det och hur använder man det?
Kan nån hjälpa mig hur man ska räkna på transistorer. Om jag har en spänning på 18v över Kollektor emittern.
Hur ska jag tänka?
Kan nån hjälpa mig hur man ska räkna på transistorer. Om jag har en spänning på 18v över Kollektor emittern.
Hur ska jag tänka?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En bipolär transistor är strömstyrd.
hFE är förstärkningen, och är ett mått på hur många gånger mer ström transistorn släpper genom kollektor-emitter jämfört med strömmen in genom bas-emitter. Jag har för mig att i 420/800 betyder att vid max ström så är hFE 420, och vid låga strömmar upp mot 800.
Om du ska köra 100mA genom transisotrn, och du räknar på 420 i hFE, så behöver du minst 100mA/420=238µA genom basen för att du ska kunna få dra 100mA genom transistorn.
Det är normalt 0,7V spänningsfall över bas-emitter. Ta din styrspänning som du ska peta in i basen, subtrahera 0,7 från den, och dela med den tidigare framräknade basströmmen, så får du ett lämpligt motstånd. Man kan ofta utan problem halvera det värdet, så är men 110% säker på att transistorn bottnar (öppnar helt och fullt).
hFE är förstärkningen, och är ett mått på hur många gånger mer ström transistorn släpper genom kollektor-emitter jämfört med strömmen in genom bas-emitter. Jag har för mig att i 420/800 betyder att vid max ström så är hFE 420, och vid låga strömmar upp mot 800.
Om du ska köra 100mA genom transisotrn, och du räknar på 420 i hFE, så behöver du minst 100mA/420=238µA genom basen för att du ska kunna få dra 100mA genom transistorn.
Det är normalt 0,7V spänningsfall över bas-emitter. Ta din styrspänning som du ska peta in i basen, subtrahera 0,7 från den, och dela med den tidigare framräknade basströmmen, så får du ett lämpligt motstånd. Man kan ofta utan problem halvera det värdet, så är men 110% säker på att transistorn bottnar (öppnar helt och fullt).
Switchar du eller skall trissan strömbegränsa? Vill du ha en strömgenerator så får koppla trissan lite annorlunda - går inte lägga sig mitt på arbetspunkten med en hFE framräknad då detta kommer att ge rätt stora variatoiner på grund av transistorer är individer... Men switchar du bara (så att lasten begränsar strömmen) så är det rätt okritiskt. Jag hade säkert valt 10k för att vara övertydligt, men 60k kommer också att fungera minst lika bra.
Oki, när man använder transistorer som förstärkare så får man tänka lite annorlund, men inte så svårt egentligen. Sök och läs om GE-steg, GB-steg och GC-steg så får du grundkoplingarna.
En grund som man ofta använder vid adioförstärkare är återkoppling för att hålla förstärkningen jämn trots varierande hFE samt för att minska distortionen. Finns ungefär hur mycket som helt på nätet att läsa om detta, och kul att labba med, men kräver nästan en enkel signalgenerator och ett oscilloscop för att vara roligt.
En grund som man ofta använder vid adioförstärkare är återkoppling för att hålla förstärkningen jämn trots varierande hFE samt för att minska distortionen. Finns ungefär hur mycket som helt på nätet att läsa om detta, och kul att labba med, men kräver nästan en enkel signalgenerator och ett oscilloscop för att vara roligt.
jeja2000 skrev:Tackar!!!
Om jag har fattat det rätt betyder det att om jag vill ha 50mA genom kollektor-emitter behöver jag då 50ma/800=62,5mikroAmpere genom basen?
om jag har styrspänning 5V blir det 4,3V
4,3/0,0000625A=68,8kΩ kanske då är lämpligt med omkring 35kΩ
Verkar rimligt, jag brukar jag använda en 47K som basmotstånd för simpel drivning av relä/led mha BC548C, ibland går jag ned till 22k om jag vet att det är lite tyngre relä i andra ändan, tycker det är lite lyxigt med 10 kOhm...
Dock skall trissan kunna stänga väldigt snabbt så skall man inte botta trissan för hårt med onödigt mycket basström.
Med restriktiv basmatning (47k) så får man också en strömbergränsande effekt på tex. open kollektorutgångar med 35-80 mA maxström även om man råkar kopplar rak på med 5 volt matning på dess ingång och utgången är aktiv - man spar rök och trissabyten på det sättet vid labbning
---
Att använda trissan som strömgenerator kan vara intressant om man vill injecera signal i ett system som man inte vill påverka impedansen för mycket som tex. resonanskretsar, mata signal på telefonlinjer mm.
Titta på strömspeglar om du vill förkovra dig vidare om detta - det är massor av sådana i tex. en OP-amp
---
Det står ju tydligt i databladet för BC559C att hFE min är 420 och hFE max är 800. Detta är spridningen mellan olika transistorexemplar. Och gäller vid 2 mA genom transistorn och 5 V mellan kollektor och emitter. Skall transistorn bottna väl, rekommenderas en basström som är 1/20-del av kollektorströmmen.
Man brukar aldrig bygga förstärkarkretsar som fungerar på det sättet. Blir alldeles för ostadigt med olika exemplar av olika transistorer eller när temperaturen ändras.
Kolla här för ett exempel på vad man gör:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ce.html#c2
Kolla här för ett exempel på vad man gör:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ce.html#c2