Trimma bilgenerator
Trimma bilgenerator
I min projektbil har jag en 35 amperes generator från en mindre japansk bil. Tyvärr orkar inte denna generator med när bränslepumparna och diverse andra förbrukare går hårt. Finns det något sätt att öka strömmen som generatorn kan lämna? Om det endast är lindningarnas tjocklek som begränsar så borde man kunna ta lite på marginalerna. Fast jag antar att det är fler saker som begränsar t.ex. mängden järn i rotor och stator.
Att byta generator vill jag helst undvika eftersom det är mycket ont om plats i motorrummet.
Att byta generator vill jag helst undvika eftersom det är mycket ont om plats i motorrummet.
Det finns högeffektgeneratorar att köpa som inte är speciellt stora, just till sånt.
Men det är en anledning till att generatorer som ger mer effekt är större så du kan nog klämma ut lite mer men inget som ger mängder. Största problemet är nog magnetfältets styrka, för att fixa det måste du ha lindad om rotorn eller bygga en extern laddningsregulator som klarar av att skicka in högre spänning i den, kanske uppåt 18-20V. Jag har dock ingen aning om den tål detta (värme) och om det ger så mycket mer effekt ut heller men kan du testa kan det ju vara en lösning.
Men det är en anledning till att generatorer som ger mer effekt är större så du kan nog klämma ut lite mer men inget som ger mängder. Största problemet är nog magnetfältets styrka, för att fixa det måste du ha lindad om rotorn eller bygga en extern laddningsregulator som klarar av att skicka in högre spänning i den, kanske uppåt 18-20V. Jag har dock ingen aning om den tål detta (värme) och om det ger så mycket mer effekt ut heller men kan du testa kan det ju vara en lösning.
De största förbrukarna är:
Huvudpumpar ca 2*10A
Förpump ca 3A
Kylfläkt ca 10A
Halvljus 2*50W ca 8A
Motorstyrning ca 5A
Sen tillkommer ju flera mindre förbrukare som bakljus, instrumentering osv.
Om jag skulle linda om rotorlindningen skall det i så fall vara en med grövre tråd för att få högre ström igenom? Jag antar att antalet lindningsvarv måste vara samma som tidigare eller helst fler för att få kraftigare magnetfält. Lär inte bli lätt att lyckas med detta.
Om jag skall öka spänningen till rotorn antar jag att det krävs någon form av stepup-regulator som klarar att leverera runt 5A. Inte heller helt lätt att fixa.
Tror jag får forska lite i de olika alternativen och se vad som är genomförbart.
Tack för snabba svar.
/John
Huvudpumpar ca 2*10A
Förpump ca 3A
Kylfläkt ca 10A
Halvljus 2*50W ca 8A
Motorstyrning ca 5A
Sen tillkommer ju flera mindre förbrukare som bakljus, instrumentering osv.
Om jag skulle linda om rotorlindningen skall det i så fall vara en med grövre tråd för att få högre ström igenom? Jag antar att antalet lindningsvarv måste vara samma som tidigare eller helst fler för att få kraftigare magnetfält. Lär inte bli lätt att lyckas med detta.
Om jag skall öka spänningen till rotorn antar jag att det krävs någon form av stepup-regulator som klarar att leverera runt 5A. Inte heller helt lätt att fixa.
Tror jag får forska lite i de olika alternativen och se vad som är genomförbart.
Tack för snabba svar.
/John
Hur liten är egentligen generatorn?
Måste ju vara enklast att ta en generator som ger mer... än att börja bygga en egen...
Aldrig för att jag faktistk mätt den fysiska storleken på generatorer, men tex volvos olika stora generatorer effektmässigt, tycker jag alla varit ungefär lika stora.
Inte fasiken är 24V/50A generatorn som sitter i lastbilen dubbelt så stor som den som sitter i valpen... fast det kan ju vara så att propotionerna lurar mig... JAg skulle åkt till en "skruva själv bilskrot" och rotat efter något lämpligt!
Måste ju vara enklast att ta en generator som ger mer... än att börja bygga en egen...
Aldrig för att jag faktistk mätt den fysiska storleken på generatorer, men tex volvos olika stora generatorer effektmässigt, tycker jag alla varit ungefär lika stora.
Inte fasiken är 24V/50A generatorn som sitter i lastbilen dubbelt så stor som den som sitter i valpen... fast det kan ju vara så att propotionerna lurar mig... JAg skulle åkt till en "skruva själv bilskrot" och rotat efter något lämpligt!
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Har just mekat med en generator till VW golf -91 den är på 90A och mindre än en Volvo 35A generator.
Sedan så var jag lite undrande varför det satt en så stor generator i en sån liten bil, men efter att tångamperemetern åkt fram så konstaterade jag att den drog 52A på tomgång med lyset avslaget.
Hur FAN kan man förbruka så mycket ström till att bara driva bränslesystem och motorn???
Sedan så var jag lite undrande varför det satt en så stor generator i en sån liten bil, men efter att tångamperemetern åkt fram så konstaterade jag att den drog 52A på tomgång med lyset avslaget.
Hur FAN kan man förbruka så mycket ström till att bara driva bränslesystem och motorn???
