AM-mottagare, tele-/hörslinga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88

AM-mottagare, tele-/hörslinga

Inlägg av thomasa88 »

Hej, är i stort sett ny inom elektronik (har inte byggt något eget förutom på någon labbplatta på digitaltekniken) men tycker det är väldigt intressant!

Fick därför för mig att jag som ett litet projekt skulle bygga en AM-mottagare för att fånga upp ljud på föreläsningar. Är nämligen så att en person på min linje hör så dåligt att föreläsaren får hänga en mikrofon med sändare runt halsen. Det är den signalen jag skulle vilja ta upp så att vi kan spela in föreläsningarna med (förhoppningsvis) bra ljud.

Vad jag förstått behöver jag fixa en AM-mottagare och sedan något för att signalen ska kunna pluggas in direkt i en dator.

Skulle helst bygga mottagaren själv, men om det blir för stort jobb så får det räcka med transformeringen/konverteringen för att få in signalen i datorn.

Sist men inte minst har jag inte lyckats hitta på vilken frekvens teleslingor ligger :P

//Thomas
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror att teleslingor sänder på "basbandet". Allt som behövs är en tillräckligt stor spole och en förstärkare.

EDIT: Du kan ju prova att linda en spole och ansluta den till mic-ingången på datorn.

EDIT2: Kolla appendix A här
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har en slingsändare som jag hittade för många år sedan, ansluter man en högtalare på slingutgången så får man ut ljud iaf.

Så det kan ju inte vara så värst höga frekvenser
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Ligger på samma frekvens som ljudet tror jag...
Eftersom att det går att ansluta en spole till en simpel förstärkare kopplad till line in på t.ex en mp3spelare och spela inte ljudet från en slinga.

Artnr: 290051 på www.teknikmagasinet.se ska fungera, det är en spole...
Ska gå att ansluta till MIC-ingången direkt.
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Wow, snabba svar! :D

Kollar in pdf:en och ska testa att plugga in lite olika spolar =)
Prylen från TM verkar smidig men vore häftigare att bygga själv (även om det nu bara är ett fåtal komponenter :P)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerade tom med en vanlig bandspelare som jag testade med för en bit över 10 år sedan och talet hördes bra även om den var lite över 1 meter från kabeln så det behövs inga speciella grejer för detta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ingen modulation alls. ljudet går ut i en spole runt lokalen. Så det är bara att ta emot det med en annan spole och spela in. Om jag skulle bygga själv skulle jag ha större diameter. Vill man vara diskret kan du ju bygga in den i en block eller likande.
Janne

Inlägg av Janne »

"Spole runt lokalen" låter överdrivet. Det brukar vara en kabel ett varv runt rummet och ibland två varv. Kabeln matas med några Ampere från en vanlig förstärkare för tonfrekvens. Sedan många år används slingförstärkare som skiljer sig från högtalarförstärkare genom att de är strömmotkopplade i stället för spänningsmotkopplade. Detta för att strömmen skall vara konstant över tonfrekvensområdet 100-10000 Hz. Jag har själv konstruerat många slingförstärkare och mottagare under åren på AB Transistor. De flesta hörapparater innehåller en spole c:a 1 cm lång med några tusen varv tråd som avkänner magnetfältet från slingan och avger 0,1 - 1 mV till hörapparaten. En spole som jag designade var en c:a 4 cm lång ferritstav med en diameter på c:a 4 mm. Lindningen bestod av 5500 varv. Denna spole gav 4 mV vid det normerade fältet 100 mA/V
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ni har helt rätt hela bunten men nu har det kommit modernare grejor som sänder med FM modulation på ca 170 MHz. Jag har provat men det måste komma med mottagaren inbyggd direkt i hörapparaten, det är inte smidigt nog, ännu.

Är det vanlig slinga i lektionssalen så är det en spole som behövs som pickup.
Är det det nya FM systemet så behövs en FM-mottagare för ca 170MHz.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har uppfattat det som att man lägger en fyrledare där man kopplar ledarna i serie. med andra ord 4varv. Men det kvittar om det är ett eller fler. Vad jag ville ha fram är att det är ett magnetfält, och ingen radiomodulation.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Antalet varv beror på förstärkaren (jämför 2,4 eller 8 ohm). I offentliga lokaler kan man hitta en 2,5 mm2 FK som går runt. Ibland ser man EKUA 2-ledare som ger 2 varv.

Hos min far är det 6 varv runt hela huset(på utsidan) och det drivs av en vanlig "stereo" som inte drivs så hårt, skalbelysningen värmer mest.

Antalet varv beror på strömdrivningsförmågan, mer ström färre varv.

Protte
thomasa88

Inlägg av thomasa88 »

Funderade på hur/om man skulle räkna om värdena i appendixen för spolen, men jag fattar det som att desto starkare desto bättre (eftersom det inte var någon modulation.)

Eller är jag helt ute och cyklar =)
Skriv svar