Att bara skapa trycket så behövs det inte så mycket effekt - att skapa både högt tryck och stort flöde är däremot annan sak
Om du har 2 pumpar * 10 amperer så pratar vi om ~250 Watt bara där - och samband med bensin... - antingen är det väldigt cirkulerande system eller så har du en inbyggd potentiell bensintändare där...
Med andra ord, drar den strömmen hela tiden eller är det bara toppvärde som inträffar då och då??.
Jag gissar att du faktiskt har ett bilbatteri som kan hjälpa till under dom få topparna i så fall.
---
Det kanske är värt att gå runt med tångamperemetern och se hur mycket de olika delarna drar och räkna ihop - själv blev jag förvånad att kupeventilationen drog uppåt 30 ampere vid fullpådrag medans resten av bilen kanske drog ca 17-20 ampere med belysning och allt påslagen (ej påslagen stereo, sätes och bakrutevärmer etc.) .
---
En bilgenerator är ofta dimensionerad att ge 30-40% av full kapaciteten vid tomgång (800 motorvarv) och brukar vara precis så att det räcker för att hålla igång alltihop + några få amper laddning i marginal - mycket marginal är det inte..
Det räcker att gå upp till ca 1000 rpm på motorn så kan generatorn leverera närmast 100% kapacitet.
ovanstående är en orsak till att generatorer är enorma i moderna bilar - det är så mycket elektriska förbrukare som alltid är igång, varav ventilation, kylfläkt och bränslepump är dom stora förbrukarna utöver lamporna.
---
Att öka strömmen på en befintlig generator handlar förutom maximera rotormagnetfältet, linda med färre varv men grövre tråd.
Det resulterar också att laddningen på tomgång kommer i stort sett att försvinna och du kanske måste ligga på 1500 motorvarv för att få ordentligt med ström.
Det är som att klämma på en ballong - man kan inte få allt på en gång.
Det bästa du kan göra är att försöka hitta passande större generator.
Om du har 2 pumpar * 10 amperer så pratar vi om ~250 Watt bara där - och samband med bensin... - antingen är det väldigt cirkulerande system eller så har du en inbyggd potentiell bensintändare där...
Med andra ord, drar den strömmen hela tiden eller är det bara toppvärde som inträffar då och då??.
Jag gissar att du faktiskt har ett bilbatteri som kan hjälpa till under dom få topparna i så fall.
---
Det kanske är värt att gå runt med tångamperemetern och se hur mycket de olika delarna drar och räkna ihop - själv blev jag förvånad att kupeventilationen drog uppåt 30 ampere vid fullpådrag medans resten av bilen kanske drog ca 17-20 ampere med belysning och allt påslagen (ej påslagen stereo, sätes och bakrutevärmer etc.) .
---
En bilgenerator är ofta dimensionerad att ge 30-40% av full kapaciteten vid tomgång (800 motorvarv) och brukar vara precis så att det räcker för att hålla igång alltihop + några få amper laddning i marginal - mycket marginal är det inte..
Det räcker att gå upp till ca 1000 rpm på motorn så kan generatorn leverera närmast 100% kapacitet.
ovanstående är en orsak till att generatorer är enorma i moderna bilar - det är så mycket elektriska förbrukare som alltid är igång, varav ventilation, kylfläkt och bränslepump är dom stora förbrukarna utöver lamporna.
---
Att öka strömmen på en befintlig generator handlar förutom maximera rotormagnetfältet, linda med färre varv men grövre tråd.
Det resulterar också att laddningen på tomgång kommer i stort sett att försvinna och du kanske måste ligga på 1500 motorvarv för att få ordentligt med ström.
Det är som att klämma på en ballong - man kan inte få allt på en gång.
Det bästa du kan göra är att försöka hitta passande större generator.
Systemet är väldigt cirkulerande, detta för att ha tillräckligt med kapacitet vid fullgas.
Pumparna levererar ca 130 l/h vid 5,5 bars tryck. Vid lågt gaspådrag är inte trycket så högt men då ökar istället flödet eftersom pumparna går för fullt hela tiden. Jag tror att strömförbrukningen är ganska linjär mot trycket.
Ett alternativ hade varit att bara köra en pump vid normalkörning men detta känns som en dålig lösning då det blir fler felkällor.
Det är inga problem att klara av topparna då dessa är kortvariga. Problemet är när man ligger och fiskör och inte ens kan ha halvljuset påslaget innan laddningen blir för dålig.
Har hört att man kunde trimma äldre generatorer genom att sätta i kraftigare laddningslampa, men det verkar inte finnas något lika bra knep för lite modernare grejer. Jag får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och kapa upp plats för en större generator.
Pumparna levererar ca 130 l/h vid 5,5 bars tryck. Vid lågt gaspådrag är inte trycket så högt men då ökar istället flödet eftersom pumparna går för fullt hela tiden. Jag tror att strömförbrukningen är ganska linjär mot trycket.
Ett alternativ hade varit att bara köra en pump vid normalkörning men detta känns som en dålig lösning då det blir fler felkällor.
Det är inga problem att klara av topparna då dessa är kortvariga. Problemet är när man ligger och fiskör och inte ens kan ha halvljuset påslaget innan laddningen blir för dålig.
Har hört att man kunde trimma äldre generatorer genom att sätta i kraftigare laddningslampa, men det verkar inte finnas något lika bra knep för lite modernare grejer. Jag får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och kapa upp plats för en större generator.